Okänd mal, jag är mycket konfunderad.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nemesis
    • May 2003
    • 161

    Okänd mal, jag är mycket konfunderad.

    Jag såg för ett par dagar sedan fyra mycket mycket underliga malar i en affär. De såg ganska mycket ut som svenska kattmalar, hade sex eller åtta korta skäggtömmar, långsträckt fjällös kropp, bred mun och små blålila ögon (nattaktiv). De hade mycket små, spetsiga ryggfenor, analfena som en arowana eller knivfisk, liten solfjäderformad skärtfena och var helt svart med genomskinliga fenor och svarta fenstrålar, samt gråvit buk (såg ej resten av undersidan). Två av dem hade mycket tjockare bukparti (förmodligen honor) och alla låg och trängdes i ett hålrum i en rot, simmade ut ibland och tog en tur runt burken, men var annars ganska inaktiva.

    Affärsinnehavaren sade att de inte blev så mycket större än de var i affären (8-10 cm). Han sade att de max kunde bli typ 15. Han hade dock ingen övrig information, och hade ej kunnat få tag på något vetenskapligt namn, utan hade bara handelsnamnet: "Brown moon catfish" eller någonting sådant. De åt fryst foder och pansarmalpellets, men var inte så förtjusta i flingor.

    Jag vill gärna ha dessa malar, men det hade varit jobbigt om det visade sig att de blev 4,5 meter långa och åt småbarn, och jag är inte beredd att lägga ned den ganska stora summan som dessa fyra fiskar kostar utan att veta någonting om dem. Så jag hade varit ohyggligt tacksam om någon kunde identifiera malen åt mig.

    Jag kan försöka ta lite bilder av malarna i fråga, men det kan ta ett tag.

    Tack på förhand.
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    Jag tycker det låter misstänkt likt någon Clarias-variant. För många (typ 8) år sedan hade jag en mal som stämmer med din beskrivning. Den hette Amalia. Jag hade malen i ungefär 4 år och den blev inte större än ungefär 15 cm.
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • Nemesis
      • May 2003
      • 161

      #3
      Tackar! Vad matade tidigare nämnda mal med, när du hade den? Några råd om hur de skall skötas?

      Jag tror att jag skall skaffa dem, hade varit så jäkla kul med rovmalar i min burk

      Kommentar

      • Dr. Strange
        • March 2003
        • 995

        #4
        Låter som Clarias, den har inte en liten ryggfena en bit bakom huvudet?

        //Marcus
        " Det är löjligt att påstå att tv-spel påverkar barn. Om tex Pac-Man påverkade barn födda på 80-talet, då skulle vi idag ha en massa ungdomar som springer runt i ett mörkt rum och äter piller medans de lyssnar på monoton och enformig musik. "

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          Ja, det låter som en clarias, men det som konfunderar mig är de genomskinliga fenorna, finns det nå´n clarias som har det?

          Och är det en clarias av nå´n sort, så ljög affärsinnehavaren troligtvis. Clarias batrachus blir ca en halvmeter lång. Det kan ju finnas nå´n clarias som blir mindre i och för sig, men det är inte så troligt. Jag köpte några fladdermusfiskar för nå´t år se´n, och affärsinnehavaren sa att den kom från Peru, och blev ca 15 cm. Men när jag hade kollat upp info om den, visade den sig vara en kallvattensfisk från Kina, som blir 60 cm. Lite skillnad i storlek. Så affärsinnehavares uppgifter ska man ta med en nypa salt. Ibland är de kanske felinformerade om fisken, men rätt ofta så vet de nog inte, och drar till med nå´t som låter bra för att inte verka okunniga, vilket de ju definitivt gör när man ser att de hade fel. Men den värsta sorten är nog de som vet att fisken blir stor, men ljuger för att få sålt den.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Nå´n som förresten vet varför man inte kan logga ut?

            MVH Micke
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Nemesis
              • May 2003
              • 161

              #7
              hmmmm... Jag kan ha kommit ihåg fel, jag går och tittar på firrarna igen om ett par dagar, mera detaljerad beskrivning följer snart.

              Kommentar

              • Nemesis
                • May 2003
                • 161

                #8
                Jag hittade någonting som var mycket likt malen jag letar efter, och jag hittade det här på zoopet.

                Grodmalen, kolla in den, i stort sett identisk med den som jag såg i affären! Bara att de som jag såg var mörkare, men det kanske varierar...

                Kommentar

                Arbetssätt...