Corydoras sterbai giftig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Corydoras sterbai giftig?

    Jag läste i en bok om pansarmalar om att vissa pansarmalar, bl.a sterbai, ska ha gift i bröstfensstrålarna (därav den rödorange färgen på första fenstrålen), vet nå´n om det stämmer?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Jag läste i en bok om pansarmalar om att vissa pansarmalar, bl.a sterbai, ska ha gift i bröstfensstrålarna (därav den rödorange färgen på första fenstrålen), vet nå´n om det stämmer?
    Alla pansarmalar är väl giftiga och om just sterbai är speciellt giftig det vet jag inte - det har inte jag hört något om..
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ja, pansarmalar ska ju kunna avge ett gift i vattnet när de blir stressade, därav ryktet att de kan förgifta sig själva under transport, och så, men att de skulle vara giftiga om man sticker sig på bröstfensstrålarna har jag aldrig hört innan.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Niklas450
        • July 2011
        • 25

        #4
        När jag köpte mina på akvarielagret sa han att just sterbai är en av de giftigare. Han rekommendera även om man ska frakta dem att man byter första vattnet man tar upp dem i.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Animaniac
          Ja, pansarmalar ska ju kunna avge ett gift i vattnet när de blir stressade, därav ryktet att de kan förgifta sig själva under transport, och så, men att de skulle vara giftiga om man sticker sig på bröstfensstrålarna har jag aldrig hört innan.
          Jodå, men pansarmalar är inte så himla giftig direkt. När jag hade affär/grossitverksamhet så stack jag mig säkert 100 gånger på pansarmalar och det var väl ungefär som att få ett getingstick. Om just sterbai är giftigare än de andra det vet jag inte - den artren förekom ju inte i handeln på den tiden jag var handlare/grossist så jag har inte "testat"
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jodå, men pansarmalar är inte så himla giftig direkt. När jag hade affär/grossitverksamhet så stack jag mig säkert 100 gånger på pansarmalar och det var väl ungefär som att få ett getingstick. Om just sterbai är giftigare än de andra det vet jag inte - den artren förekom ju inte i handeln på den tiden jag var handlare/grossist så jag har inte "testat"
            Ja man reagerar ju annolunda, jag skulle snarare säga att det påminner om att bränna sig på brännässla.

            Kommentar

            Arbetssätt...