ancistrushona som är hane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • varg
    • August 2002
    • 1002

    ancistrushona som är hane?

    hejsan..
    en av mina ancistrus honor, Gruntilda (och ja, alla har namn) flyttade jag ut i mitt 222 liters där det också är nu två andra ancistrus, hona och hane.
    satte ner två blomfat, tänkte att dom leker..
    så nu har Joker, pleco, beslagtagit ena krukan och Gruntilda den andra!!
    hon ligger där och kommer någon så simmar hon ut som en dåre och skrämms...hon har lite spröt på nosen..9 cm är hon också.

    tänkte eftersom hon varit med en stor hanne ett bra tag så kanske det är en typ outvecklad hanne jag fått? eller är det vanligt att honor tar en grotta som sitt revir? och honorna brukar väl inte vara revirgalna?
    Zoon
  • Rexon@
    • August 2002
    • 578

    #2
    Jasså? Ja, men jag har märkt att det är lite så med mina albinoancistrus. Där väntar jag på lek, då hanen fläktat och putsat på sin grotta i en vecka nu, och ena honan är jättetjock, skojjar inte :-) Ibland när hanen inte är i sin grotta ser jag att någon av de 2 honorna jag har ligger därinne, eller i grottan intill. Tänkte.. mina kanske väntar på hanen för att leka? hehe

    Kommentar

    • varg
      • August 2002
      • 1002

      #3
      nämen Gruntilda jagar ju ut alla. o kom ut på msn så vi kan snacka, please?
      Zoon

      Kommentar

      • Rexon@
        • August 2002
        • 578

        #4
        Ahaa, konstigt.. kanske är för att hon precis flyttat in och känner sig trygg i grottan? Det är garanterat en hona, der man på hennes mage.

        Kommentar

        • varg
          • August 2002
          • 1002

          #5
          jo kan ju vara så. men det ser ju lite mysko ut ändå hehe
          Zoon

          Kommentar

          • Koma
            • May 2003
            • 189

            #6
            Det är utan tvekan en hane.
            ¡Hasta la victoria siempre!

            Kommentar

            • varg
              • August 2002
              • 1002

              #7
              "utan tvekan" ???
              låter lite väl snabbt svar..hon/han har kommit ut nu och Alban (albino hane) simmar in och ut.. men hon/han håller sig nära..
              Zoon

              Kommentar

              • Koma
                • May 2003
                • 189

                #8
                Snabbt svar med anledningen att honor aldrig "har spröt på nosen".
                ¡Hasta la victoria siempre!

                Kommentar

                • varg
                  • August 2002
                  • 1002

                  #9
                  honor kan ha spröt på nosen, jag har läst om dom som fått lek med honor med spröt på nosen..
                  Zoon

                  Kommentar

                  • Rexon@
                    • August 2002
                    • 578

                    #10
                    Honor kan ha spröt på nosen. Pumpan har ju 2 honor med spröt, och beviset på att de är honor är att först är dem tjocka... plötsligt har hanen ägg och honorna är smala..

                    Kommentar

                    • Koma
                      • May 2003
                      • 189

                      #11
                      Hade förståss varit lättare att säga nånting om detta om man sett fiskarna och deras beteende.. Jag har kikat på bilden av "Gruntilda" och jag tycker fortfarande att det är en hane. Skulle du kunna ta en bild på fisken snett framifrån/uppifrån. Ett sätt att särskilja Ancistrus är att titta på huvudformen. Notera att även hanar är tjock när de får mat nog. Men finns det ingen hona (fisk utan spröt) så är det tveklöst så att en med spröt är hona. Om situationen är att det finns minst en fisk utan spröt så tror jag fortfarande att det är en hane.
                      ¡Hasta la victoria siempre!

                      Kommentar

                      • varg
                        • August 2002
                        • 1002

                        #12
                        jojo, hon har spröt. men jag jämförde bilden på henne och på Banjo, vilket visar att Banjo är MYCKET kraftigare...

                        nu har jag själv bevisat att hon är en hane (tycker jag) men jag undrar fortfarande om det kan vara så att det finns en möjlighet att hon inte "blommat ut" som hanne pga Banjo ??
                        Zoon

                        Kommentar

                        • Nemesis
                          • May 2003
                          • 161

                          #13
                          Är ancistrusar lättlekta? Jag funderar på att skaffa en hane åt min ofantligt tjocka ancistrushona.

                          Kommentar

                          • Koma
                            • May 2003
                            • 189

                            #14
                            pumpan: Du menar att det skulle vara en pseudohona? Sådana lägger inte ägg. Kampfiskar kan byta kön, har aldrig hört om ancistrus som gör det. Jag är fortfarande inte övertygad. Skulle vara kul att se lite noggrannare bilder.

                            nemesis: jättelätt. se till att sänka värmen i burken vid ett stort vattenbyte (gärna med mjukare vatten). bra fart på vattnet är ingen nackdel.
                            ¡Hasta la victoria siempre!

                            Kommentar

                            • varg
                              • August 2002
                              • 1002

                              #15
                              kampfiskar kan inte byta kön. bara platyn och svärdbärare (om inte några fler?)

                              ska försöka ta bilder.
                              Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...