Jag har bara hört den som pansarmal men den är ganska klumpig, inte alls snabb, Den har brun grundfärg och är svart längs sidorna. Den är ljus på magen, nästan vit.
Tack för tipset! Det visste jag faktiskt inte. Det var roligt att höra för att de i zoobutiken har sagt att de kan leva ensam. Man kanske ska se sig efter om man hittar åtminstone en kompis till den så att den får sällskap och så de kan simma tillsammans. Har alltid tyckt att det verkade konstigt att de sa attt den kunde vara ensam och jag har tyckt så synd om den. Men man tror ju man kan lyssna på de som verkar kunna. Men jag började undra när jag skulle köpa en scalare till mina tidigare och de sa att man absolut aldrig fick ha mer en två scalarer per akvarium Så jag fick gå därifrån utan fisk. Då undrar man ju hur de som föder upp scalare gör. Min mamma födde upp scalarer förr och hade massor av dom, då det aldrig var några problem. Självklart måste man ha den plats som krävs men om man har det. Vad tror/ tycker ni?
Tack för tipset! Det visste jag faktiskt inte. Det var roligt att höra för att de i zoobutiken har sagt att de kan leva ensam. Man kanske ska se sig efter om man hittar åtminstone en kompis till den så att den får sällskap och så de kan simma tillsammans. Har alltid tyckt att det verkade konstigt att de sa attt den kunde vara ensam och jag har tyckt så synd om den. Men man tror ju man kan lyssna på de som verkar kunna. Men jag började undra när jag skulle köpa en scalare till mina tidigare och de sa att man absolut aldrig fick ha mer en två scalarer per akvarium Så jag fick gå därifrån utan fisk. Då undrar man ju hur de som föder upp scalare gör. Min mamma födde upp scalarer förr och hade massor av dom, då det aldrig var några problem. Självklart måste man ha den plats som krävs men om man har det. Vad tror/ tycker ni?
det där med hur många scalarer i ett kar är det många som har åsikt om.
min åsikt / erfarenhet:
Vid cirka 225-240 liter går en "magisk" gräns, under detta litertal så tycker jag det är olämpligt / inte möjligt
att ha mer än ett lekpar. Om man har ett kar som är cirka 100 cm eller längre, så går det att inreda på såvis
att 2 par kan dela på karet....men det är inte så ofta det funkar i längden, sedan kan man säga (tycker jag)
att vid varje storleksklass uppåt så går det att trycka ner mer och mer scalarar....vid 2000 liter kan man ha
ganska många,,,,,,,,,,,,,,,,,
,
Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
Och ofta är det ju så att man ibland måste köpa flera, för att få ett lekpar. Och lite beror det nog på vilken personlighet de har. Jag hade två par i ett 375-liters för ett antal år se´n, som lekte i varsin ände av akvariet, och det gick precis.
Vad det gäller pansarmalar (Corydoras) blir de ju inte så stora, och trivs dessutom att vara många. Jag har över 10 metallpansarmalar i ett 112-liters, och ca 10 Corydoras panda i ett 100-liters.
Senast redigerad av Shepard; 05 August 2010, 14:22.
"You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound) Min profil Mitt galleri
Kommentar