en mal fast bakom akvariumet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • regicide
    • May 2010
    • 113

    en mal fast bakom akvariumet

    Kanske är i fel forum nu men det handlar i allafall om en mal!

    Fick herromdagen ett gäng fiskar bland annat en stor mal ca 8 cm. Anicitrus eller vad heter de Har en BTN bakgrund och där har malen självklart hittat. Har två malar sedan innan och de har inte åkt bakom men denna skulel självklart dit. Nu får jag bara inte ut honom... har försökt locka med mat det går inte, försökt lysa in med ficklampa på natten, det går inte heller. SÅ vad ska jag göra? Har försökt fiska upp han med hov men det går inte komma bakom mer än i mitten längst upp, vågar inte använda smalare/vassare föremål heller då jag är rädd att skada honom... någon som har några tips??
  • Hallander
    • August 2010
    • 580

    #2
    hur länge har den varit där ? jag tror faktiskt att den kommer att hitta ut själv bara ge den tid. Jag har inte stor erfarenhet utav att vara akvarist. Men enligt mig verkar dem ibland trivas med att trycka in sig lite här och var. Men jag tror den kommer att komma ut.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      finns inga bra tipp mer än att fylla karet så att vattenytan går över btn. om det nu går förståss..annars stänga ner, skära loss o ta ut.

      har du inte silikonat dit den så att inget kan ta sig bakom?

      Kommentar

      • regicide
        • May 2010
        • 113

        #4
        jo det går fylla upp men då är väl risken att fler simmar in? just nu kan inga fiskar simma dit men denna måste klättrat över då det är en kant på 3 cm... det är bara silikonat på rutorna liksom inte "taket" för där måste jag ju öppna... inte jag som gjort det men en kille hade de innan och han hade bara haft malar/växtakvarium så jag trodde inte detta skulle ske, men du menar att jag ska släppa upp vattnet och låta fiskarna åka in där de som vill? Är det inte risk att de blir väldigt skitit där då, är ju bara vatten ytan som rör sej där så fall..

        Kommentar

        • regicide
          • May 2010
          • 113

          #5
          ja jag trodde det rent spontant med och har låtit den vara nu sen den satte sej där (första natten) jag har sett att den bytt plats där bakom. Frågade dock i djuraffären i dag och deras erfarenhet var att den kommer dö av svält... tipsade om att håva upp den men för de behöver ju håven kunna komma in. får max in en blompinne men det är inte lätt att fiska mal med blompinnar :S

          Kommentar

          • Hallander
            • August 2010
            • 580

            #6
            Har du några hål på sidorna av ditt btn ? eller den har simmat så den kommit över kanten på höjden ? alltså simmat så den kommit ovanför vatte ytan och fortsatt så den "klättrat" över din bakgrund och sen ner i vattnet bako bakgrunden ? Annars som hannesc säger att fylla upp över din bakgrund, ta en blompinne (något smalt) att inte försöka fiska upp den men mer att du kasar (föser) upp den och fångar den med din håv ?

            Kommentar

            • regicide
              • May 2010
              • 113

              #7
              inga hål på sidorna, endast uppåt eller hur man ska förklara, den har alltså klättrat (måste ha klättrat om den inte flugit ) Som jag skrev i förra, visst kan jag fylla upp över kanten har tio cm till godo MEN är inte risken att fler fiskar åker bakom? Kanske inte har någon fisk att titta på tillslut då alla tycker springan bakom akvariet är mer tilldragande...

              jag försökte med en blompinne framför malen nu, den ligger LÄNGST ner. Den röde inte en fena. Jag försökte "skrämma" den genom att ruska lite på pinnen framför den precis, men inte en millimeter flyttade den på sig. Men jag ser att den suger som tusan för munnen speglar sig i glaset...

