Ancistrus som inte äter växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Ancistrus som inte äter växter?

    Som rubriken lyder: finns någon ancistrus som inte äter på växterna?
  • RobFrazie

    • May 2010
    • 842

    #2
    Gör någon det?
    720L Soppa
    200L Asien
    Räkvas
    65L Betta

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Jag har haft två som gjorde det (Glyptoperichthys gibbiceps och en som jag inte minns) och har också hört andra som upplevt samma.

      Kommentar

      • RobFrazie

        • May 2010
        • 842

        #4
        Ja men det är ju gibbiceps. det är ingen ancistrus. en ancistrus är en ancistrus. men båda är malar
        720L Soppa
        200L Asien
        Räkvas
        65L Betta

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Jo fast det andra var en ancistrus, minns dock inte vilken. Och så har jag läst många här som säger att deras ancistrus käkar på växterna. Men du kanske har nån som inte gör det och vilken sort i så fall?

          Kommentar

          • RobFrazie

            • May 2010
            • 842

            #6
            Ursprungligen postat av vickson
            Jo fast det andra var en ancistrus, minns dock inte vilken. Och så har jag läst många här som säger att deras ancistrus käkar på växterna. Men du kanske har nån som inte gör det och vilken sort i så fall?
            Nej jag har baa 4 stycken helt vanliga ancistrus sp L144.
            Fick kolla upp fler, fanns iofs 6 olika typer av Ancistrus vilket jag inte mindes i skrivandes stund.
            Visste iofs inte att det fanns 6 olika, men 3 visste jag om.
            720L Soppa
            200L Asien
            Räkvas
            65L Betta

            Kommentar

            • Linus96
              • May 2009
              • 172

              #7
              så vitt jag vet finns det ingen ancistrus som inte äter växter, men om du mattar dom med algtabbletter regelbundet så skall de hålla sig borta från växterna.
              500l SA växter, scalare, tetror, malar, fjärilar
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140152
              Gruppen enbart om malar
              http://www.zoopet.com/forum/group.php?groupid=50

              Kommentar

              • akvavirum

                #8
                Detsamma - jag har ett ganska stort gäng ancistrus (vanliga) och ingen av dem går lös på växterna...
                men så ska de också ha kompletterande algtabletter - samt en rot att gnaga på :-)

                Inte heller 177:orna rör växterna. Min gibbiceps har aldrig ätit på dem heller - men däremot bökat runt så de "kommit loss" :-)

                Vill man komplettera malfodret så är ju grönsaker en bra variant. Låter mina ligga kvar över natten och finns det något kvar på morgonen tar jag bort det (för vattnets skull)
                Senast redigerad av Gäst; 21 June 2010, 18:24.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Jag har ett flertal olika ancistrusarter, men det är bara den "vanliga" odlade Ancistrus sp., som gnager på växterna hos mig. De andra sorterna är VF, om det nu kan ha med saken att göra...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • vickson
                    • May 2010
                    • 760

                    #10
                    Hmmm.. Oki. Har läst överallt här på forumet att Ancistrusarna käkar växter och då framför allt svärdsplanta som jag vill ha mycket av. Har ni som säger att de inte käkar växter svärdsplanta? Ancistrusarna är ju så fina fiskar och det vore ju fantastiskt om jag kan ha nån.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jag har faktiskt gjort lite tvärtom, och väljer fiskarna för växterna.
                      Nu finns det iofs olika sorters svärdsplantor, men kolla in växten Aponogeton som har ett gäng olika sorter och är ganska snarlika i både färg, form, storlek och utseende, och det jättestora pluset är att Ancistrus inte rör dessa. Nackdelen är att de är knölväxter och har en viloperiod lite då och då....
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Jag har svärdplanta i mitt odlingskar där jag odlar ancistrus så där är ett stort gäng både stora och små och den svärdplantan är jättefin.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • makki
                          • April 2010
                          • 435

                          #13
                          Jag har svärdplantor i mitt kar och har även 2 ancistrus där. Dom har sugit sönder en del av bladen och även lite på mina skruv vallisneria. Ska faktiskt lämna in dom i veckan just pga. det.
                          220L Parachanna Obscura,
                          105L Channa sp. "assam",
                          54L Mix

                          Kommentar

                          • Lineli
                            • February 2010
                            • 565

                            #14
                            Nej, gör inte det! Mata dem med algtabletter, gurka, skalad ärta mm istället så slutar de säkert äta på dina växter! Kanske har du för rent i karet så gör i så fall inte rent glasrutorna utan låt Ancistrusarna göra det.

                            Hoppas det ordnar sig så du slipper lämna tillbaka dem!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Tyvärr är det oftast så, att har de väl börjat gnaga på särdsplantorna så slutar de inte, oavsett vilket foder man ger dem och vilken uppfostringsanstalt man skickar dem på...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...