Zebra Pleco L046

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Santias
    • February 2011
    • 7

    Zebra Pleco L046

    Hejsan!

    Är ny här så detta blir allt mitt första inlägg så nu hoppas jag på lite kloka svar..

    Vi har precis införskaffat oss ett gäng med Zebra bebisar. Vi har dem i ett akvarium på 150L. När det gäller cirkulationen så har vi två stycken Aqua Clear 70 pumpar som ger ca 3000L/timmen tillsammans. Vårat problem är hur vi skall sätta dessa för den ultimata cirkulation och ström.

    Vi hade de först högt upp i akvariet på varsin sida och fick en jämn och fin ström som möttes och gick ihop i mitten längst bort i akvariet, sen testade vi och sätta pumparna bredvid varandra så de skickade strömmen åt samma håll vilket resulterade i att sand och inredning blåste bort men strömmen fick en cirkelrörelse vilket gynnade maten som drogs runt i akvariet, strömmen blev dock extrem.

    Var ska man ha pumparna och i vilken riktning, är det bättre om pumparna sitter något längre ner i akvariet eller ska de sitta högre upp för att gynna syretillförseln? En sista fråga, kan man ha för mycket cirkulation?
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    Med malar kan du väl egentlugen inte ha för mycket cirkulation. Du kan istället för att maten inte ska sugas upp stänga av pumpen någon minut under matning. Jag tycker din första lösning med att stömmarna möttes i mitten var en bra lösning. Hur stort är akvariet?
    Checking out...

    Kommentar

    • Henrik_A
      • August 2010
      • 146

      #3
      Känns som lite överkurs med 3000l/h på ca:120-130l vatten. Du kan nog plocka ur en av pumparna.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Henrik_A
        Känns som lite överkurs med 3000l/h på ca:120-130l vatten. Du kan nog plocka ur en av pumparna.
        Fast till just Hypancistrus zebra så vet jag en del odlare som kör med en så stark pump
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mazzi
          • October 2006
          • 364

          #5
          För mkt tycker jag inte att det är, fiskarna lider nog inte. Men snurrar inredningen runt så kan du ju gå ner ett snäpp

          /Mats

          Kommentar

          • Santias
            • February 2011
            • 7

            #6
            Akvariet är som sagt 150l och då har jag hört att ca 3000l/Tim skulle vara passande till just denna art. Jag fortsätter med pumparna på varsin sida och stänger av vid matning om det skulle behövas.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Mazzi
              För mkt tycker jag inte att det är, fiskarna lider nog inte. Men snurrar inredningen runt så kan du ju gå ner ett snäpp

              /Mats
              Nja, har man inredning som snurrar runt så passar de inte i ett akvarium för denna typ av malar

              Stenar, rötter stabila växter har inga problem med sådan snurr på vattnet
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • keen-eyed
                • January 2009
                • 409

                #8
                Ursprungligen postat av Santias
                Akvariet är som sagt 150l och då har jag hört att ca 3000l/Tim skulle vara passande till just denna art. Jag fortsätter med pumparna på varsin sida och stänger av vid matning om det skulle behövas.
                Det låter lagomt. Kör själv med 2000L/h i ett 89L till mina zebror
                &

                Kommentar

                • Santias
                  • February 2011
                  • 7

                  #9
                  Låter bra! Nu jäklar ska jag göda de små och hoppas på lek om en treårs period, de är bara dryga 6mån gamla nu och små pyttisar Hade för mig att jag läst/hört någonstans att de inte blir "lekfärdiga" förren omkring 3år, någon som har erfarenhet av det? Förresten är det någon som vet var man kan få tag på ett par småzebror till eller möjligen större?

                  Kommentar

                  • mia84
                    • December 2010
                    • 70

                    #10
                    Vart bor du nu/ni? Vet en som kanske vill sälja
                    http://mizan3.bloggsida.se

                    Kommentar

                    • Santias
                      • February 2011
                      • 7

                      #11
                      Vi bor i Uppsala trakten
                      Vilken storlek, hur många och till vilket pris i så fall?

                      Kommentar

                      • mia84
                        • December 2010
                        • 70

                        #12
                        ahh ok, då blir det en bit att åka.. visserligen har söders zoo i gävle några yngel =) (lite närmare) dom är mellan 2-3cm "stora" under tusenlappen =)
                        Den andra jag vet bor ca 3,5-4h resväg ifrån uppsala... han har med yngel i samma stl, men även på ca 5cm. och vuxna lekpar.
                        Jag vill inte ge ut hanns namn eller så här på forumet :/ men jag kan draiväg ett mail till han och se vad han säger eller om han kan kontakta dig =)
                        http://mizan3.bloggsida.se

                        Kommentar

                        • mia84
                          • December 2010
                          • 70

                          #13
                          Jo glömde *S* priset hoss sisstnämda varierar... men det kan jag även fråga om jag ska maila =)
                          http://mizan3.bloggsida.se

                          Kommentar

                          • Santias
                            • February 2011
                            • 7

                            #14
                            Jag förstår, hör gärna med honom om hur många samt pris på de olika storlekarna. Om det är uppåt i landet så planerar vi en resa till släkten i april och kan ev åka förbi på vägen hem. Men som sagt hör gärna med honom.

                            Kommentar

                            • KORSARKOFF
                              • August 2010
                              • 327

                              #15


                              http://www.aleds.se Halmstad

                              http://www.falskogsakvarium.se/ Borås
                              Senast redigerad av KORSARKOFF; 17 February 2011, 11:42.
                              40L Yngel
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
                              240L Sällskap
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

                              Kommentar

                              Arbetssätt...