Pleco eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cattis
    • May 2003
    • 115

    Pleco eller inte?

    Köpte en otroligt snygg mal häromdagen, problemet är bara att jag är lite konfunderad. I affären stod det att det var en "Redtail leopard pleco L114" men när jag sökte på namnet här på zoopet så fick jag inget resultat. Sökte då på L114, och då kom denna sida upp: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=336

    Fisken på bilden är en exakt kopia av min mal, förutom att fenorna på min fortfarande är beiga (de ska tydligen bli röda när den blir äldre) och jag antar att det är en redtail-mal? Men frågan är: är det en pleco eller inte? På beskrivningen av malen här på internet står det ingenting om det, men det hette "pleco" i affären. Någon som kan hjälpa mig?

    Cattis
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Pleco är ju bara ett handelsnamn som det inte är mycket att gå efter - "äkta" pleco är väl egentligen bara Hypostomus plecostomus men massor av fisk kallas för pleco. Stod det L114 så är det antagligen samma fisk som finns i Zoopets artregister.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      Måste bara flika in att den är väldigt vacker!
      hur är den i akvariet? skygg?
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Daniel Blom
        • June 2003
        • 1670

        #4
        Grattis till en kul fisk!
        L114 sägs vara den elakaste L-malen (skriver t ex Aqualog), men det har jag inte märkt sååå mycket av.
        Mina två (ett par, hoppas jag) väjer visserligen varken för fiskar eller växter, men låter bli de andra malarna – ancistrus och corydoras – om de har vett att flytta på sig. Och de är de enda fiskarna som hantelciklid-lekparet inte vågar jaga bort. Det kan ha något med alla taggar att göra...
        Till skillnad från andra L-malar är de inte skygga. Hannen står visserligen nästan jämt i sitt tegelrör, men kommer alltid fram vid matdags. Då kan de ryka ihop med varandra över en bit räkmix, men jag har aldrig sett någon bli skadad. Båda brukar spänna upp fenorna och köra några uppvisningsvändor vid framrutan. Kul med L-malar som man inte måste leta efter med ficklampa mitt i natten!
        Mina är knallorange på halva stjärten/ryggfenan, och grönare på kroppen än fisken på bilden. Men jag har sett en massa varianter.
        Planetcatfish kallar dem ”leopard cactus pleco”, och det namnet säger rätt mycket om hur de ser ut. Namnet ”redtail” har jag bara hört om de jättelika sydamerikanska rovmalarna. Däremot kallas L24 – som är rätt lik L114 – ibland ”redfin cactus pleco”.
        mvh Daniel
        Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
        och framgången är given.
        Samuel Clemens
        Mina bilder

        Kommentar

        • Cattis
          • May 2003
          • 115

          #5
          Tack för svaren!

          Jag har upplevt min som ganska skygg, ser honom bara när det vankas mat...=) Men det kanske bara har att göra med att han är ny i akvariet? Ingen bråkar med honom i alla fall...så det kanske stämmer att han är lite elak av sig...
          Cattis

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hej

            Att ingen bråkar med den visar nog bara att du inte har särskilt aggressiva fiskar med den, eller att den helt enkelt är för hård att attackera Jag har dock märkt att vid matning så finns det en fisk som inte backar för nå´n, och t.o.m kör undan den stackare som har en algtablett den vill ha, och det är ancistrusen. De spänner ofta ut sina taggar vid gälarna och kör undan den fisk som kommer för nära när det är matdags. Har en ancistrushane som med piskande stjärt t.o.m försökte köra bort en ca 50 cm lång muräna.

            De malar som ser liknande ut brukar kallas pleco. Gibbiceps, vanlig pleco och joselimaianus t.ex. Man ser ju på dem att de är närbesläktade, så därför blir pleco ett samlingsnamn på dem.

            MVH Micke
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #7
              såg precis samma sak med min ancistrushona.. min gibbiceps försökte ta maltabletten hon käkade på & då åkte taggarna ut fort som satan.. såg riktigt hemskt ut..
              eldstjärten som går i samma kar har fullt med vita prickar överallt (inte vitaprick...hehe) och han mucker inte med ancistrusen mera..tror han fått lite stryk...
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Visst är ancistrusar tuffa. Såg en gång en försvara en matbit mot tio dubbelt så stora synodontisar. Men ancistrusens små taggar har ingen chans när en 30-centimeters L114 kommer tuffande - den har alltid taggarna ute, över hela kroppen. Kaktusmal är ett bra namn...
                mvh Daniel
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                Arbetssätt...