Odla L333 (L401?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zäta
    • August 2011
    • 40

    Odla L333 (L401?)

    Tjenare!
    Tänkte be om lite tips för en uppfödning av L333 (börjar misstänka att det är L401, men den såldes som L333).

    Här kommer lite info om hur det ser ut i karet just nu...
    Vet ej könet på dom, men har 3 st som är ca 7-8 cm långa. Så jag antar att dom är könsmogna?!
    Dom simmar runt i ett litet kar på 54 liter (60x30x30).
    Temperaturen ligger på 29 grader. Det är hyfsad fart på vattnet, har satt i 2 innerfiltspumpar av modell mindre. Har hört att man ska ha ganska bra fart på vattnet för att malar ska leka?!
    Inredningen består av några lavastenar, två rötter och några växter. Dessutom har dom fått ett litet grått htp-grenrör (plast) med en diameter av 32 mm. Röret är vänt med öppningen mot den kortsidan i karet där strömmen vänder och går tillbaka mot pumparna.
    En av firrarna har flyttat in permanent i röret och har bott där sedan jag startade upp karet för ca en månad sedan. Så jag antar att det är en hanne...

    Så till mina frågor...
    1. Ska man ha EXTREM cirkulation på vattnet eller räcker det med att det är en "stadig stark" ström?

    2. Med tanke på att karet är såpass litet så antar jag att man bör byta vatten hyfsat ofta?! En gång i veckan? Oftare? Mer sällan?

    3. När man väl byter vatten, ska jag hälla i riktigt kallt vatten för att simulera en regnperiod eller ska jag fylla på med samma temp som doppvärmaren är inställd på (29 grader)?

    4. Än så länge har jag matat dom 3-4 ggr i veckan. Dom får maltabletter, fryst räkmix och frysta musslor. Har fått för mig att det är en bra föda för dom flesta L-malarna... MEN, ska jag stänga av cirkulationen när det är matdags eller klarar dom av att få i sig tillräckligt med föda i den starka strömmen?

    Så, nu tror jag att jag har fått med all info och alla mina frågor
  • Mazzi
    • October 2006
    • 364

    #2


    Här kanske du kan hitta något matnyttigt från när jag odlade mina L66 för första gången. Har du möjlighet så fota dom ovanifrån så kanske vi kan hjälpa dig med könsfördelningen på dom.

    /Mats

    Kommentar

    • Zäta
      • August 2011
      • 40

      #3
      Tackar för länktipset! Gav ju en hel del info om ph-värdet osv Tänkte göra rent hos malarna ikväll så jag kan ju försöka få några foton på dom då

      Kommentar

      • Zäta
        • August 2011
        • 40

        #4
        Här är några bilder på firrarna, var lite svårt att få bra bilder på dom. Tror inte dom gillade kameran

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0916.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,5 KB
ID: 2136459
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0917.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,3 KB
ID: 2136460
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0921.jpg
Visningar: 1
Storlek: 119,2 KB
ID: 2136461
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0923.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,2 KB
ID: 2136465
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0924.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,1 KB
ID: 2136466

        Kommentar

        • Mazzi
          • October 2006
          • 364

          #5
          Jag matar mina i stort sett varje dag för att få dom i lekkondition. Välj tabletter som går åt det köttigare hållet när det gäller hypancistrus. Grottan som du lagt i, är den stängd i ena änden? Jag hade lagt i ett lekrör i keramik eller liknande och som då bara har en öppning. Svårt att avgöra kön på dessa bilder och jag tror dom kan behöva växa och tjocka på sig lite till.
          Dom ser ut som 401:or men jag törs inte säga till 100% att dom är det.

          /Mats

          Kommentar

          • Zäta
            • August 2011
            • 40

            #6
            Vet inte om det säger dig nåt, men dom tabletterna jag ger dom heter Novo Pleco från JBL. Vet inte riktigt vad dom innehåller eftersom allt står på tyska hehe.
            Brukar du stänga av cirkulationen när du matar dom?
            Har nämligen aldrig sett att dom käkar så jag har funderat lite på varför...

            Har gett dom en grotta till nu som är i keramik och den har bara en öppning, detsamma gällande grenröret i plast. Pluggade igen två ändar på det och har en ända öppen.

            Ja, jag är nog beredd om att hålla med om att det är 401:or. Har fått för mig att 333:orna är något vitare?!

            //Tobbe

            Kommentar

            • chricka
              • February 2009
              • 198

              #7
              Tror med att det är 401or mina l-malar brukar jag försöka ge lite olika sorters mat för då är sannolikheten större att dom får i sig allt dom behöver.

              Kommentar

              • Zäta
                • August 2011
                • 40

                #8
                Men hur gör ni med cirkulationen när ni matar dom? Stänger ni av den när det är matdags eller sprutar vattnet på som vanligt?

                Kommentar

                • chricka
                  • February 2009
                  • 198

                  #9
                  Jag har ett hörn som det är lagom lugnt i så jag matar där . Men annars borde det väll funka att stänga av så man får ner maten.

                  Kommentar

                  • Zäta
                    • August 2011
                    • 40

                    #10
                    Okej, får köra på det då. Håller tummarna för att jag ska få se dom käka! Har ingen aning om dom äter det som jag slänger i eller om dom bara lever på att tugga rötter.

                    För övrigt kan jag säga att dom är EXTREMT skygga! Det är utan tvekan den skyggaste mal jag någonsin har haft, vilket är lite tråkigt =/

                    Kommentar

                    • chricka
                      • February 2009
                      • 198

                      #11
                      Ja skygga malar vet man hur det är har 5st l 134 i en kub på 60cm men ser dom nästan aldrig.

                      Kommentar

                      • Zäta
                        • August 2011
                        • 40

                        #12
                        Ja visst är det tråkigt! Man får glädjas åt vetskapen att dom iaf finns där nånstans Har utöver mina 401:or även L190, Ancistrus, Segelfenspleco och LDA 31 och dom alla är väldigt livliga och visar sig i stort sett hela tiden. Så det skiljer en hel del på deras beteenden. Kanske är en trivselfråga?!

                        Har du lyckats odla någon L-mal personligen?

                        Kommentar

                        • chricka
                          • February 2009
                          • 198

                          #13
                          Har bara odlat ancistrus men det sköter sig ju självt nästan .Har 2 grupper med l-malar l66 och l134 men det är bara ungdjur så dom behöver växa tills sig lite till.

                          Kommentar

                          • Zäta
                            • August 2011
                            • 40

                            #14
                            Samma här, lyckades nyligen att föda upp min första ancistruskull... Visst, dom är enkla att odla men tycker ändå att det är sjukt kul så fort man har lyckats med en ny art =)

                            Kommentar

                            • chricka
                              • February 2009
                              • 198

                              #15
                              Mitt problem är att när ancistrusen börjar leka så slutar dom inte och det gör att jag har på tok för mycket yngel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...