Glupsk ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Glupsk ancistrus?

    Jag trodde knappt mina ögon tidigare ikväll. Jag har en liten långt ifrån fullvuxen ancistrus i ett separat kar, dit jag stoppade i en sjuk Röd Zebra. Den sjuka cikliden fick gå där i två dagar innan den fick åka till fiskhimlen. Det märkliga med den lilla ancistrusen var att den följde efter fisken. Jag har aldrig sett det förut. Den liksom hasade runt karet på rutorna med höll sig hela tiden nära. Om fisken bytte plats hasade malen efter.

    Nu i eftermiddags stoppade jag över en tuggande Elongatus i samma kar. Döm av min förvåning när jag såg samma beteende. Ancistrusen följde efter den. Och rätt var det var gjorde den lilla malen ett utfall och simmade i fria vattnet rakt mot den utmärglade tuggande cikliden. Elongatusen hade givetvis inga problem att hålla undan, men det såg likväl märkligt ut.

    Det var också ett enkelt val att skicka ut malen till ett annat kar, för "utvärdering".

    Men min fråga är om någon annan sett en Ancistrus SP attackera fiskar förut?
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ancistrus är måttligt aggressiva, och gör utfall mot fiskar som försöker ta deras mat eller kommer för nära deras grotta. Ofta ser det ut som att malen "hoppar" sidledes mot den andra fisken, och slår överdrivna slag med stjärtfenan - det är helt normalt beteende för dem. Jag har däremot inte hört om ancistrus som äter på andra fiskar, vilket väl är vad du misstänker. Däremot vet jag att vissa andra L-malar kan äta på fiskar om de svälter, så om det inte är aggression du ser kanske den behöver få mer mat.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Min dotter hade en Ancistrus hanne, en vuxen sådan, och något mer aggressivt än den har jag väl aldrig förr sett i hela mitt liv. Han tog ihjäl allt som kom i närheten av hans grotta, inklusive sina egna honor. Han gav sej på fullvuxna Pleco malar, och Ciklider som är tre gånger så stor som han själv. Min dotter blev ju förtvivlad, och ville att jag skulle släppa ner den i mitt stora akvarium, där jag då bara hade fullvuxna ciklider(påfåglar, papegojor mm) och malar (Synodontis, Chokladmal mm). Och vare sej ni tror det eller ej, så lyckades han ta ihjäl en Papegoja och en mindre Synodont (S.decora) innan han mötte sin övermann. Han gav sej tillslut på fel mal,(en gammal tvärgrinig synodonthanne) och då var hans dagar räknade.

      Jag har aldrig sett det beteendet på en Ancistrus tidigare. Visst kan de, som Azur skriver, vara måttligt aggressiva, speciellt under lek och om någon får för sej att nosa på deras mat ...Men inte så illa som den här.
      Senast redigerad av ciklidtok; 05 November 2011, 10:59.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      Arbetssätt...