Bra Otocinclusguide i PFK

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Bra Otocinclusguide i PFK

    det är ju stora svårigheter att se skillnad mellan olika Otosinclus-arter och dessa arter blandas därför ofta ihop hos affärer och grossister.
    I senaste numret av Practical Fish Keeping var det dock en utmärkt guide på skillnaden mellan 18 olika arter - där det var en teckning med mönstret på var och en av arterna. Jättebra, men en fråga uppstår. Teckningarna som visade arterna vestitus, vittatus och tapirape var helt identiska (jag ser i alla fall ingen skillnad) - men finns det verkligen inte en enda skillnad mellan dessa arter?

    Någon Otosinclus-expert här som kan ge något tips utan måste man veta fångstplatsen för resp. exemplar för att kunna artbestämma dom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    #2
    Knepigt att det ska vara en gude för att skilja dem åt, och så ser de likadana ut.. Hoppas nån kan svara!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag har inte läst PFK's guide, men vestitus och vittatus lär ska vara helt identiska vad gäller teckning. Den goda nyheten är att vestitus antagligen aldrig förekommer i handeln.
      O. tapirape är mycket enkel att skilja från vittatus: den har ett iris diverticulum (pupillen är inte rund, pga att ett utskott från iris sticker ut över pupillen). Plus att den också är extremt sällsynt i handeln.

      Den helt förkrossande majoriteten, gissningsvis långt över 99.999%, av alla otto som säljs är vittatus, macrospilus, eller hoppei.

      Vem har skrivit guiden? Jag hittar inte artikeln på PFK's hemsidan, nån som har en länk?
      Senast redigerad av Azur; 25 July 2010, 10:17.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Den som skrivit artikeln (som har rubriken - The servants deserve better) är Dr. Michael Hardmann - om den finns utlagd på deras hemsida vet jag inte.

        Tack för infon (men du glömde väl nämna O. cocama för den är ju relativt vanlig) - jag får framföver någon gång ta mig tid och uppdatera Otocinclus-artbeskrivningarna utifrån detta.

        PS: Efter ditt påpekande om ögat på O. tapirape så ser jag nu att de faktiskt också skiljer sig på teckningarna - missade det förut
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 July 2010, 16:33.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Jag köpte 4 Otto här om dagen, och det skulle vara O. Affinnis, men ränderna skiljer sej i bredd...gör de det eller är det olika "arter"?
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av ciklidtok
            Jag köpte 4 Otto här om dagen, och det skulle vara O. Affinnis, men ränderna skiljer sej i bredd...gör de det eller är det olika "arter"?
            Det finns ju också individuella skillnader men affinis skall ha rätt smala band och ingen svart fläck på stjärtspolen.
            Enligt vad azur skriver ovan förekommer dock arten knappast alls i handeln
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #7
              Får hoppas att den guiden kommer upp på sidan då, har blivit väldigt fäst vid ottosar senaste tiden.
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Det finns ju också individuella skillnader men affinis skall ha rätt smala band och ingen svart fläck på stjärtspolen.
                Enligt vad azur skriver ovan förekommer dock arten knappast alls i handeln
                Alla 4 har en svart fläck på stjärtspolen....:/ Och banden är olika bred, men ingen av dem har specielt smala band..
                Klicka på bilden för större version

Namn: Ottocinklus.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,4 KB
ID: 2126153Här ser man inte stjärtspolen, men man ser randen iaf. Den här är den minsta, och jag tror den här har det smalaste bandet...
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Det är nog antingen vittatus, macrospilus eller hoppei som du har - vilken av dom går inte att avgöra utifrån ditt foto
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    .... fast det vete sjutton förresten för ingen av dessa 3 har ett band som fortsätter framför ögat (det gör det för övrigt inte heller på affinis)
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #11
                      efter vad jag har fått höra så är dessa två macrospilus och deras band går framför ögat också.

                      om inte macrospilus, vad kan de då vara?
                      Bifogade filer
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Marnat
                        efter vad jag har fått höra så är dessa två macrospilus och deras band går framför ögat också.

                        om inte macrospilus, vad kan de då vara?
                        Ja men inte något mörkt band som på kroppen så sannolikt har du macrospilus (liknar också hoppei)
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • ciklidtok
                          • March 2005
                          • 1466

                          #13
                          Ursprungligen postat av Marnat
                          efter vad jag har fått höra så är dessa två macrospilus och deras band går framför ögat också.

                          om inte macrospilus, vad kan de då vara?
                          Mina 4 liknar de där väldigt mycket, det enda som skiljer är färgen på ryggen, dina har en mer "bryten" färg, mina är jämnt grå över hela ryggen....om ni förstår vad jag menar...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Ottocinklus1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,8 KB
ID: 2126155Inte en perfekt bild, men här ser man ena sidan av kroppen iaf....
                          Senast redigerad av ciklidtok; 25 July 2010, 22:19.
                          720L SA-/CA. Övriga
                          375L Biotop, skalarer
                          275L Malawi
                          240L Blandat


                          Kommentar

                          Arbetssätt...