Lo46 Viftar mycket med fenorna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nyström
    • September 2009
    • 43

    Lo46 Viftar mycket med fenorna.

    Hejsan!

    Har en lo46 i ett 54 liters kar. Den har blivit mer aktiv på sistone och ligger och viftar med fenorna på ett o samma ställe.Varför är dock frågan ? sjuk? Den gick för ca 6 veckor sedan tillsammans med en annan lo46 i ett 300 kar.Ingen nitrit i karet. I 54 går den med neontetror,fjärilsciklid,dvärgciklider platy och långsträcktpansarmal.

    Tacksam för svar!!
    Senast redigerad av Nyström; 03 August 2010, 16:29.
  • tulle89
    • March 2006
    • 1183

    #2
    Bara för att förtydliga. Är frågan varför den viftar mer med fenorna nu?
    Med Vänliga Hälsningar Tulle

    Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

    Kommentar

    • Nyström
      • September 2009
      • 43

      #3
      Ursprungligen postat av tulle89
      Bara för att förtydliga. Är frågan varför den viftar mer med fenorna nu?
      Yes yes

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #4
        Mitt svar skulle vara att den är stressad av någon anledning. Vad det kan bero på kan jag inte svara på men vad har du för filter osv i ditt 54l kar? Låter som ganska mkt fisk i ett så litet kar om jag ska vara helt ärlig. både fjärilsciklider och apistogramma, samt långsträckt pansarmal som dels blir stor och även är väääldigt bufflig omän på ett fredligt vis.
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Skulle vilja veta hur din filterlösning är i karet ? Samt temp och vattenbytesrutiner, inredning och storlek på zebran ?
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Nyström
            • September 2009
            • 43

            #6
            Ursprungligen postat av drd
            Skulle vilja veta hur din filterlösning är i karet ? Samt temp och vattenbytesrutiner, inredning och storlek på zebran ?

            Har presis bytt till Åleds bottenfilter från ett innefilter. Tempen ligger på 25 grader. Har en rot kalkfritt grus. växter samt en båt samt en kokosnöt. Storleken är ca 4-4,5cm på zebran. Har flyttat över den långsträckta pansarmalen till ett annat kar.Det som går nu är zebra,5 neontetror,1 fjäril,2 dvärgar,3 platy och 2 guppy.

            mvh

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Ursprungligen postat av Nyström
              Har presis bytt till Åleds bottenfilter från ett innefilter. Tempen ligger på 25 grader. Har en rot kalkfritt grus. växter samt en båt samt en kokosnöt. Storleken är ca 4-4,5cm på zebran. Har flyttat över den långsträckta pansarmalen till ett annat kar.Det som går nu är zebra,5 neontetror,1 fjäril,2 dvärgar,3 platy och 2 guppy.

              mvh
              Direkt vill jag säga att du behöver fler gömställen, tryck i fler rötter och skapa grottsystem av det.

              Sen hade jag nog också flyttat ut fjärilen till ett annat kar, men det är bara jag
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Nyström
                • September 2009
                • 43

                #8
                Ursprungligen postat av Marnat
                Direkt vill jag säga att du behöver fler gömställen, tryck i fler rötter och skapa grottsystem av det.

                Sen hade jag nog också flyttat ut fjärilen till ett annat kar, men det är bara jag
                Yes yes ska försöka fixa mer rötter ända nackdelen att den redan tar mer än halva karet och har gott om ställen o simma in under o i men ska försöka fixa en till så det blir mer ställen. Dock har jag lite problem med flytt av fjäril i det 330 liters så äter den upp mina ancistrus yngel och i det andra 330 så går det tigerbarber och paletter. Hum men blir väll att köpa ett kar till :P undra vad frugan gör då haha :P

                Kommentar

                • drd
                  • March 2004
                  • 5586

                  #9
                  Läs på lite mer om zebraplecon och direkt borde du höja tempen till 28-29 grader, hyffsat lågt ph 6-7 och gärna som sagts ovan flera gömställen där den kan gömma sig.
                  Vad matar du med ?
                  Ett innerfilter är inte den bästa filterlösningen heller för en så pass delikat liten varelse utan skaffa istället ett mindre eheimytterfilter och kör ordentlig filtermedia i det för att minska risken för skitigt vatten.

                  Tips är ändå att läsa på mer om den.
                  Gå in och regga dig på www.l-mal.se
                  ________________________________________________

                  Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...