Luftpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • YellowFish
    • April 2010
    • 213

    Luftpump?

    Jag har kampfiskar och har läst att de inte direkt gillar när det är rörelse i vattnet. De verkar väldigt nervösa när pumpen är på, så jag skulle gärna vilja ha den avstängd, eller bara ha den på endast några timmar om dagen. Jag har malar också, och undrar därför ifall de måste ha luftpump? Räcker det om den är på några timmar under dagen eller måste den vara på konstant?
    YellowFish

  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Låter inte som du (eller närmare bestämt fiskarna) behöver någon luftpump. Däremot skulle ett filter med ett sparsamt flöde kanske kunna fungera, ifall du inte har något? Bara för att utjämna vattentemp mm.

    Kommentar

    • YellowFish
      • April 2010
      • 213

      #3
      Grejen är att det är ett FILTER jag har som har inbyggt luft-flöde. Filtret är det minsta som fanns på i affärerna men det är för akvarium 20l större och därför drar det fiskarna jättemycket och jag vill gärna stänga av det, men oroar mig då för malarna som inte får någon luft...
      YellowFish

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Går det inte att stoppa luftflödet/bubblorna och bara ha på pumpen?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • YellowFish
          • April 2010
          • 213

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Går det inte att stoppa luftflödet/bubblorna och bara ha på pumpen?

          Man kan stänga av bubblandet men då är ju filtret som drar på, så det göra ingen större skillnad.
          YellowFish

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Du kan kanske leda utblåset dit det inte stör så mycket, och det blir oftast även mindre rörelse om du slipper luftbobblorna.
            Pump/filter bör du ha för fiskarnas skull, inte minst för malen iaf...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              vad har du för pump ?

              jag vet inte riktigt om jag förstår hur du menar, men du har en pump ? med filter ? har du en luftpump också ? eller har du en luftpump med billifilter ?

              annars brukar det räcka att sänka flödet från pumpen till minsta och att inte ha i luftslang. ett annat alt är att skaffa ett billifilter detta filtret kopplar man till en luftpump. dessa brukar inte ge så mycket fart på vattnet.

              Kommentar

              • YellowFish
                • April 2010
                • 213

                #8
                Jag har ett filter som man kan sätta en ''slang'' till och genom att ha den slangen inkopplad får fiskarna syre på samma gång som filtret rengör.
                Det drar i fiskarna jättemycket så de inte kan simma hur de vill.
                Alltså kan jag inte stänga av filtreringen och bara ha på luftbubblorna utan båda måste vara på.
                Och den enda lösningen är att stänga av ALLT helt, men fråga är om jag KAN göra det pga. malarna????
                YellowFish

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Inte en lösning att rekomendera. Det låter som en konstig lösning på pumpen, vad är det för märke?
                  Provat att ta bort slangen så du bara får flöde från pumpen?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • YellowFish
                    • April 2010
                    • 213

                    #10
                    Det är väldigt krångligt, jag ska försöka förklara det så klart som möjligt:

                    Ett helt vanligt FILTER. Till det filtrer kan man koppla i en slang som göra så att vattet SYRESÄTTS under tiden filtret är på. Alltså betyder det att vattnet SYRESÄTTS och FILTRERAS på samma gång. MEN filtret är för större akvarium och det finns inte för mindre så därför drar det mycket i fiskarna så de inte kan simma fritt. Frågan är om jag kan stänga av allting och endast ha på det under några timmar per dag? Kampfiskarna lider ju inte av detta, men klarar malarna av det tro?
                    YellowFish

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det har jag förstått hela tiden, men min fråga är varför du inte kan plocka bort syrslangen? Det är inte den som gör att vattnet syresätts utan ytvattenrörelsen. Sedan kan du kanske rikta utblåset så det inte stör lika mycket, eller om det passar att sätta en slang på utblåset och sedan använda ett strilrör.
                      Att inte ha någon filtrering över huvud taget i ett kar är inte lämpligt i längden, vare sig för malen eller kampfisken.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • YellowFish
                        • April 2010
                        • 213

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det har jag förstått hela tiden, men min fråga är varför du inte kan plocka bort syrslangen? Det är inte den som gör att vattnet syresätts utan ytvattenrörelsen. Sedan kan du kanske rikta utblåset så det inte stör lika mycket, eller om det passar att sätta en slang på utblåset och sedan använda ett strilrör.
                        Att inte ha någon filtrering över huvud taget i ett kar är inte lämpligt i längden, vare sig för malen eller kampfisken.

                        Jag är lite nybörjare på det här med akvaristik, menar du att även om slangen är borta och endast filtret är på, att vattnet syresätts genom själva filtreringen?
                        YellowFish

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Jepp, av den ytvattenrörelse som blir av utblåset.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • YellowFish
                            • April 2010
                            • 213

                            #14
                            Jag ska försöka att kanske lägga ner filtret på botten eller hänga det vid hörnet och täcka över med någon växt. Tack!
                            YellowFish

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det blir nog bra.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...