Gravid ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sina_aslami
    • August 2009
    • 56

    Gravid ancistrus

    Hej !
    Jag har i mitt akvarium 4 ancistrus hanar och en hona. Så idag märkte jag min ancistrus hona var gravid, så tog jag den till en annan akvarium där hon är helt ensam. Min fråga är måste honan ha en hanne för att äggen ska kläckas? Det är svårt att gissa vem hanen är bland 4 kandidaterna.
  • one__akvarium
    • June 2008
    • 163

    #2
    ööö det är väl så att honan LÄGGER ägg/rom som hanen befruktar och sedan även vaktar så det var nog inte så bra att plocka bort honan enligt mig

    Kommentar

    • sina_aslami
      • August 2009
      • 56

      #3
      Ursprungligen postat av one__akvarium
      ööö det är väl så att honan LÄGGER ägg/rom som hanen befruktar och sedan även vaktar så det var nog inte så bra att plocka bort honan enligt mig

      Jag visste inte inte att hanen måste befrukta ägg. Jag ville bara rädda ynglarna för att i min akvarium finns ett par sajica med deras ynglar som nu är ganska vuxna och kan hitta ancistrus ägg och äta upp de. så vad ska jag göra? kasta tillbaks henne ?

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Jo, även i fiskarnas värld så måste det till både en mamma och en pappa. Ancistrus är inge levandefödare så hon är inte "gravid" eller dräktig utan hon är romstinn.
        Om hoon inte har någon hanne i sitt akvarium när hon lägger äggen så kommer äggen som sagt bli obefruktade och antingen mögla eller troligare bli uppätna av honan.
        Har inte dina ancistrus hannar några gömställen som grottor eller rötter? Har de det så kommer de vakta äggen så dina sajica inte kommer åt dem. Lägg försiktigt tillbaka din hona så kommer du nog få se yngel så småningom.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Jina
          • August 2009
          • 182

          #5
          Hanen kommer som sagt vakta äggen i en grotta och fläkta dem.

          Kommentar

          Arbetssätt...