Corys med vass botten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Corys med vass botten ?

    Hubba !

    Planen på 240 karet börjar ta form.

    Det blir ett mer eller mindre renodlat levandefödar kar.

    Mer eller mindre iaf.

    Skulle vilja ha ett gäng snygga corys på botten. Men så slog det mig att de inte
    gillar det där med grus som har vassa kanter. Och det skulle det nog bli på botten.

    Min tankte är att ha två olika sorters botten, till höger i karet skulle jag vilja ha
    en svart botten som består av diabaskross, den är lite småvass i kanterna, har en
    storlek på kornen som ligger mellan 2-6mm.

    Till vänster vill jag ha engelsk sjösten, modell fin, dvs 1-2 mm på kornen, slätt och fint
    med andra ord.

    Med en rejäl avdelare bestående av rötter och annat krafs, så tror jag det skulle
    bli hur snyggt som helst.

    Så....om jag drattar ner ett gäng corysar, 6-7 st, är de såpass intelligenta att de
    känner av vilken botten som är mest lämplig för dom, och håller sig där ?

    Eller de kommer inte att fatta att grusen till höger är farlig ?

    Ur en aspekt så tycker man att de borde begripa att om jag håller mig här, så gör det
    ont i tömmarna när de skavs av, bättre att hålla sig därborta där det inte gör ont.

    Samtidigt får man kanske ta med i beaktningen att fiskar i denna storleken har en hjärna
    som inte väger så mycket.........


    Vad tror ni ?




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #2
    De kommer att leta mat i hela botten och då skava sönder skäggtömmarna. Jag antar att de inte inser att det är farligt, men kanske att det svider när de bökar idet området, men de kommer ändå leta mat där. Det känner jag mig övertygad om. Om du har vassa kanter på en mycket liten yta så går det nog, men 30% av karet eller så, så skulle jag skippa corys.
    Checking out...

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Dre
      De kommer att leta mat i hela botten och då skava sönder skäggtömmarna. Jag antar att de inte inser att det är farligt, men kanske att det svider när de bökar idet området, men de kommer ändå leta mat där. Det känner jag mig övertygad om. Om du har vassa kanter på en mycket liten yta så går det nog, men 30% av karet eller så, så skulle jag skippa corys.
      inte det svar jag ville ha....men jag är inte förvånad....."stryker corys och letar efter nått annat mer lämpligt att ha på botten"....


      tack.....



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Jag kan ju ha fel. Har du några cory i andra kar kan du ju alltid prova en tid för att se hur det går...
        Checking out...

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13133

          #5
          ...Men det är hur som helst inte schysst, corysars enda egentliga sysselsättning är ju att böka i botten och detta beteende måste tillgodoses och därför inredas endast med fin sand eller möjligen den finkornigare engelska sjöstenen som ju är rund och inte skadar deras munnar! Det blir annars ungefär som det förekommit bland grisar, att elaka grisuppfödare häftar fast en metallklämma på grisens tryne för att hindra den från att böka i marken, resultatet blir att de försöker böka trots smärtan eftersom det är en så otroligt stark drift! lite konstig paralell kanske men jag menar att corysarna kommer försöka böka trots att det smärtar...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Japp, men om det är en liten yta i akvariumet som har otrevlig botten så skulle jag tippa att självbevarelsedriften styr de till de mjukare delarna av akvariet.
            Checking out...

            Kommentar

            Arbetssätt...