Stödmata otocinclus "för säkerhets skull"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Stödmata otocinclus "för säkerhets skull"?

    Startade upp 200 l för 3,5 vecka sedan. Har hittills haft 5 platy och 2 fjärilar i. Inga problem med nitrit hittills. Men som vanligt i början flockas brunalgerna så jag köpte idag 5 otocinclus. Vet ju att dessa är väldigt känsliga och har sett att det står på flera ställen att de ska stödmatas för att inte svälta vilket enligt många är största anledningen till att de dör. Dessa fem har ätit konstant sen de kom i karet för 5 timmar sedan - bör jag stödmata ändå? Kan de suga runt utan att egentligen få i sig något? Vill ju heller inte mata för mycket med tanke på nitritspikar och annat på ett sånt tidigt stadium i karet. Har doppat näsan i karet och frågat om de vill ha extra käk eller om "husets algspecial" funkar men jag får inget svar så jag tänkte att det kanske finns lite otoexperter här på forumet som vill svara åt dem?

    Funderar också på hur varmt de klarar? Idag har det kommit upp i 27 C i karet. Tokvarmt här inne. Har fläkt på, öppet överallt och tog bort täckluckorna på rampen för att det ska bli mer cirkulation men det kom ändå upp så mycket i temp.
  • Dexter
    • December 2009
    • 984

    #2
    Har stödmatat våra ottosar sedan dag ett. Gurka, gröna ärtor, broccoli och algtabletter får våra. De har alltid grönfoder att tillgå. Alla vi har köpt, 9 stycken, har överlevt, vilket tydligen är ovanligt, så vi gör något rätt i alla fall. (Ett par stycken har till och med magarna fulla med ägg.) Så ja, mata på du! En gurkbit som man har liggande i karet ett par dagar och sedan byter ut mot en ny tror jag inte påverkar nitritvärdena något nämnvärt.

    Är superförtjust i dessa små fiskar - Lycka till med dina.
    Senast redigerad av Dexter; 29 June 2010, 18:12.
    /Dexter

    75 liter mix, 220 liter mix

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Ok! Har ingen gurka hemma, bara tabletter så jag kanske väntar till imorgon och köper gurka då. Eller fryst broccoli - går det bra? (Som man tinar först så klart.) Som du säger borde kanske inte grönsaker påverka nitriten, men att lägga i en tablett som kanske får ligga och förpesta vattnet känns inget vidare. Hur funkar otosarna om man stödmatar - äter de alger ändå? Är ju trots allt därför jag köpt dem.

      Ja det roliga firrar. Både jag och maken tyckte det var trist att vi inte hade råd med zebraotos och fick ta dessa eftersom vi vill ha algätare men vi gillar dem jättemycket. Hoppas de lever på fint så ska vi köpa några till sen.

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        Fryst broccoli kör jag med inlad, koka en stund bara! Mina älskar oxå sockerärtor som jag kokat en stund, en sen "repat" lite så ytan förstörs på dem. Ärtor har mina inte visat något vidare intresse för. Men det är nog olika! Gurka tycker jag perssonligen känns lite onödigt att ge, de innehåller ju mest vatten..?

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Men ni stödmatar varje dag eller? Jag tänkte köra varannan som jag gör med övriga firrar. Var ska man lägga maten för att de bäst ska hitta den? Om jag kör algtablett - kan den ligga kvar tills de hittar den eller ska man plocka upp den efter en stund?

          Kommentar

          • vickson
            • May 2010
            • 760

            #6
            Stoppade ner en algtablett och två fjärilar blev mycket glada. Lät dem hållas fem minuter men då började det bli rejält skräpigt och dom gav inga tecken på att börja ge upp så jag tog upp tabletten igen för den skulle ändå inte hamna i några otocinclusmagar. Förväller nu en bit broccoli i stället och hoppas de hittar dit.

            Kommentar

            • Dexter
              • December 2009
              • 984

              #7
              De kan vara rätt försiktiga av sig, vet att många petar ner en tablett på kvällen när karet är släckt för då får de ha maten mer i fred för de andra fiskarna. De är lite "petiga" också innan de upptäcker att vissa saker går att äta. Det kan ta någon dag innan de kommer på att grönsaker är mat, misströsta inte om de inte dyker på broccolin direkt. Broccolin brukar jag också låta ligga i ett par dagar innan jag tar upp den och byter ut mot ny broccoli/gurka. De verkar gilla när maten är lite "jolmig" sådär.
              Senast redigerad av Dexter; 29 June 2010, 19:00.
              /Dexter

              75 liter mix, 220 liter mix

              Kommentar

              • vickson
                • May 2010
                • 760

                #8
                Hade i broccoli också och fjärilarna var som tokiga i det med. Härjade bort det från hörnet där en liten oto har suttit sen den kom till sitt stenparty och kalasade länge och vilt. Men nu innan det slocknade la jag tillbaka det i hörnet och hoppas att de hittar dit. Lillotosen är lite klen tror jag. De övriga fyra har härjat omkring och käkat alger som bara den, den här har mest suttit i glashörnet, ser lite insjunken ut och andas rätt häftigt. Bara att hoppas att han/hon klarar sig.

