Yngel av L183

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Yngel av L183

    För en vecka se´n bytte jag vatten, och röjde lite i ett av karen, ansade några stora svärdsplantor och så. I akvariet går bl.a fyra vuxna Ancistrus dolichopterus (L183, blå antennmal). Hade ingen aning om att de hade lekt, så döm om min förvåning när jag hittade ett ca en cm långt yngel, med vita prickar, och vita fenkanter Några dagar senare såg jag två tillsammans. Har ingen aning om hur många de är, men kan man låta dem gå kvar i det karet, där det går en del andra fiskar, och hoppas att några överlever? Eller bör jag försöka få upp dem, och sätta dem i ett annat kar?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Big_Sal
    • March 2008
    • 470

    #2
    Tror skarpt på att endast riktiga praktexemplar klara sig i sällskapskar... Har du inga ambitioner på att dra upp många så skulle jag låtit de gå kvar...


    Edit: Grattis till leken! verkar vara en inte allt för enkel art att få lyckade lekar av!
    Senast redigerad av Big_Sal; 20 November 2011, 23:16.
    //Salle

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av Big_Sal
      Tror skarpt på att endast riktiga praktexemplar klara sig i sällskapskar... Har du inga ambitioner på att dra upp många så skulle jag låtit de gå kvar...


      Edit: Grattis till leken! verkar vara en inte allt för enkel art att få lyckade lekar av!
      Tack

      Lyste med en ficklampa in i den största grottan (som är en rätt stor rot med konkav undersida) förut, och där satt en av de vuxna, och även ett yngel. Såg ut som att det vuxit lite se´n jag upptäckte dem för en vecka se´n. Har som sagt fyra vuxna, två hanar och två honor. Är lite sugen på att vända upp och ner på inredningen, för att se hur många de är Har sett två tillsammans hur som helst.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Big_Sal
        • March 2008
        • 470

        #4
        hehehe känner igen det där med att vilja rota för att kolla...
        //Salle

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hehe Läste förresten zoopets artbeskrivning, och där stod att L183 behåller de vita fenkanterna som vuxna, medan den annars mycket snarlika L181 (jag gissar att det är en lokalvariant av samma art) inte gör det. Eftersom de vita fenkanterna på mina nästan är helt borta, kanske det är L181 jag har?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...