Hur gammal kan en pansarmal bli?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrorita
    • August 2010
    • 218

    Hur gammal kan en pansarmal bli?

    Jag undrar hur gammal en pansarmal kan bli? Min är nu 11 ½ år.
  • Klotte
    • February 2007
    • 621

    #2
    Det kan nog variera beroende på vilken sorts pansarmal det är?
    540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
    100 liter blandat...

    Kommentar

    • sandrorita
      • August 2010
      • 218

      #3
      Jag har bara hört den som pansarmal men den är ganska klumpig, inte alls snabb, Den har brun grundfärg och är svart längs sidorna. Den är ljus på magen, nästan vit.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Är den väldigt långsträckt eller kort?

        Malar i allmänhet blir ju ofta rejält gamla. Kul med en sådan gammal vän!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • sandrorita
          • August 2010
          • 218

          #5
          Den är kort

          Kommentar

          • sandrorita
            • August 2010
            • 218

            #6
            Jag har nu fått reda på svaret då jag var inne på " vilken fisk är detta " Jag fick reda på att det var en metallpansarmal

            Kommentar

            • Zsara
              • January 2009
              • 49

              #7
              Ursprungligen postat av sandrorita
              Jag har nu fått reda på svaret då jag var inne på " vilken fisk är detta " Jag fick reda på att det var en metallpansarmal
              Så roligt med en såpass gammal fisk!

              Tänkte också passa på och tipsa om att de är stimmfiskar, men det visste du säkert redan
              1x180L, 9x96L______________________________

              Kommentar

              • sandrorita
                • August 2010
                • 218

                #8
                Tack för tipset! Det visste jag faktiskt inte. Det var roligt att höra för att de i zoobutiken har sagt att de kan leva ensam. Man kanske ska se sig efter om man hittar åtminstone en kompis till den så att den får sällskap och så de kan simma tillsammans. Har alltid tyckt att det verkade konstigt att de sa attt den kunde vara ensam och jag har tyckt så synd om den. Men man tror ju man kan lyssna på de som verkar kunna. Men jag började undra när jag skulle köpa en scalare till mina tidigare och de sa att man absolut aldrig fick ha mer en två scalarer per akvarium Så jag fick gå därifrån utan fisk. Då undrar man ju hur de som föder upp scalare gör. Min mamma födde upp scalarer förr och hade massor av dom, då det aldrig var några problem. Självklart måste man ha den plats som krävs men om man har det. Vad tror/ tycker ni?

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av sandrorita
                  Tack för tipset! Det visste jag faktiskt inte. Det var roligt att höra för att de i zoobutiken har sagt att de kan leva ensam. Man kanske ska se sig efter om man hittar åtminstone en kompis till den så att den får sällskap och så de kan simma tillsammans. Har alltid tyckt att det verkade konstigt att de sa attt den kunde vara ensam och jag har tyckt så synd om den. Men man tror ju man kan lyssna på de som verkar kunna. Men jag började undra när jag skulle köpa en scalare till mina tidigare och de sa att man absolut aldrig fick ha mer en två scalarer per akvarium Så jag fick gå därifrån utan fisk. Då undrar man ju hur de som föder upp scalare gör. Min mamma födde upp scalarer förr och hade massor av dom, då det aldrig var några problem. Självklart måste man ha den plats som krävs men om man har det. Vad tror/ tycker ni?

                  det där med hur många scalarer i ett kar är det många som har åsikt om.

                  min åsikt / erfarenhet:

                  Vid cirka 225-240 liter går en "magisk" gräns, under detta litertal så tycker jag det är olämpligt / inte möjligt
                  att ha mer än ett lekpar. Om man har ett kar som är cirka 100 cm eller längre, så går det att inreda på såvis
                  att 2 par kan dela på karet....men det är inte så ofta det funkar i längden, sedan kan man säga (tycker jag)
                  att vid varje storleksklass uppåt så går det att trycka ner mer och mer scalarar....vid 2000 liter kan man ha
                  ganska många,,,,,,,,,,,,,,,,,

                  ,
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Och ofta är det ju så att man ibland måste köpa flera, för att få ett lekpar. Och lite beror det nog på vilken personlighet de har. Jag hade två par i ett 375-liters för ett antal år se´n, som lekte i varsin ände av akvariet, och det gick precis.

                    Vad det gäller pansarmalar (Corydoras) blir de ju inte så stora, och trivs dessutom att vara många. Jag har över 10 metallpansarmalar i ett 112-liters, och ca 10 Corydoras panda i ett 100-liters.
                    Senast redigerad av Shepard; 05 August 2010, 14:22.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #11
                      har 25 stycken i mitt 900 liters och det är typ det gulligaste som finns när dom röjer över botten
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Klotte
                        • February 2007
                        • 621

                        #12
                        Ursprungligen postat av karrokaja
                        har 25 stycken i mitt 900 liters och det är typ det gulligaste som finns när dom röjer över botten
                        Håller med, jag har 10 st i mitt 540 liters och de är fantastiska fiskar!
                        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                        100 liter blandat...

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #13
                          måste se om jag inte kan skaffa fler av dom... 40 stycken skulle sitta fint
                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #14
                            Jag hade albinovarianten som var en tio år gammal när jag fickj den hade den ytterligare två år, så de blir ganska gamla
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            Arbetssätt...