Kan ancistrusmalar byta kön?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Kan ancistrusmalar byta kön?

    Kan ancistrusmalar byta kön eller är det något som triggar fram hanare i senare skede att visa sig som en hane.
    Jag flyttade lite albinomalar till ett annat kar och alla var syskon och stora hanarna var nästan lika stora som sin pappa men två var lite mindre och såg ut som honor men efter någon eller några veckor så började honan få sprö( en av dom jag trodde var hona) och jag undrar om det är så om ancistrusmalar kan byta kön som svärdbärare gör eller är vissa bara väldigt långsamma i utvecklingen
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    #2
    Har inte hört talas om det men däremot ska du veta att det honorna också har spröt, men kortare. Kanske kan vara så att det är hanar som inte riktigt växt klart?

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Ursprungligen postat av Christerhedberg
      Har inte hört talas om det men däremot ska du veta att det honorna också har spröt, men kortare. Kanske kan vara så att det är hanar som inte riktigt växt klart?
      Tack för att du spånar med mig,
      Denna har fått sprön som hanar dvs på näsan och såvidare dessa fiskarna är över ett år gamla och denna hanen har varit mycket mindre än dom andra hanarna men lika stor som honan(får hoppas att det är en hona annars har jag bara en massa hanar hehe)
      Dom är fullvuxna om man säger så hanarna är runt 10-12 cm och honorna runt 8 men från samma kull alla.

      Har en kompis som hade två honor och dom var stora dom med helt plötsligt har hon också 2 hanar alla dessa fiskar är guldancistrusar både hennes och mina.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Såg presis att den sista också börjar få små sprön på näsanså då har jag bara guld hanar dåhahaha får hoppas att där är lite honor i dom andra kullarna iställetså snopet alltså

        Frågan kvarstår kan dom byta kön eller är dessa exemplar väldigt sen utvecklade
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Tror inte att dom kan byta kön
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Nä kanske inte antagligen är dom väl välligt sena av någon anledning och triggades igång när dom fick 300 liter till att simma i.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            Arbetssätt...