mal bebisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin_III
    • April 2010
    • 100

    mal bebisar

    Hej jag köpte för ungefär 3veckor sedan ett 375L akvarium och för två veckor sedan köpte jag ett annat litet 30L som ska vara yngelakvarium och med det fick jag med en ca 12cm lång mal som inte hade något "skägg". och i det stora akvariet så fick jag oxå med en mal som är ungefär exakt lika stor som den som kom med i det lilla. och den Malen som kom i det lilla flyttade jag över till det stora då den inte trivdes men nu 2 veckor efter så höll jag på att möblera om i akvariet jag tog ut allt och skulle byta lite plats på saker och ting. men det var då som allt startade.

    när jag tog ut ett "Altare" så kom där ut en liten grupp med mal yngel ca 1,5cm ca 3-5st kom ut medans pappan (malen med skägg" va uppe i "Altaret" och sedan så stälde jag tillbaka Altaret med några andra yngel som var längstnere i altaret i, som jag tror blev uppätna senare om de inte tog sig tillbaka. men senare så blev dessa yngel som rymde ut i akvariet uppätna. för jag har inga små fiskar i detta stora jag har papegoja ciklider, Malawi, zebra ciklider, scalarer mm.

    så tror någon att dessa kommer att klara sig och är det möjligt att jag har två olika malar som fått yngel? för den ena ser ut som en Ancistor (stavning) och den med skägg vet jag inte den har inte samma förg och så? eller har jag lyckats och få två lika stora malar av samma art från två olika ställen?? kan det vara vad tror ni??
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #2
    Om det är Ancistrus så Grattis!
    Har själv yngel i mitt lekrör nu. hanen har inte släppt ut dem ännu men dem kommer vilken dag som helst!

    mina första yngel me dessutom, så extra kul!
    Ancistrus Hanen har skägg, hona kan ha lite spröt men inte så mycket.
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • Kevin_III
      • April 2010
      • 100

      #3
      Ursprungligen postat av RobFrazie
      Om det är Ancistrus så Grattis!
      Har själv yngel i mitt lekrör nu. hanen har inte släppt ut dem ännu men dem kommer vilken dag som helst!

      mina första yngel me dessutom, så extra kul!
      Ancistrus Hanen har skägg, hona kan ha lite spröt men inte så mycket.
      ok, kul speciellt om det är de första ynglen hehe Grattis du med
      får bara hoppas på att några av dessa mal yngel klarade sig och håller sig med sin pappa eller mamman det är extra kul med fiskar som föds upp i ens eget akvarium tycker jag. hoppas verkligen att några överlever.

      Kommentar

      • RobFrazie

        • May 2010
        • 842

        #4
        Hmm, ja jag är ny inom akvarievärlden. lr iaf hyffsat.. Jag hade paletter i samma kar. jag viste inte om dem var romläggare eller levandefödare lr om dem munruvade osv. så jag trode ju dem hade övertagit lekröret och att honan munruvade, men nej då.. Efter lite expertis så fick jag veta att det var mina Ancistrus som lagt rom och att paletterna bara tagit över för att mumsa i sig äggen!

        Paletterna fick fort byta hem och kvar blev några ägg, vet inte hur många, men några stycken iaf. dom kläcktes och är snart då redo för att få simma runt på egen hand!

        Ska spara 1-2 yngel bara för skojs skull, resten ska jag byta mot lite räkor
        720L Soppa
        200L Asien
        Räkvas
        65L Betta

        Kommentar

        • Kevin_III
          • April 2010
          • 100

          #5
          Ursprungligen postat av RobFrazie
          Hmm, ja jag är ny inom akvarievärlden. lr iaf hyffsat.. Jag hade paletter i samma kar. jag viste inte om dem var romläggare eller levandefödare lr om dem munruvade osv. så jag trode ju dem hade övertagit lekröret och att honan munruvade, men nej då.. Efter lite expertis så fick jag veta att det var mina Ancistrus som lagt rom och att paletterna bara tagit över för att mumsa i sig äggen!

          Paletterna fick fort byta hem och kvar blev några ägg, vet inte hur många, men några stycken iaf. dom kläcktes och är snart då redo för att få simma runt på egen hand!

          Ska spara 1-2 yngel bara för skojs skull, resten ska jag byta mot lite räkor
          hoppas det går bra med dina yngel så dom blir stora och friska kan man byta in vissa fiskar och få andra? i akvariebutiker då eller är det med någon kompis du byter med, för jag tänkte attjag ska behålla tre st om mina överlever så om jag får några över kanske jag ska byta in eller sälja. om det nu går att byta in, för jag känner inte så många med akvarium.

          räkor det är roliga små djur jag har tre stycken i ett av mina akvarier dom simmar som tusan hehe

          Kommentar

          • RobFrazie

            • May 2010
            • 842

            #6
            Nja ja jag känner några med odling så det är därför jag byter orka inte krabba med å sälja o hålla på.

            Men vist du kan nog säkert fråga någon butik om byte och se vad dem säger. Man kan ju inte få mer än ett nej.
            720L Soppa
            200L Asien
            Räkvas
            65L Betta

            Kommentar

            • nicenettis
              • February 2008
              • 94

              #7
              blir inte förvänad om ni kommer få yngel under en lång tid och att hanen försvinner under några veckor för att vila upp seg mellan kullarna

              Kommentar

              Arbetssätt...