Lergrotta till mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rockdoll
    • October 2009
    • 351

    Lergrotta till mal

    Jag har haft en lergrotta ett ganska bra tag, och min ena mal har tyckt att den är sådär måttligt intressant. Sitter i den ibland och ovanpå den ibland, men inte så mycket mer än så. Den är så pass stor att malen (ancistrus) kan vända sig i den.

    Nu köpte jag en till grotta, som är bra mycket mindre och framförallt smalare som jag lade ner igår. Malen får plats, men kan nog (?) inte vända sig i den. Nu sitter malen som besatt och vaktar grottan! Mest sitter han och kollar in i den utifrån, men ibland också inuti den med huvudet utåt (antar att han måste backa in då?). Han sitter iaf och vaktar den nästan hela tiden.

    Tanken med grottan var att min extra-mal som bor i akvariet tillfälligt skulle få en egen grotta så länge han bor där. Grottorna är nämligen på varsin sida av akvariet, och de brukar hålla sig på "sin" respektive sida ensamma. Nu har de ju dock hamnat på samma sida och verkar vägra flytta på sig båda två. Varför gör min mal såhär? Varför tycker han om den lilla grottan mycket mer och framförallt; varför sitter han och vaktar den hela tiden?
  • Jocie
    • May 2010
    • 49

    #2
    Ursprungligen postat av Rockdoll
    Jag har haft en lergrotta ett ganska bra tag, och min ena mal har tyckt att den är sådär måttligt intressant. Sitter i den ibland och ovanpå den ibland, men inte så mycket mer än så. Den är så pass stor att malen (ancistrus) kan vända sig i den.

    Nu köpte jag en till grotta, som är bra mycket mindre och framförallt smalare som jag lade ner igår. Malen får plats, men kan nog (?) inte vända sig i den. Nu sitter malen som besatt och vaktar grottan! Mest sitter han och kollar in i den utifrån, men ibland också inuti den med huvudet utåt (antar att han måste backa in då?). Han sitter iaf och vaktar den nästan hela tiden.

    Tanken med grottan var att min extra-mal som bor i akvariet tillfälligt skulle få en egen grotta så länge han bor där. Grottorna är nämligen på varsin sida av akvariet, och de brukar hålla sig på "sin" respektive sida ensamma. Nu har de ju dock hamnat på samma sida och verkar vägra flytta på sig båda två. Varför gör min mal såhär? Varför tycker han om den lilla grottan mycket mer och framförallt; varför sitter han och vaktar den hela tiden?
    Det första som dyker upp i mitt huvud är att det finns rom där och att han vaktar dom. Några tecken på att det kan vara så? Eller är det två hanar?
    1st 60L
    1st 200L

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      den har kanske ägg som den vaktar, då flyttar den(hanen) sig inte från grottanoch de lägger gärna ägg i trånga skrymslen
      MammaMia

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Om det är rom där brukar dom "fläkta" med fenorna för att helatiden få friskt vatten mot rommen. Men annars var det väl en mysig plats. som kanske kan få bli barnkammare med tiden.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • Rockdoll
          • October 2009
          • 351

          #5
          Den stod visserligen och fläktade framför grottan ett tag, men nu när jag kom hem igen var han ute på äventyr igen. Då stod den andra malen och vaktade istället Dock tror jag att båda är hanar, så jag tror inte det kommer bli så mycket rom av det.

          Kommentar

          • Rockdoll
            • October 2009
            • 351

            #6
            Eller, öh, hur stora spröt får de ha för att de fortfarande ska kunna vara honor? Min guldis är helt klart en hane, för han har ganska långa spröt nu, men den bruna har fortfarande bara korta spröt. De syns ju helt klart, men inte alls lika långa och grova som på min guldis. Försöker kolla på lite bilder på google, men det är inte helt lätt att hitta några bra.

            Kommentar

            Arbetssätt...