annan än pictus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    jag ska se om det finns pygmèer här i kalmar

    Kommentar

    • Gäst

      #17
      är inte dvärgpansarmalar också väldigt aktiva?
      enligt zoopets artbeskrivning är den lättare att ha i akvarium

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Tja, aktiva och aktiva, allt är ju relativt. Pygmépansarmalar ligger som sagt ofta still i en hög på botten, hänger still mitt i vattnet, eller bökar runt på botten, men nå´n rasande fart är det aldrit tal om. De är såpass små att deras aktivitet inte märks nå´t särskilt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Gäst

          #19
          men jag hittar ingen liten pansarmal i kalmar

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Kan du inte beställa via din lokala zoobutik då?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Gäst

              #21
              kanske...

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                jag hittade en liten mal som heter otocinclus macrospilus , den verkar vara lagom stor.
                men jag hittar ingen bra information om den (jag skulle säkert hitta bra info om jag var goldmedlem...)

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #23
                  O. macrospilus blir utmärkt. Det är ingen större skillnad mellan arterna, och dessutom säljs nästan alla under fel namn! Om det är O. macrospilus finns info här:

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    är den lätt att odla?

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #25
                      Nej, nöj dig med en!

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #26
                        ok

                        villka malar är lätta att odla?

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #27
                          Ursprungligen postat av rallekralle
                          ok

                          villka malar är lätta att odla?
                          Menar du vilka malar som lätt leker och får yngel, eller är det uppfödning av malar du är intresserad av? Ancistrus är en mal som leker hela tiden och genererar massvis med yngel i karet - om de får rätt betingelser!

                          Kommentar

                          • Gäst

                            #28
                            hur stort akvarium behöver man till ett ancistruspar?

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #29
                              Ursprungligen postat av rallekralle
                              hur stort akvarium behöver man till ett ancistruspar?
                              Ett par kan nog gå i typ 50, 60, 100-liter och uppåt. De ordentliga odlingskar med ancistrusmalar jag sett - och då talar vi om riktad odling, med tanke på uppfödning - har väl legat på runt 100-litersburkar, mest för att det skall vara lätt att ta ur stingsliga hanar, och honor som släppt det de har, samt att plocka yngel hyfsat enkelt!

                              Kommentar

                              • Erik Åhlander
                                • January 2006
                                • 1881

                                #30
                                Inom akvarieföreningarna i Sverige finns det en tävling som heter Odlingskampanjen. Beroende på art kan man få brons, silver eller guld (+ några specialpriser) för att ha odlat en art (eller 1, 3 eller 7 poäng). Den enda mal som har valören brons (1 poäng) är den vanliga ancistrusen. Som Mats så riktigt påpekar så behövs det i princip bara en hane, en hona och en grotta i ett normalt sällskapsakvarium för att det skall bli åtminstone några yngel.. Några nära släktingar till ancistrusen, samt en del av pansarmalarna + två afrikanska malar har valören silver (3 poäng) och räknas som lite svårare: för att det ska bli yngel är man ganska rutinerad i allmän akvarieskötsel och får ändå anstränga sig lite (eller ha tur) för att det ska bli någon avkomma. Alla övriga malar, och det är alltså fråga om runt 2500 arter, har valören guld. För att odla dem anser man att det inte räcker med det som gäller för silver-arterna utan måste förutom detta göra någonting extra (t ex att ynglen är väldigt kinkiga med maten, eller att de är svåra att få att leka).

                                Jag skulle gissa att mycket mer än hälften av alla malar inte är odlade i akvarium. Otocinclus-arterna anses alla som ganska svårodlade även bland guldarterna. Problemet är oftast att "trigga" fiskarna till lek. Vid de flesta tillfällen när Otocinclus-arter har lekt i akvarium har det berott på att Corydoras-arter har lekt samtidigt. Men jag tror det finns något fall där någon lyckats få dem att leka utan att någon annan fisk lekte samtidigt. Men har för mig att det finns minst en riktigt erfaren akvarist som lagt ned mycket möda på att odla Otocinclus utan att lyckas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...