otocinclus mot tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    otocinclus mot tofsalger

    Har fått måttliga problem med tofsalger. Har sedan tidigare 2 ancistrus men de verkar inte ett dugg intresserade av tofsalger. Har hört att otocinclus är en ännu bättre algatäre, men äter de tofsalger? Jag vet att siamesisk algätare ska vara outstanding men jag kör SA tema så den är utesluten.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Vad jag vet äter inte Otocinclus tofsalger, i alla fall verkar inte mina göra det. Tror siamesisk algätare är den enda som är hyfsat vanlig i handeln som gör det, så antingen får du stå ut med tofsalgerna, eller anställa ett gäng siamensis som utländska städare De är faktiskt trevliga och charmiga fiskar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • gusten86
      • June 2008
      • 84

      #3
      Då blir det inga Otocinclus alltså men siamesisk är fortfarande utsluten. Finns det andra saker man kan göra för att bli av med tofsalger: co2, easycarbo eller uv anläggning?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Easycarbo hjälper. Peroxid/Oxydator också. UV har ingen effekt, och jag vet inte men skulle inte tro att CO2 har det heller.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • cattus
          • August 2007
          • 167

          #5
          amanoräkor äter också tofsalger..
          Allt går om man vill...

          Kommentar

          • Skägget
            • July 2009
            • 96

            #6
            Köpte siameser för att bli av med tofsarna men de har två månader senare inte rört dem men trådalgerna åt de upp. Ska nu blåsa på en kur med Algin regular från happy-life.
            200 liter SA
            180 liter sällskap
            54 liter viejita med vänner
            mp eheim 60 54 liter

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Amanoräkor är nog Asien det också. Finns det SA-räkor?
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                Otocinclus äter de pyttesmå skotten till tofsalger så om du har många firrar kan du förebygga tofsalger. Men siameser äter även rätt utvuxna tofsalger dock ej gamla hårda.
                Checking out...

                Kommentar

                • Skägget
                  • July 2009
                  • 96

                  #9
                  Matar mina fiskar väldigt lite och har både otto och siames i mitt alg-akvarium. Dessa rör inte tofsalgerna utan de fortsätter att sprida sig tyvärr så något fel gör jag eller så är det undantaget som bekräftar regeln. Om trådskaparen ännu inte har hela akvariet fullt av tofsar så rekommenderar jag att köra mekanisk bekämpning i samband med vattenbyten. Skaffa ett gäng otocinclus för det är en trevlig fisk, så kanske du får lite hjälp på traven av dem.
                  200 liter SA
                  180 liter sällskap
                  54 liter viejita med vänner
                  mp eheim 60 54 liter

                  Kommentar

                  • Faltaren
                    • July 2005
                    • 1453

                    #10
                    Kör 4xdubbel dos av easycarbo i 1 vecka så är de väck. Jag körde i 4 dagar när jag fick en invasion efter semestern (dåligt gödat osv). Körde easycarbo och vips dog de.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                    Kommentar

                    Arbetssätt...