foder till Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joeyk
    • August 2010
    • 153

    foder till Ancistrus

    Hejsan,

    Har tittat runt lite och det verkar som de flesta antricus ägarna matar sina malar med diverse grönsaker. Jag ahr provat med gurka, morot, zucchini, gröna ärtor och brysselkol. Men ingenting verkar falla de små liven i smaken. Kan det bero på att de är för små ännu (runt 5cm)? eller måste jag hacka upp grönskerna eller kanske koka?. hur gör ni andra och hur introducerade ni grönsker som foder?

    En annan fråga som någon kanske har svar på. Hur stor är malarna när de manliga "antennerna" börjar växa ut?

    Tacksm för svar

    /Johan
    Senast redigerad av joeyk; 25 August 2010, 18:04.
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Min erfarenhet är att de inte vill äta grönsaker när man bara har gett dem tabletter och skämt bort det med det. Mina har i princip slutat ätit grönsaker totalt, lite tråkigt.

    Den hanen jag har fick sina första vid runt 5-6cm, den är nu 8cm och har riktigt stora antenner. Det är lite olika från individ till individ också enligt mig i alla fall.

    Välkommen till forumet förresten

    Kommentar

    • akvavirum

      #3
      Ursprungligen postat av joeyk
      Hejsan,

      Har tittat runt lite och det verkar som de flesta antricus ägarna matar sina malar med diverse grönsaker. Jag ahr provat med gurka, morot, zucchini, gröna ärtor och brysselkol. Men ingenting verkar falla de små liven i smaken. Kan det bero på att de är för små ännu (runt 5cm)? eller måste jag hacka upp grönskerna eller kanske koka?. hur gör ni andra och hur introducerade ni grönsker som foder?

      En annan fråga som någon kanske har svar på. Hur stor är malarna när de manliga "antennerna" börjar växa ut?

      Tacksm för svar

      /Johan
      Vill nog gärna säga att det kan vara individuellt, detta med "antennerna". Mina hanar har fått dem allt mellan 5-7 cm men aldrig senare
      - men det är nog inte omöjligt med andra storlekar heller. De flesta har börjat utvecklat dem runt 5-6. Sen tycker jag mina honor är mindre i storleken än hanarna. men om det är en tillfällighet vet jag inte - dock så har även deras yngel varit så, honan mindre än hanen.

      Vad gäller grönsaker, matar du på natten? De kanske ör för skygga än för att undersöka maten dagtid. Är de inte vana vid sådan mat så kan det ta ett tag och då är det bara att fortsätta så fattar dom snart. Lägg in det på kvällen och ta bort det på morgonen så det inte förstör vattnet.
      jag gjorde så och till en början rörde de inte maten (de var 4-5 cm när jag köpte dem) - nu slukar de den Främst gröna ärtor, zuccini och morot. Gurka har jag slutat med - det är ingen näring i det alls, men det kan ju gå som "godis" om man vill. Zuccini är väl lite bättre än gurka vill jag tro. Men du kan ju ha gurka till en början för att de ska förstå att det är ätbart kanske?

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Mina älskar gurka, skalade ärtor, skalad majs (på burk).

        Broccoli är väl så där...
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • joeyk
          • August 2010
          • 153

          #5
          Tackar för svaren. Ska kanske dra ner på algtabletterna och hålla tummarna för att de smaskar upp grönsakerna istället för växterna när de väl blir hungriga.

          Jag har hittils haft i grönskarna både natt och dag, flera dagar i sträck och det har kanske inte varit speciellt bra för vattnet. Ska prova att lägga i grönskarna nattetid hädanefter. Tack återigen för svaren

          MVH Johan

          Kommentar

          • joeyk
            • August 2010
            • 153

            #6
            majs kanske de vill ha, det lät spännande om inte annat. Måste jag prova

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Pilla bort skalet på majsen och ärtorna så blir det kanon-käk
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • kanelbullen
                • May 2010
                • 34

                #8
                Ursprungligen postat av PiaJo
                Pilla bort skalet på majsen och ärtorna så blir det kanon-käk
                hej, har läst igenom allt här, och att man kan ge grönsaker till malar..
                blir det inte massa bakterier i akvarievattnet då?
                eller är det ofarligt?
                och jag har ju inte bara ancistrus malar.. utan massa andra fiskar också. och på er låter det som om ni bara har ancistrus malar i ett akvarium? har ni det?
                snälla, svara!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Jag har även tetror och pansarmalar, och de äter gladeligen grönsakerna med. Om det mot förmodan skulle bli kvar nåt så plockar jag bort det dagen efter.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...