Vilka malar är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Vilka malar är detta?

    Hej på er
    Jag köpte två stycken L-malar häromdagen som ska vara i mitt Malawikar.

    Säljaren sade att det var 1 Pleco och 1 gibbiceps. Men när jag kom hem och skulle läsa på om dem så var det inte så lätt... jag sökte här på zoopet men det finns ju många sorters Pleco, och Gibbiceps verkar också vara en Pleco så det är ju inte två olika "sorter" utan bara olika varianter? Eller?

    Jag vill gärna veta vilken sort jag har så jag kan läsa på om dem ordentligt.

    Någon som kan hjälpa mig?

    (De är ganska små just nu, ca 7 cm, men ska bli ganska stora om jag förstod honom rätt)
    Bifogade filer
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • Pickles
    • October 2009
    • 1155

    #2
    Den prickige kompisen till vänster är en segelfenspleco. Dvs "gibbiceps". http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

    Vad som menas med bara "Pleco" har jag faktiskt ingen aning om. ^^
    "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
    ~25l vatten

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Olika arter är det, finns olika malar som kanske lite slarvigt kallas Pleco. Men de två du har tillhör förmodligen samma släkte, osäker på vad den till höger är, men båda två kan kallas för "Pleco" (segelfenspleco i gibbicepsens fall, som den till vänster på bilden är). Namnet Pleco kommer från ett gammalt artnamn, Plecostomus (Hypostomus plecostomus). Men minns jag fel när jag har för mig att det finns en fisk som förr kallades Plecostomus punctatus?
      Senast redigerad av Shepard; 12 June 2010, 17:15.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Den som allmänt bara kallas för "pleco" är Liposarcus pardalis, men de säljs oftast under sitt gamla vetenskapliga namn Hypostomus plecostomus.
        En del anser för övrigt fortfarande att H. plecostomus är det korrekta namnet. Vi använder dock namnet L. pardalis i Zoopets artregister
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 June 2010, 17:51.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #5
          hur stort kar har du? de kan bli väldigt stora 50-60cm om jag fattat rätt. hade mina i 250 lit men sålde dom(2 st) då de blivit 30 cm och alldeles för stora för att kännas rätt
          Senast redigerad av doppingen; 12 June 2010, 19:42.
          MammaMia

          Kommentar

          • Torreador
            • April 2010
            • 523

            #6
            Kjell: Hm, jag kollade på bilderna på artbeskrivningen av de två du nämnde men tycker inte att min är lik någon av de två på bilderna. Min har ju varken prickar eller ränder och är inte så ljusbrun som den andra. Men är det någon av de två tror du?

            Doppingen: Jag har ett 260 liters kar. Har Malawi i det. Då kommer det bli för litet framöver :-( Tråkigt!!! Men jag får väl ha kvar dem så länge det går helt enkelt.
            Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

            www.bondmoran.nu

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Torreador
              Kjell: Hm, jag kollade på bilderna på artbeskrivningen av de två du nämnde men tycker inte att min är lik någon av de två på bilderna. Min har ju varken prickar eller ränder och är inte så ljusbrun som den andra. Men är det någon av de två tror du?
              Den till vänster är säkert en gibbiceps som flera har skrivit. Den till höger är väl liten ännu för att ha fått hela sin teckning och jag tror nog det är en pleco (dvs pardalis) och dessa kan ha en mycket varierande färg.

              Tycker nog inte heller att dessa malar hör hemma i ett 260 liters akvarium - fiskarna kommer inte att utvecklas på ett sunt sätt
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Torreador
                • April 2010
                • 523

                #8
                Om jag nu skulle gå tillbaka till affären och säga att de kommer bli för stora för mitt kar och fråga om jag får byta dem. Har ni något förslag på vad jag kan ha istället??

                Karet är som sagt på 260 liter och jag har nu 5 demasoni och 5 rödzebra. Det kommer snart i ytterligare 5 demasoni, 4-5 marigold, 4-5 golden, 2 blå delfin och 1 eller 2 öronålar.

                Vad för malar kan passa då? Skickar med en bild på karet med ifall inredningen spelar roll.
                Bifogade filer
                Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                www.bondmoran.nu

                Kommentar

                • malavi
                  • December 2007
                  • 396

                  #9
                  Ursprungligen postat av Torreador
                  Om jag nu skulle gå tillbaka till affären och säga att de kommer bli för stora för mitt kar och fråga om jag får byta dem. Har ni något förslag på vad jag kan ha istället??

                  Karet är som sagt på 260 liter och jag har nu 5 demasoni och 5 rödzebra. Det kommer snart i ytterligare 5 demasoni, 4-5 marigold, 4-5 golden, 2 blå delfin och 1 eller 2 öronålar.

