Bra start med Corydoras Trilineatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • solis
    svarade
    Tyvärr har jag inte erfarenhet av den sorten men det jag märkt är att ju större ägg sorten lägger ju längre tid tar det för kläckning, metallerna t.ex tar mellan 2-4 dagar här oftast 2 dagar medans pandan har större ägg och där tar det ca 3-5 dagar oftast 4 dagar här.
    Men ju större äggen är ju större och mer välutvecklade är ju ynglen.

    Lämna en kommentar:


  • Denke
    svarade
    Solis: Corydoras robinae - Flaggstjärtspansarmal.

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Det beror på villken sorts cory du har.
    Tänkte testa detta med javamossa jag fick en massa ägg idag.

    Lämna en kommentar:


  • Denke
    svarade
    Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Faktiskt flera veckor!

    Lämna en kommentar:


  • solis
    svarade
    Ursprungligen postat av Mumin
    Det var antagligen flytten som stimulerade leken. du kan ta bort äggen med ett vasst rakblad och lägga i en bytta på 2 liter cirka. Låt den flyta i akvariet och ha gärna i en syresten som sätter lite fart på vattnet. Gör vattenbyten i byttan med akvarievattnet minst en, hellst två gånger per dag.
    När åggen kläckts väntar du med att mata tills de förbrukat gulesäcken och blivit frisimmande. Jag matar mina coryyngel genom att helt enkelt ha i en tuss javamossa eller andmat i burken. Gott om mikroskopiska urdjur och annat som de lever på.
    Det med javamossa visst jag inte om det lät ju enkelt, hur länge klara dom sig på bara dom djuren innan du ger annan mat?

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    När ynglen är så stora att de klarar sig själva, kan simma upp till ytan och ta luft, orkar hitta met och klarar den mant man serverar de andra fiskarna.
    Både föräldrarna och andra fiskar tycker att rom är gott.

    Lämna en kommentar:


  • Denke
    svarade
    Dum fråga, men är anledningen till att man flyttar äggen att de andra firrarna inte ska käka upp äggen? När kan man sedan flytta in dem i det stora akvariet igen?

    Lämna en kommentar:


  • Mumin
    svarade
    Det var antagligen flytten som stimulerade leken. du kan ta bort äggen med ett vasst rakblad och lägga i en bytta på 2 liter cirka. Låt den flyta i akvariet och ha gärna i en syresten som sätter lite fart på vattnet. Gör vattenbyten i byttan med akvarievattnet minst en, hellst två gånger per dag.
    När åggen kläckts väntar du med att mata tills de förbrukat gulesäcken och blivit frisimmande. Jag matar mina coryyngel genom att helt enkelt ha i en tuss javamossa eller andmat i burken. Gott om mikroskopiska urdjur och annat som de lever på.

    Lämna en kommentar:


  • Lukasl
    startade ett ämne Bra start med Corydoras Trilineatus

    Bra start med Corydoras Trilineatus

    Köpte 6 Corydoras trilineatus igår som fick flytta in i ett eget nyuppsatt 112 liters. Går ett play yngel i karet också men det ska väl inte störa. Imorse hittade jag ett romkorn på framrutan och nu när jag tittade lite mer noga ser jag några till på växterna. Totalt har jag hittat fyra romkorn. Vill väldigt gärna få fram yngel, vilken är den bästa taktiken tror ni? Försöka plocka romkorn eller flytta de vuxna? Eller kan jag låta allt vara? Är de hårda på rom o yngel? Jag trodde faktiskt att de var lite för små men det verkar ju vara lekmogna individer. Om de leker direkt så brukar de väl fortsätta eller kan det vara flytten som stimulerade?
Arbetssätt...