Scleromystax barbatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Scleromystax barbatus

    Idag köpte jag fem små (3-4 cm) Scleromystax barbatus. Nå´n här som har egna erfarenheter av den? Är det möjligt att se könsskillnad på dem redan i den här storleken?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har du läst Zoopets artikel om arten http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=188
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Har du läst Zoopets artikel om arten http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=188
      Nej, eller jo, nu har jag det Tack.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Jag hade ett par för en tid sen. Ska försöka få tag på ett gäng snart igen. Mina var 5 cm när hanen började "svartna" på främre delen av kroppen. Honan förblev rätt så blek i färgerna. Så snart borde du nog kunna se skillnad.

        Fick 3 kullar med yngel av min grupp. Men hanen dog under ett strömavbrott så nu är jag på jakt efter en grupp igen då jag var så dum och sålde alla yngel.
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ok, tråkigt med hanen. Var de lätta att föda upp? Jag har nu köpt en sjätte. De går bl.a med ett gäng Brochis, och Corydoras panda. Har förstått att man bara bör ha en hane när de blir större, för att de annars kan gruffa en del?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • C113
            • April 2008
            • 95

            #6
            De gruffar en del men det är också vad som är coolt med dem. 3 hanar i "plogformation" som drar genom karet är läckert. Jag har aldrig haft barbatus som slagit ihjäl varandra, däremt kronei som slagit ihjäl honor. Se till att honorna kan gömma sig i t.ex. ett rör där hannen inte kommer åt dem. Och ha 3-4 st. i karet, även flera hannar gör att inte honorna jagas så mycket eftersom de försöker hålla sina revir fria från andra hanar. Välj ut den snyggaste hannen och en liten hane som aldrig kommer att få para sig men som den dominerande hanen kan jaga.
            Har Scler. barb., kronei och CW38 som jag alla odlat. De ska gå kallare än övriga "corys" och äggen kläcker bättre i runt 20-22 än 25. Nykläckt artemia, mikromask och finmald Diskus bits drar jag upp dem på.
            Kristian Adolfsson
            ------------
            www.corydoras.net

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Ja det var tråkigt. Men jag ska nog få tag på dom igen snart. Dom var väldigt lättlekta tyckte jag. Men vibhittade nog hur vi skullengöra snabbt har hört många som tycker dom är mycket svåra. Dom la alltid äggen där utblåset studsade mot rutan och i en stor klump. Var bara att ta ett rakblad och ta bort hela klumpen.

              Men ynglen däremot var mycket känsliga mot allt. Och det tog ett tag innan vi hittade rätt balans. Vi hade i början problem med missbildade fenor. Men med tiden hittar du säkert rätt. Vår sista kull blev mycket fin, Vi tillsatte då lite mineralsalt.

              Hoppas det kan hjälpa dig något annars hör bara av dig.
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ok, tack De är än så länge rätt små. Växte dina snabbt?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Ok, tack De är än så länge rätt små. Växte dina snabbt?
                  Dom växte snabbt till 3 cm sen gick det segt.
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ok, mina är väl kanske ca 4-5 cm (dålig på ögonmått), hur lång tid ungefär tar det innan man börjar se könsskillnad på dem?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • jesper_b
                      • June 2006
                      • 1201

                      #11
                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Ok, mina är väl kanske ca 4-5 cm (dålig på ögonmått), hur lång tid ungefär tar det innan man börjar se könsskillnad på dem?
                      Mina var 10 cm när jag köpte dom och då var det såklart tydlig skillnad. Men jag sparade aldrig yngel tills jag såg köns skillnad så det är jag inte rätt person att svara på. Men det borde inte vara långt borta.
                      www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                      Mina Malar:
                      L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ok, jag tycker det ser ut som om några av dem är lite mörkare, men det kanske bara är en individuell skillnad i början, innan könsskillnaderna dyker upp?
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • jesper_b
                          • June 2006
                          • 1201

                          #13
                          Blir dom mörkare så är det säkert hanar.

                          Jag blev så sugen på dom igen så nu har jag beställt 6 fullvuxna.
                          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                          Mina Malar:
                          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Jag försökte fånga några mörkare och några ljusare i butiken, men eftersom de var såpass små, så vet jag inte om det spelade nå´n roll.

                            Hehe ok, de kostade väl inget?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • jesper_b
                              • June 2006
                              • 1201

                              #15
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Jag försökte fånga några mörkare och några ljusare i butiken, men eftersom de var såpass små, så vet jag inte om det spelade nå´n roll.

                              Hehe ok, de kostade väl inget?
                              Du kommer snart se skillnad på dom ska du se.

                              Dom blir inte så farligt dyra får ge 130 kr st för dom.
                              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                              Mina Malar:
                              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                              Kommentar

                              Arbetssätt...