Funkar dessa tillsammans ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_johan
    • August 2008
    • 100

    Funkar dessa tillsammans ?

    jag tänkte sätta igång och odla lite ancistrus eftersom jag har 2 hannar och 1 hona, (skall saffa hona). men jag har också 5 st mindre fläckiga pansarmalar med skalarer i ett 54 liter akvarie, skulle detta funka utan bråk från varandra ?

    undrar om man skall ta bort en hanne och ha två honor med en hanne ?
    funkar det att ha 2 av varje ? svårt att veta om honan är redo. (ca 5-6 cm).
  • Rooster
    • March 2006
    • 1468

    #2
    Är ingen expert på ancistrusodling men har iaf dratt upp några kullar från ett lekpar jag hade för ett antal årsen. Pansarmalarna bör inte vara nått problem tycker jag, hanen ligger nämligen å vaktar romkakan i sin grotta, möjligen att pansarmalarna skulle utgöra stor konk. om maten för ynglen eller möjligen att ancistrusarna inte leker för att de blir "störda" av pansarmalarna.

    Däremot är jag tveksam till att köra mer än ett "par" i ett såpass litet kar, tror det bästa hade vart att ta bort den ena hanen och ändå köpa en till hona den den hanen å ha dem i ett annat kar, alternativ så låter du det vara ett udda antal ancistrusar i karet, även om det känns lite "crowded". Har du två par (i olika kar) så ökar ju dessutom chanserna att få yngel.

    Föv. så bör eg. skalarerna flyttas till större kar då 54L är för litet för skalarer (om det inte rör sig om en kort tid medan de är små).
    Lycka till hur du än gör!


    Ursprungligen postat av Guppy_johan
    jag tänkte sätta igång och odla lite ancistrus eftersom jag har 2 hannar och 1 hona, (skall saffa hona). men jag har också 5 st mindre fläckiga pansarmalar med skalarer i ett 54 liter akvarie, skulle detta funka utan bråk från varandra ?

    undrar om man skall ta bort en hanne och ha två honor med en hanne ?
    funkar det att ha 2 av varje ? svårt att veta om honan är redo. (ca 5-6 cm).
    Fish for Life!!!

    Kommentar

    • Guppy_johan
      • August 2008
      • 100

      #3
      okej tack för hjälpen skall nog dela upp två par och hoppas på det bästa !

      Ps. skalarerna är ett par som skall lägga rom, så det är kortvarigt i detta karet, annars lever dem i det vanliga 260 liter

      Kommentar

      • DAHLBERG
        • September 2008
        • 1598

        #4
        Jag förstår inte varför du ska ha pansarmalar tillsamans med ancistrus när du ska odla? Bäst är ju om de är själva.
        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
        540 liter kulfisk - T. lineatus
        120 liter salt - Koraller och fisk

        Kommentar

        • Rooster
          • March 2006
          • 1468

          #5
          Ingen orsak, ja gör det. (=
          Aha I see...

          Ursprungligen postat av Guppy_johan
          okej tack för hjälpen skall nog dela upp två par och hoppas på det bästa !

          Ps. skalarerna är ett par som skall lägga rom, så det är kortvarigt i detta karet, annars lever dem i det vanliga 260 liter
          Fish for Life!!!

          Kommentar

          • akvavirum

            #6
            Fasen vet om ancistrus "bildar par" ?
            Jag hade en gammelsmurf som jag trodde var för gammal, en som jag trodde var för ung och sen en hona och en hane utöver dessa som jag hoppades på...

            Det hände ingenting en tid men rätt som det var var alla 3 hanarna borta... Den jäkla honan hade släppt in jobb åt dem alla tre...
            Jag trodde den i mitten skulle bilda ett par med henne men hon fann väl alla tre dugliga för rätt som det var hade hon iallafall sysslesatt dem så de fick kullar ungefär samtidigt, såg inte om de droppade av en och en men med några dagars mellanrum kanske? Tänkte inte på det förräns jag märkte att alla tre var borta...

            Så jag tycker nog att en hona och 2 hanar är bättre - honan gör inget jobb - det är han som gör allt jobbet och ligger där och fläktar 2-3 veckor... När den ena kullen var utsläppt så satte hon igång igen så jag hann aldrig stoppa det - jag känner att det viktigt hanarna får vila emellan då de trots allt i värsta fall lever på minsta möjliga under denna tid då de inte lämnar grottan medans de små är med dem...

            Till slut tog jag upp henne så nu får hon gå i ett eget kar....

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #7
              Oj, vilken malorgie det låter som! Kul när man får mer än man väntat sig (inte alltid så klart).
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              Arbetssätt...