              Kommentar

              • Hallander
                • August 2010
                • 580

                #8
                Jag tror inte dem kommer att simmar över, du får hålla koll på dem samtidigt som du får försöka fösa upp malen, bara håll hoven i andra handen så inte fiskarna kommer upp där. Man måste våga för att vinna

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  här kommer en expert på fiskar som simmar in på fel ställe...

                  Mata den på samma ställe. alltså släpp ner en gurkbit där du kommer åt best med håven...
                  Efter ett tag kommer den lära sej att maten är där och kommer hänga mer på det stället.
                  Sen är det bara till att fånga upp den.

                  Jag har en apistogramma borelii hona bakom bakgrunden... hon hänger där och fet som ett as
                  Ca 5 tetror och kanske 100 äppelsnäckor.
                  några av tetrorna skrämde jag ut genom att blåsa luft genom slang och kunde således "valla" dom dit jag ville ha dom.
                  Några av tetrorna åkte in i filtret och blev finfördelades både på framsidan och baksidan
                  Äppelsnäckorna lyckades ta sej igenom rasterna när dom var pytte pytte små.
                  Och nu är för stor för att komma tillbaka genom dessa.

                  ancistrusar har en förmåga att vara riktigt envisa när dom bestämt sej för nåt...
                  Dom kan klättra, hoppa, preja och allt möjligt, skulle inte förvåna mej och dom laddade med dynamit för att komma dit dom vill
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • regicide
                    • May 2010
                    • 113

                    #10
                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    här kommer en expert på fiskar som simmar in på fel ställe...

                    Mata den på samma ställe. alltså släpp ner en gurkbit där du kommer åt best med håven...
                    Efter ett tag kommer den lära sej att maten är där och kommer hänga mer på det stället.
                    Sen är det bara till att fånga upp den.

                    Jag har en apistogramma borelii hona bakom bakgrunden... hon hänger där och fet som ett as
                    Ca 5 tetror och kanske 100 äppelsnäckor.
                    några av tetrorna skrämde jag ut genom att blåsa luft genom slang och kunde således "valla" dom dit jag ville ha dom.
                    Några av tetrorna åkte in i filtret och blev finfördelades både på framsidan och baksidan
                    Äppelsnäckorna lyckades ta sej igenom rasterna när dom var pytte pytte små.
                    Och nu är för stor för att komma tillbaka genom dessa.

                    ancistrusar har en förmåga att vara riktigt envisa när dom bestämt sej för nåt...
                    Dom kan klättra, hoppa, preja och allt möjligt, skulle inte förvåna mej och dom laddade med dynamit för att komma dit dom vill
                    ja du, nu har jag försökt. Fick ner en list bakom som jag tänkte han kunde sätta sig på och la på ett flingfoder (vegetabiliskt) på den rutan så han skulle bli sugen på att suga. INTE EN REAKTION!!

                    Provade peta lite med blompinne, RÖRDE INTE EN FENA!

                    dessvärre kommer jag inte ner med håven nästan någonstans bakom bakgrunden... och jag är inte direkt sugen på att plocka ner mitt nyuppsatta kar (3 veckor gammalt drygt) och plocka ur alla fiskar, rafsa upp allt grus och göra om allt IGEN. Vilken skit....

                    Kommentar

                    • regicide
                      • May 2010
                      • 113

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hallander
                      Jag tror inte dem kommer att simmar över, du får hålla koll på dem samtidigt som du får försöka fösa upp malen, bara håll hoven i andra handen så inte fiskarna kommer upp där. Man måste våga för att vinna
                      De simmade över direkt... innan ajg ens han påbörja operationen. Men guppys var lättare att få upp än malen om än inte lätt!

                      Kommentar

                      • regicide
                        • May 2010
                        • 113

                        #12
                        Hela inlägget blev helt OT lägger ut annan tråd...
                        Senast redigerad av regicide; 03 September 2010, 22:12. Anledning: Hela inlägget blev helt OT lägger ut annan tråd...

                        Kommentar

                        Arbetssätt...