Få bort ancistrus....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akvavirum

    Få bort ancistrus....

    Har ett gäng vuxna ancistris som sitter som berget i 2 av mina större rötter/borg.

    I den ena roten (stoor) sitter 2 honor och i en borg (stoor) sitter en hane
    och den andra hanen sitter i en skiffergrotta

    Dessa 4 ancistrus som är mina avelspar ska bort från "inredningen" men hur jag än gör så sitter de som berget.

    jag har provat hålla strax över ytan, vid ytkanten, strax under, lite upp och ner
    (alltså, inte skakat dem)

    Det enda jag inte provat är just att skaka och dra dem i svansen
    - så är det någon själ som vet annat tips på hur man kan få dem att släppa? Just nu ligger de i ett kar som ska tömmas och jag vet ingen råd alls - de vägrar helt enkelt att röra sig ur fläcken

    Kommer jag i närheten av karet så drar de in igen som en avlöning försvinner och jag kan inte smyga upp eländena heller då de är ganska stora och åbäkiga.

    Hur gör ni?
    /Lotta
  • Wilhelm
    • October 2002
    • 604

    #2
    Ursprungligen postat av akvavirum
    Det enda jag inte provat är just att skaka och dra dem i svansen
    Dom har ingen svans!

    Akvariet ska tömmas? Töm det tills någon centimeter är kvar. Efter ett tag kommer de att släppa taget och plumsa ner i vattnet. Då får du ta upp roten snabbt, och det är bara att ta dem med händerna!
    Wilhelm
    Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
    www.ciklid.org www.aquafish.info

    Kommentar

    • akvavirum

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Dom har ingen svans!

      Akvariet ska tömmas? Töm det tills någon centimeter är kvar. Efter ett tag kommer de att släppa taget och plumsa ner i vattnet. Då får du ta upp roten snabbt, och det är bara att ta dem med händerna!
      Nä - jag vet men jag blir så sabla irriterad när de är så vrånga

      Ja, det ska tömmas - roten och borgen ligger redan i varsin plastback (giftfri) med vattenytan strax ovanför dem - men de har legat så några timmar nu - utan att röra sig ur fläcken... skitollar.

      Flyttade 16 botior på mindre än en timme, med kaffepaus (snälla botior, alltså)
      - men dessa jäklar är tjurskalligare än den mest tjurskalliga!

      Kommentar

      • Grothras
        • July 2009
        • 401

        #4
        Hehe plockade upp min rot och trodde inte att ancistrusen var där. Lainden i duschen under tiden som jag slängde ut allt i akvariet. Efter en stund såg jag honom ligga på golvet med lite lätt andnöd:P

        Kommentar

        • akvavirum

          #5
          Ursprungligen postat av Grothras
          Hehe plockade upp min rot och trodde inte att ancistrusen var där. Lainden i duschen under tiden som jag slängde ut allt i akvariet. Efter en stund såg jag honom ligga på golvet med lite lätt andnöd:P
          Näe? Flax att du hann hitta den iallafall
          Men inget jag vågar testa på - finns det verkligen inga bra sätt att "få loss" dessa malar? De pippar ju av sig så djävulskt att jag inte vill ha dem i det nya karet - och i det andra har jag 177:or som ska få gå ifred på botten (de får mat där "malte" inte kommer åt )

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Ursäkta men är de verkligen vrånga när de följer sin natur?

            De kan sitta ovanför vattnet ganska länge innan de släpper så följ du rådet om att tömma vattnet till nån centimeter så släpper de av sig själva så småningom.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • akvavirum

              #7
              Ursprungligen postat av Mumin
              Ursäkta men är de verkligen vrånga när de följer sin natur?

              De kan sitta ovanför vattnet ganska länge innan de släpper så följ du rådet om att tömma vattnet till nån centimeter så släpper de av sig själva så småningom.
              Naturligtvis är det deras natur att "suga sig fast" - dock jäkligt irriterande för en annan när de ska byta kar...

              hade jag vetat på smart råd så hade jag inte skrivit här - därför frågar jag; något frustrerad, vilket jag antar att jag inte är den första som blir av att "håva" fiskar
              Senast redigerad av Gäst; 07 August 2010, 21:13.

              Kommentar

              • pontulf
                • November 2007
                • 480

                #8
                Lägg inredningen i en hink/plastbalja med vatten i, tillslut släpper dom...

                Kommentar

                • akvavirum

                  #9
                  Ursprungligen postat av pontulf
                  Lägg inredningen i en hink/plastbalja med vatten i, tillslut släpper dom...
                  Äsch - inte kunde jag vänta ut dem inte, kändes lite taskigt :/

                  Jag la inredningen i en balja och sen "kittlade" jag dem med ett långt blad från en långbladig växt (vet ej namnet)
                  strök alltså bladet fram och tillbaka längs med deras mun, där den sugit fast

                  Tur eller inte - men jag fick dem alla att släppa inom 5 minuter (utom den i skiffergrottan - men den ska vara kvar där )

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Se där, det var en elegant lösning!
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • akvavirum

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Se där, det var en elegant lösning!
                      ja, det gick över förväntan, tack och lov. Blev ju minst jobbigt för de envetna små rackarna också,
                      ville ju inte utsätta dem för mer stress än nödvändigt.
                      Skam den som ger sig

                      Kommentar

                      • Raiju5
                        • June 2010
                        • 87

                        #12
                        Hade samma problem igår när jag skulle tömma mitt akvarium, fasst lyckades ta den när den försökte flytta sig till andra sidan ser nästan lite läskigt ut, hur dom puffar ut kinderna såfort man lyfter dem

                        Kommentar

                        • mattiasmillberg
                          • February 2010
                          • 165

                          #13
                          Dem går ju att röra utan att dem äter upp dej

                          Kommentar

                          • akvavirum

                            #14
                            Ursprungligen postat av mattiasmillberg
                            Dem går ju att röra utan att dem äter upp dej

                            Jo - hahaha

                            Kommentar

                            • mattiasmillberg
                              • February 2010
                              • 165

                              #15
                              Var på åleds akvarium för ett tag sedan, där hade arnold en mal han tog upp o klappade varje dag. var nog 30 - 35 cm.. Fasen vilket hårt " fjäll " den hade. Riktigt häftigt..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...