                  Vad för malar kan passa då? Skickar med en bild på karet med ifall inredningen spelar roll.
                  Vanliga ancistrus malar fungerar bra ihop med malawi ciklider.
                  Mvh Daniel

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #10
                    vilken butik köpte du dom i? Växjö antar jag? De på "tassar" tycker jag brukar säga om fiskarten är lämplig om man frågar om de passar i den storlek man har på kar. Jag brukar alltid säga hur många liter jag ska ha den tänkta fisken i
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • Dexter
                      • December 2009
                      • 984

                      #11
                      Ursprungligen postat av doppingen
                      vilken butik köpte du dom i? Växjö antar jag? De på "tassar" tycker jag brukar säga om fiskarten är lämplig om man frågar om de passar i den storlek man har på kar. Jag brukar alltid säga hur många liter jag ska ha den tänkta fisken i
                      Tyvärr inte. Maken och ungarna blev pålurade malar som var på tok för stora för vårt akvarium på affären du nämner trots att de bad om malar passande 75-liters. Därför införskaffade vi raskt ett 220 liters då de inte var intresserade av att ta tillbaka fiskarna de sålt till oss. (En utav dem är dessutom direkt olämplig i ett sällskapskar med snälla fiskar, maken talade om för säljaren vilka fiskar vi hade.) Sedan dess litar vi inte på någon Zooaffär. Man måste läsa på själv innan varje nytt inköp. (Säljaren var en utav de kunniga killarna. 7 månader senare har vi malar som är mellan 15 och 20 centimeter långa. 75 liter hade varit helt fel för dem.)
                      Senast redigerad av Dexter; 13 June 2010, 11:43.
                      /Dexter

                      75 liter mix, 220 liter mix

                      Kommentar

                      • Torreador
                        • April 2010
                        • 523

                        #12
                        Jo, det var på Tassar.... och en av de duktiga killarna och han vet vilket kar jag har och vilka fiskar osv. Konstigt att han inte sa som det var :-( Nu blev jag besviken!!

                        Jag blev också lite chockad häromdagen när jag var där och en kille kom in och sade att han ville ha två stycken kampfiskar för de skulle ordna en fight, han undrade då vilka han skulle ha och säljaren svarade att då ska du väl ha en röd och en blå...

                        Jag var så säker på att han skulle be killen gå och hitta sina fiskar någon annanstans så jag blev totalt chockad :-( Senare sade killen att han "skojade" och då först sade säljaren att "ja, det är ju olagligt i sverige" men om killen menade allvar eller skojade det vet jag inte...

                        Jag gillar verkligen tassar men man blir lite förundrad ibland onekligen...
                        Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                        www.bondmoran.nu

                        Kommentar

                        • Torreador
                          • April 2010
                          • 523

                          #13
                          Ancistrus malar föresten.... vilka isåfall? Det finns ju många olika. Jag har en pytteliten ancistrus i mitt lilla kar och den har jag haft i några år men den blir inte större än vad den är nu, den är ca 5 cm. Jag vill ha en ganska stor i mitt stora kar. Och en snygg.... :-)
                          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                          www.bondmoran.nu

                          Kommentar

                          • Dexter
                            • December 2009
                            • 984

                            #14
                            Ursprungligen postat av Torreador
                            Jo, det var på Tassar.... och en av de duktiga killarna och han vet vilket kar jag har och vilka fiskar osv. Konstigt att han inte sa som det var :-( Nu blev jag besviken!!

                            Jag blev också lite chockad häromdagen när jag var där och en kille kom in och sade att han ville ha två stycken kampfiskar för de skulle ordna en fight, han undrade då vilka han skulle ha och säljaren svarade att då ska du väl ha en röd och en blå...

                            Jag var så säker på att han skulle be killen gå och hitta sina fiskar någon annanstans så jag blev totalt chockad :-( Senare sade killen att han "skojade" och då först sade säljaren att "ja, det är ju olagligt i sverige" men om killen menade allvar eller skojade det vet jag inte...

                            Jag gillar verkligen tassar men man blir lite förundrad ibland onekligen...
                            Jag blev däremot positivt överraskad när en utav killarna på "Arken" vägrade sälja Blå Gurami till kunden före oss när han hört storleken på deras kar. Tror de, lätt besvikna, fick gå därifrån med någon Platy istället. Sådant gillar jag! Djurens bästa i första hand!

                            Dock är det få som slår "Tassars" fina utbud. Fräscha och fina kar har de också. Tyvärr är dock många i grund och botten säljare först och främst. Vet inte hur snabbt dina malar växer men våra har vuxit i raketfart. De var 5-6 cm vid inköp och som sagt 7 månader senare mellan 15 och 20 cm. De kan växa ur ditt kar fort med andra ord om de är snabbväxande.
                            /Dexter

                            75 liter mix, 220 liter mix

                            Kommentar

                            • Torreador
                              • April 2010
                              • 523

                              #15
                              Har varit på Tassar precis och pratat med dem och har bestämt mig för att jag ska behålla mina malar tillsvidare. När den dagen kommer att de vuxit ur mitt kar får jag väl skaffa ett till som är större ;-) eller så får jag sälja dem helt enkelt.

                              Missförstå inte mitt förra inlägg!!!!! Jag ÄLSKAR Tassar och Morrhår och även de som jobbar där, de är duktiga och supertrevliga, hjälper alltid till på alla sätt och vis de kan.
                              De har bra utbud och alltid fräsht i akvariedelen. Tar hem om man vill ha något extra osv.
                              Det lät på mitt inlägg som om jag inte tycker de är bra men det var inte så jag menade!! Det är min favoritbutik av de jag besökt hittils!!
                              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                              www.bondmoran.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...