Ancistrus yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gummianka
    • June 2009
    • 45

    Ancistrus yngel!

    Hej.

    Vi köpte en stor fin Ancistrus hane för några veckor sedan för att hitta en partner till vår hona (inga antenner på huvet).
    Idag började vi undra om något hade hänt, eftersom vi inte sett honom på ett tag. Vi visste att han brukar hålla till under en platt sten som ligger nästan på sanden. Han har grävt en liten grotta därunder och gömt sig.
    Jag ville kolla att han fortfarande levde, så jag lyfte på stenen och vad fick jag se? YNGEL! Massor av dom, 4-5mm stora orangea bäbisar som hängde på undersidan och fladdrade!

    Han har alltså vaktat ynglen hela denna tiden, så därför varit osynlig.
    Tog en bild på dem, och ett litet yngel simmade tom iväg, lossnade nog när jag försökte lägga tillbaka stenen så försiktigt jag kunde.
    Här kan ni se: http://i1217.photobucket.com/albums/...t/P1010383.jpg

    Vi hoppas att iaf några överlever, eftersom vi har några hungriga ciklider i akvariet. De har redan käkat upp två siamesiska algätare för oss .
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Ibland kan hanen vara så ivrig att skaffa bejbisar att han kan dö av svält. Håll uppsikt över han och skulle det bli yngel på yngel på yngel så ta bort honan och sätt henne i ett nytt kar om ni har möjlighet till detta.

    Annars har jag hört att p-piller fungerar lika bra

    Lycka till!

    Kommentar

    • gummianka
      • June 2009
      • 45

      #3
      Ja, jag kan förstå att han kan riskera svält, speciellt om han inte kommer ut för att äta.

      Har inget annat kar i nuläget, men det dyker nog upp ett snart tror jag. Kanske måste flytta över henne ifall det blir för mycket :P

      Vad menar du med p-piller? Finns det för ancistrus eller skämtar du med mig aprillo?

      Kommentar

      • malawijanne
        • October 2006
        • 504

        #4
        Jag hade håvat upp hela stenen med yngel och lagt den i en annan balja, för annars så kommer dina ciklider glufsa i sig ynglen.Janne


        malawi.forum24.se

        Kommentar

        • gummianka
          • June 2009
          • 45

          #5
          Ursprungligen postat av malawijanne
          Jag hade håvat upp hela stenen med yngel och lagt den i en annan balja, för annars så kommer dina ciklider glufsa i sig ynglen.Janne


          malawi.forum24.se
          Du tror det kan bli så? Jag misstänker också det, men jag har som sagt ingenstans att göra av dom just nu. Får kanske hoppas på att åtminstone några klarar sig.

          Jag såg iofs en av texascikliderna försöka glufsa i sig det ynglet som slet sig lös, men jag viftade bort henne (precis efter jag lagt tillbaka stenen).

          Kommentar

          • Millis71
            • August 2011
            • 225

            #6
            Nej nej.... Ancistrusarna är jättebra yngelvårdare och har du bara gott om växter så kommer i alla fall några att överleva. Och det kommer alla gånger flera kullar. Jag lovar .

            Kommentar

            • gummianka
              • June 2009
              • 45

              #7
              Ja, de är bra yngelvårdare, men det hjälper inte alltid. Den största risken är ju när de börjar simma runt på egen hand, då är de lätt byte för cikliderna :P

              Men det är som sagt bara att hoppas att några överlever iaf, alltid kul med mer ancistrus =)
              Växter har jag inte extremt mycket, en stor cryptocorynne, fyra små och tre svärdsplantor. Köper växter i omgångar när vi har råd, så det blir gradvis fler.
              Skulle vara väldigt skoj att ha ett kar med massa fina växter i, men det kräver en bättre ekonomi och mycket mer tid

              Kommentar

              • Millis71
                • August 2011
                • 225

                #8
                Om du lämnar adressen som meddelande på "min sida" kan jag försöka skicka över lite Hornsärv om du vill ha. Jättebra yngelgömma .

                Kommentar

                • Haj
                  • September 2009
                  • 49

                  #9
                  Precis, säger som Janne ta bort stenen men lämna hanen kvar så han kan börja på en ny kull =) Annars brukar jag gör som så att jag tar bort äggen innan de har kläckts. Så får hanen lite hjälp och riskerar ej att svälta sig och kan börja på en ny kull.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...