Ancistrus eller pitbull pleco?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SemlaoLuffsen
    • November 2011
    • 100

    Ancistrus eller pitbull pleco?

    Söker en mal till mitt akvarium men vet inte riktigt vilken.

    Akvariet är på 98 liter och invånarna är platy, corydoras, äppelsnäckor och räkor (amano o crystal red).

    Tidigare har jag haft ancistrus o ottosar (men då bodde det drottningrasbora, galaxyrasbora, guppy o bara amanos i karet), då hade jag inga alger alls nån gång gröna prick på rutan bara.

    Nu är det en del toffsalger framförallt på anubias nana växten, men även på några andra växter. Det kommer även gröna alger på stenarna o grottorna men det stör mig inte tycker det är snyggt.

    Även på roten (mangrove) är det en del grönt o roten rä svart på vissa fläckar.
    Vad jag har hört så tuggar ancistrusen i sig detta svarta (ruttna?) trät, stämmer det?

    Jag skulle gärna ha nått annat än just ancistrus men är dessa bäst så blir det 1 sån (fast de vill väl helst ha över 100 liter?).

    Min lokala/favorit affär har pitbullsplecon o jag har hört att den ska vara bra för små kar, men är den lika bra som en ancistrus?

    Ev funderar jag på o köpa in ottosar med men det kanske inte behövs?.

    Alger finns det inte mycket av o jag misstänker att toffalgerna försvinner när karet har blirvit mer inkört (startades i början av augusti men fick efter att par månader göra om mycket pga sjukdom).

    Jag har en hel del snabbväxande växter som kan konkurera ut algerna så.

    Vad skulle ni rekomendera till mitt lilla kar? Om jag ens behöver ha nån mer som äter alger?
  • liindaa
    • January 2005
    • 205

    #2
    Pitbullarna är definitivt väldigt aktiva och annorlunda. Men om de äter mer alger än ancistrus kan jag inte svara på. De verkar inte heller vara så långlivade, vilket kan vara både positivt och negativt.

    Kommentar

    • GOONI
      • October 2004
      • 295

      #3
      Varför inte båda?
      Frågar man inte får man inget veta.

      Kommentar

      • SemlaoLuffsen
        • November 2011
        • 100

        #4
        tja varför inte om man har plats vilket jag inte riktigt har. Platysarna börjar bli rätt många nu då de inte äter sina yngel alls.

        Det bor nu en ancistrus här nu men inom kort ska jag köpa större kar så då kanske det även blir pitbulls.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Efter tre år har jag 1 pitbullpleco kvar av fyra. När jag skulle fylla på med fler hittade jag inga så jag tog ancistrus.
          De jobbar nog lite bättre men man ser dem inte så mycket som pitbullen.
          Jag har läst om många som har problem med söndertuggade växter av ancistrus men det har jag inte sett att mina gör fast de är bara 4-6cm långa.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          Arbetssätt...