Vad kan ancistrusmalar spruta ut för något? Och hur illa är en skavdstjärtfena...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • regicide
    • May 2010
    • 113

    Vad kan ancistrusmalar spruta ut för något? Och hur illa är en skavdstjärtfena...

    Har grävt fram en mal från en BTN-bakgrund under kvällen.



    Fick tag om den med håven men under tiden jag drog upp tror jag stjärtfenan skadades lite (den ser lite skavd ut) och precis vid ytan sprutade malen ut något, ingen aning om vad men det blev grumligt :-S

    trodde den skulle stendöd men den levde och simmade ett varv för att slutligen åka under en av stenarna. Vad kan det varit den sprutat ut? Tömt sej för rädsla som andra djur? Eller var det något farligt... ? Och stjärtfenan, är det djurplågeri nu när den är lite skavd eller kommer det nya fjäll? Helt enkelt tror ni den klarar sej... ?
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    kom det från stjärtfenan eller?

    djurplågeri? det var ju en olyckshändelse.

    Kommentar

    • KORSARKOFF
      • August 2010
      • 327

      #3
      Mjölke? http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lke
      40L Yngel
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
      240L Sällskap
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

      Kommentar

      • regicide
        • May 2010
        • 113

        #4
        Ursprungligen postat av Auratusen
        kom det från stjärtfenan eller?

        djurplågeri? det var ju en olyckshändelse.
        jag tänkte mer på attt låta den va nu och se om den överlever,...

        den kom underifrån. någonstans under stjärtfenan/magen. såg inte exakt vart men underifrån iallafall. Den lever fortfarande nu och har bytt grotta till en rot i stället så han kanske klarar sig...

        Kommentar

        • regicide
          • May 2010
          • 113

          #5
          Ursprungligen postat av KORSARKOFF

          hmm möjligt. det var som en vit grumlig vätska som pumpades ut under en relativt långstund. Men varför skulle han släppa mjölke när han blir rädd? Det kanske fiskar brukar

          fick en närmare titt på han nu då han kikade fram lite fort. Stjärtfenan är ganska illa, halva är borta och kvar är fyra spretande "strån" men han sitter och gnager på roten i allafall.
          Senast redigerad av regicide; 04 September 2010, 07:18.

          Kommentar

          • Hallander
            • August 2010
            • 580

            #6
            Det är ingen fara det växer ut igen, är väl detsamma som mina pygocentrus, dem tar sig ett litet bett på fenorna ibland och det växer ut igen, dock fick sig en av dem små en rejäl omgång häromdagen då den store tog ett bett över ryggen på den lille, så det ser helt sjukt ut, men tydligen ska det växa ut igen, och nu var det ingen fena utan nu är det över fjället samt en bit in i köttet som försvann..

            Kommentar

            • Auratusen
              • March 2010
              • 874

              #7
              låter som om det är mjölke. är det inte en hona bakom bakgrunden då eller? kanske lek?

              Kommentar

              • regicide
                • May 2010
                • 113

                #8
                Ursprungligen postat av Auratusen
                låter som om det är mjölke. är det inte en hona bakom bakgrunden då eller? kanske lek?
                Näpp ingen mer bakom karet, tack och lov! och nu är det ihop satt så nu hoppas jag aldrig någonsin någon kommer in där bakom igen!!!

                Malen verkar leva i varje fall, får hoppas han överlever allt också

                Kommentar

                Arbetssätt...