                Kommentar

                • Dexter
                  • December 2009
                  • 984

                  #9
                  Hoppas den klarar sig, det behöver inte vara kört. Köpte tre riktigt "risiga" ottosar med insjunkna magar för någon månad sedan.(Precis sådana man inte ska köpa.) Ville "rädda" dem helt enkelt, trodde inte de skulle leva många dagar till i affären. Två utav dem satte igång att stöka runt i karet direkt, den tredje var helt blek, nästan vit, och satt bara still när vi kom hem med dem. Trodde den skulle dö men så vände det efter ett halvt dygn och nu har hon lika rund och go mage som de andra. Du får väl hålla lite uppsikt och försöka peta ner en tablett i närheten av den på kvällen, lite "särbehandling" helt enkelt, gjorde så med vår "klenis". Du måste berätta hur det går.
                  /Dexter

                  75 liter mix, 220 liter mix

                  Kommentar

                  • Föllförfisk
                    • April 2010
                    • 620

                    #10
                    Jag stödmatar inte varje dag. kanse var tredje dag. Det är lite olika. Med tablett så lägger jag i den innan lampan släcks. Ibland efter lampan slocknat. Kul att dina fjärilar gillar grönt! Är säkert nyttigt för dem!

                    Kommentar

                    • vickson
                      • May 2010
                      • 760

                      #11
                      Ursprungligen postat av Dexter
                      Hoppas den klarar sig, det behöver inte vara kört. Köpte tre riktigt "risiga" ottosar med insjunkna magar för någon månad sedan.(Precis sådana man inte ska köpa.) Ville "rädda" dem helt enkelt, trodde inte de skulle leva många dagar till i affären. Två utav dem satte igång att stöka runt i karet direkt, den tredje var helt blek, nästan vit, och satt bara still när vi kom hem med dem. Trodde den skulle dö men så vände det efter ett halvt dygn och nu har hon lika rund och go mage som de andra. Du får väl hålla lite uppsikt och försöka peta ner en tablett i närheten av den på kvällen, lite "särbehandling" helt enkelt, gjorde så med vår "klenis". Du måste berätta hur det går.
                      Idag lever de alla fem i alla fall och jag har hittills inte kunnat identifiera den som såg skruttig ut. Den sitter inte längre på glaset utan äter runt med de övriga. Och herregud vad de käkat brunalger - de måste ju ha jobbat hela natten. Jag är otroligt impad. Funderade dock över att de ska var en stimfisk för de sitter ju inte alls tillsammans i grupp eller så utan verkar simma runt för sig själva? Broccolin är flyttat igen till fjärilsstenen och hittills har jag inte set nån oto äta på den.

                      Ursprungligen postat av Föllförfisk
                      Jag stödmatar inte varje dag. kanse var tredje dag. Det är lite olika. Med tablett så lägger jag i den innan lampan släcks. Ibland efter lampan slocknat. Kul att dina fjärilar gillar grönt! Är säkert nyttigt för dem!
                      Kanske ska prova med att lägga i när lampan slockat dårå. Min fjärilar kanske är veganfjärilar.

                      Kommentar

                      • Dexter
                        • December 2009
                        • 984

                        #12
                        Ursprungligen postat av vickson
                        Idag lever de alla fem i alla fall och jag har hittills inte kunnat identifiera den som såg skruttig ut. Den sitter inte längre på glaset utan äter runt med de övriga. Och herregud vad de käkat brunalger - de måste ju ha jobbat hela natten. Jag är otroligt impad. Funderade dock över att de ska var en stimfisk för de sitter ju inte alls tillsammans i grupp eller så utan verkar simma runt för sig själva? Broccolin är flyttat igen till fjärilsstenen och hittills har jag inte set nån oto äta på den.
                        Bra att de sköter sitt jobb. Dagtid brukar våra "hänga" tillsammans i små grupper om 2-3 stycken. En stund efter lampan släckts på kvällen brukar alla nio samlas, alltid på samma ställe, och ha någon slags "konferans".
                        /Dexter

                        75 liter mix, 220 liter mix

                        Kommentar

                        • vickson
                          • May 2010
                          • 760

                          #13
                          Ursprungligen postat av Dexter
                          Bra att de sköter sitt jobb. Dagtid brukar våra "hänga" tillsammans i små grupper om 2-3 stycken. En stund efter lampan släckts på kvällen brukar alla nio samlas, alltid på samma ställe, och ha någon slags "konferans".
                          Haha! De kanske planerar nattskiftet under konferensen. Hoppas det här att mina inte grupperar sig inte är ett tecken på att de inte mår bra. När de stöter på varandra blir det lite glädje en stund och sen koncentrerar de sig på att äta. Men de kanske grupperar sig mer när de är invanda.

                          Kommentar

                          • Föllförfisk
                            • April 2010
                            • 620

                            #14
                            Vad bra att det går bra! Jag har ju bara 5 stycken i mitt lilla akvarie, de stimmar inte heller direkt. Men de mår säkert bra av att vara flera! Ibland är de två och två, och nån gång är de några fler. Vid utfodring är nog enda gången jag ser dem alla samlade.
                            Senast redigerad av Föllförfisk; 30 June 2010, 12:07.

                            Kommentar

                            • vickson
                              • May 2010
                              • 760

                              #15
                              Ursprungligen postat av Föllförfisk
                              Vad bra att det går bra! Jag har ju bara 5 stycken i mitt lilla akvarie, de stimmar inte heller direkt. Men de mår säkert bra av att vara flera! inland är de två och två, och nån gång är de några fler. Vid utfodring är nog enda gången jag ser dem alla samlade.
                              Hur stort kar har du? När du utfordrar- hur märker de då att du gör det? Kommer de simmande då? Och hur håller du de andra fiskarna från deras mat?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...