Pictusmal eller Synodontis petricola

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ginga
    • February 2010
    • 28

    Pictusmal eller Synodontis petricola

    Har fått ett litet bekymmer nu.

    Har en giraffnosmal som imorgon ska flytta pga den är för stor för mitt kar. Så nu klurar jag lite på ersättare. Vill på ett sätt ha en som bökar i sanden och håller den fräsch, på ett sätt skulle det vara roligt att kunna sätta växter i sanden igen

    Jag kikade lite på Synodontis petricola här på zoopet. Någon som har haft några och kan dela med sig av erfarenheter? Den verkar ju inte bli så stor och ska tydligen böka en del i sanden. Har dock aldrig sett ngn live och gissar att de kostar lite i inköp.

    En annan mal som jag varit lite småkär i för den är så vacker är Pictusmalen. Har dock läst lite om att den är väldigt svårfångad och skör(jag får erkänna att jag inte ser fram emot att behöva ta i fisken). Den gräver väl inte på samma sätt heller.

    Vad skulle ni köra på.. om ni var jag?
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    jag tycker att du ska införskaffa synodontis petricola. jag har 3 st i mitt malawi kar och de rensar upp spillmat och bökar i botten jättebra. De är mycket roliga att kolla på när de simmar runt upp-och-ned och med deras vackra färger. jag köpte mina 3 st för 100 kr på en auktion. dock var de bara 2 cm, som nu kanske är ca 4 cm. finns ju att köpa lite här och var och priset ligger på kanske 200 kr. har inte sett vad de odlade kostar i affär, men de vildfångade kostar 300-400 kr. jag ska ta och köpa en grupp från en privat person (100 kr/st) och sedan odla petricolor.

    synodontis petricola är den absolut roligaste och vackraste mal jag någon sin haft och någonsin kommer att ha! den är värd några hundralappar

    pictusmalen är mycker rädd av sig om man inte har en grupp på 6 st. de är också rätt kännsliga, kan de vara.

    men som sagt, köp synodontis petricola. du kommer inte ångra dig

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Pictusen är en väldigt livlig fisk, är inte still mer än nån sekund i taget. Men som du skrev, inte så svår att fånga, men svår att få ur håven.
      Fick klippa sönder håven varje gång Dom vill gärna vara i grupp och inte själva. Är riktiga matvrak, äter allt och gärna mycket.
      Gjorde mig av med dm pga att jag kunde inte lägga i mal tabletter till mina ansictrusar för dom åt upp ALLT, försökte dela dom och sprida ut dom över hela karet, men dom tog en sväng och sög i sig alla. Såg ut som en boll tillslut. Rolig fisk, men tänk på matning och håvning. Är en underbar fisk som verkligen livar upp ett kar.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • Ginga
        • February 2010
        • 28

        #4
        Låter som petricolan är den jag bör satsa på av dessa arter.

        Hur många bör man som minst ha? Är inte intresserad av att odla dem utan vill ha några vackra och skickliga bottenstädare.

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          de gillar ju att vara några stycken.. så kanske 3 eller fler

          Kommentar

          Arbetssätt...