Lek i uppdelat akvarie ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_johan
    • August 2008
    • 100

    Lek i uppdelat akvarie ?

    jag har funderat på att dela upp ett 50 liter akvaire i två och ha ett par ancistrus på båda sidorna. jag undrar om akvariet skulle bli för litet för paren att vara på varsin sida. längden blir 30 cm, bredd 30 cm och höjden är ca 35 cm. om det nu skulle vara för litet skulle dom inte leka då ?

    funderar på inredning så skall jag ha en kokosnöt och en lerkruka på varsin sida och inte så mycket mer. jag kollade lite på youtube om odling och såg att folk inte använder sand ? skall man ha det eller spelar det ingen roll. växter är inte nått krav av ancistursarna.

    efter leken så skall de flyttas tillbaka till ett 260 liter akvarie och ynglerna får växa upp i odlingskaret !
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    I mitt tycke låter det inte som en smart idé alls. Ge dem ordentligt rötter och grottor så kommer de att leka där och hannen tar ju hand om både ägg och yngel.
    ancistrus bildar ju inga trogna par utan hannen motar in en romstinn hona i grottan för att sedan köra ut både henne och alla ndra som försöker ta sig in när han vaktar äggen.
    Om du inte kan ha ancistrusyngel i ditt stora kar så flytta en hane och en romstinn hona i taget så blir det nog yngel.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Guppy_johan
      • August 2008
      • 100

      #3
      okej ! om man har båda paren i ett och samma akvarie blir inte bara va ? kan det uppstå rivalitet då ?

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Bara om det inte finns gott om gömställen.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        Arbetssätt...