Callichthys callichthys / Hoplosternum littorale?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Callichthys callichthys / Hoplosternum littorale?!

    Okej, kan någon förklara för mig hur det ligger till egentligen?
    Söker man på Callichthys callichthys får man artbeskrivningen för Hoplosternum littorale.
    Många jag känner har köpt fisk i tron om (eftersom dom varit märka så i affären) att det är Callichthys callichthys när dom i själva verket blivid 2 dm långa.
    Så hur ligger det till? För jag är sugen på att skaffa ett gäng till min blivande SA tank, men om man går efter beskrivningarna här på zoopet så verkar ju Callichthys callichthys vara en lite mindre, snäll fisk. Medans Hoplosternum littorale är något helt annat. Så hur ligger det till?
    All we are, we are.
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #2
    Sen en sak till, när man väl lyckas hitta artbeskrivning för Kalle, så står det 20cm. Men här på zoopet står det 13. Vad stämmer? för jag vill inte köpa ett stim fisk i behaglig storlek, för att sedan ha ett förlitet kar med megafiskar -.-
    All we are, we are.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Fisken på zoopets artbeskrivning tror jag är en Callichthys callichthys. Dock har de inte med den vanligare arten, och som väl i handeln brukar säljas som långsträckt pansarmal, nämligen Megalechis (tidigare Hoplosternum) thoracata. M. thoracata ska i alla fall vara en fredlig, men aktiv och rätt livlig fisk, som blir runt 15-20 cm. Callichthys callichthys har jag ingen egen erfarenhet av, tror aldrig jag sett den i nå´n affär ens.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        Ursprungligen postat av Micke_A
        Fisken på zoopets artbeskrivning tror jag är en Callichthys callichthys. Dock har de inte med den vanligare arten, och som väl i handeln brukar säljas som långsträckt pansarmal, nämligen Megalechis (tidigare Hoplosternum) thoracata. M. thoracata ska i alla fall vara en fredlig, men aktiv och rätt livlig fisk, som blir runt 15-20 cm. Callichthys callichthys har jag ingen egen erfarenhet av, tror aldrig jag sett den i nå´n affär ens.
        Så du menar att den sort som i handeln säljs som långsträcktpansarmal inte är en Kalle?
        All we are, we are.

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          #5
          Ursprungligen postat av roosterboy
          Så du menar att den sort som i handeln säljs som långsträcktpansarmal inte är en Kalle?
          Den absolut vanligaste långsträckta pansarmalen i handeln är Megalechis Thoracata, jag var själv på jakt efter en kalle, dvs callichtys callichtys men den var mer eller mindre omöjlig att få tag på.

          Megalechis är å andra sidan en oerhört intressant och mysig fisk, de är väldigt stora och buffliga men förbannat trevliga

          Min hane är runt 15cm lång och tjock som en halv falukorv, men han gör inte en fluga förnär, har honom tillsammans med tex. kolglödstetror som ärmax 2.5cm långa och de funkar föträffligt ihop.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • roosterboy
            • September 2010
            • 1094

            #6
            Ursprungligen postat av Marnat
            Den absolut vanligaste långsträckta pansarmalen i handeln är Megalechis Thoracata, jag var själv på jakt efter en kalle, dvs callichtys callichtys men den var mer eller mindre omöjlig att få tag på.

            Megalechis är å andra sidan en oerhört intressant och mysig fisk, de är väldigt stora och buffliga men förbannat trevliga

            Min hane är runt 15cm lång och tjock som en halv falukorv, men han gör inte en fluga förnär, har honom tillsammans med tex. kolglödstetror som ärmax 2.5cm långa och de funkar föträffligt ihop.
            tack så mycket Det gör mig bara så grymt lack att akvarieaffärer inte kan märka fiskarna ärligt. Det är ju inte skitkul att köpa "fel" fisk :P
            All we are, we are.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Om de märker Megalechis thoracata "långsträckt pansarmal" så får det nog anses som rätt, det är den enda fisk jag sett i handeln under det namnet, och handelsnamn kan ju variera en del. Om de däremot kallar Megalechis thoracata för Callichthys callichthys är det ju värre. Kan ju vara Callichthys, men har aldrig sett den vad jag minns som sagt.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...