Skulle behöva skaffa någon mal som äter alger hela livet som inte är allt för dyr och som även kan gå i ett akvarium med fengäddor och channor utan att bli mat!
Tips på algätande mal!
Kollaps
X
-
Storlek på dom övriga fiskarna i akvariet?
Mvh Simon720 l med 2 st Hypostomus soniae.
105 l med VF Poecilia reticulata. -
Polys och malar går oftast inte bra ihop då malen/malarna suger av slemskiktet på polyn, men har du tur så funkar det.Kommentar
-
svårt att ge något tips channorna och fengäddorna glufsar nog i sig det mesta...Kommentar
-
-
Glas kan du ta bort med rakblad grönalger? På bakgrunden så kan du använda en spruta med hett vatten som du sprutar på så dör algerna. Enbart en temporär lösning kommer inte på någon mal som äter alger hela livet och blir tillräckligt stor för at inte bli uppkäkad en gibbiceps/segelfenspleco käkar de inte upp om den har fått lite längd men nackdelen med de är att de blir ganska slöa på algätandet när de blir större...Kommentar
-
Du kan kolla med de på http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html vad de har i sina kar som äter alger.Kommentar
-
Om du kan få tag i ancistrus på 10+cm så kan det funka! Om du inte har endlicheriDom är ena riktiga monster och käkar allt som är snäppet mindre en dom själva!
Själv har jag en bunt ancistrus ihop med 2 st Polypterus ornatipinnis en på 40+ som mest käkar maltabletter å en som är ca 20 cm som äter allt som är mindre än 2 cm högt och 5cm långt!Kommentar
-
Kommentar
-
Den Siamesiska algätaren är duktig på alger, framför allt tofs alger. Dock kan den ta något litet räkyngel. Jag har en som har några år på nacken som går med mina SA ciklider. Putsar på fortfarande trots sin ålder och storlek. Zebraotocinclus Otocinclus cocama blir bara 4cm och kanske kan vara ett bättre alternativ? Eller Dvärgotocinclus Otocinclus macrospilus även de bara 4cm. De vanligaste i butik är Randig otocinclus Otocinclus vittatus och de blir runt 5cm.
Annars är dessa skrapor bra att kunna ta till om man har ett större akvarium och inte riktigt når alla skrymslen.
//CamillaDe sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.Kommentar
-
Ja nu är det ju så att jag har plastad målad bakrund i akvariet som inte går att ta ur och tömma akvariet för att få bort alger är inte ett alternativ.
Jag har idag 2st gibbiceps som är runt 7-8cm men dom äter ju inga alger dom är framme och äter med senegalusen 20cm , Obscurorna 15-20cm och endlicherin 20cm+ när dom får mat.
Men ingen av dom har ens provat på att äta upp någon av gibbarna!Kommentar
-
Det låter lovande, kanske kan våga på dig ett par siameser eller en lite större ancistrus? Det kokande vattnet kan du ha i en pipett eller liknande som du sprutar på bakgrunden med.Kommentar
Kommentar