Guld ansictrus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

Guld ansictrus

Har ett gäng Ancistrus , och alla växer och mår bra, men har även en Guld och den är bara hälften så stor som dom andra , och dom är i stort sett lika gamla. Växer dom saktare eller mår den inge bra? Äter och simmar som vanligt.
    Man börjar ju undra, när dom andra drar iväg i storlek...
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

Det sägs att guld ancistrus ibland växer sämre och blir mindre av någon anledning. Myt eller inte, ingen aning. Själv har jag ett avels par där hanen är guld och endast 11-12cm. Hans förra partner var guld och ett av ynglena jag sparat är endast 7cm (hona). Självklart så spelar förhållandet under uppväxt stor del. Men goda vattenvärden och mycket mat gör att de växer rätt snabbt. Ynglena från guldhanen och bruna honan växer dock normalt (endast bruna yngel i kullarna).
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• Mumin
      • October 2007
      • 3837

guldancistrus växer mycket långsammare än bruna, så det är inget fel på din firre.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

Kommentar

• J.Milton
        • January 2010
        • 674

Tackar, misstänkte att det inte var nått fel eftersom den äter och verkar trivas med livet.
        Men man undrar ju när den ligger efter så mycket mot mina andra.
        Är min första Guldis med så har ingen erfarenhet av dom.
        Har ochså märkt att den är mycket skyggare än mina andra, men kanske bara är en tillfällighet.
        Blogg+Galleri

Kommentar

• timpz
          • November 2009
          • 96

Då måste det vara nått fel på mina guldisar för dom växer mycket snabbare än dom vanliga å är framme mycket mer

Kommentar

• Shepard
            • March 2003
            • 13992

Har själv fem albino, och en vanlig tillsammans, de varierar en del i storlek, eftersom de var lite olika stora när jag köpte dem. Den största är dock en albino som börjar få spröt. Alla äter och är framme vid matningarna. Tror även den bruna är en hane, men än så länge så håller den och den stora albinon hyfsat sams. Tycker att särskilt den största albinon har vuxit hyfsat se´n jag köpte den, den var lite större än den bruna var när jag köpte den, och storleksskillnaden har hållit i sig.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

Kommentar

• grapnel
              • April 2010
              • 4

Generellt sett så verkar guldancistrusarna växa långsammare än de vanliga. Jag har nyss dragit upp tre kullar av guldisar och det var stor variation på växthastigheten hos dessa också, några drog iväg väldigt fort medans andra växte superlångsamt.

Kommentar

• J.Milton
                • January 2010
                • 674

Albino och guld är väl inte samma sak eller ?
                Tänkte bara på vad micke sa.
                Albinos brukar ju ha röda ögon, och det har inte min.
                Har en panzarmal albino, och den har röda ögon.
                Blogg+Galleri

Kommentar

• C.Ciklid
                  • February 2005
                  • 12055

Jo, albino och guld är samma "sort". Vissa kan vara mer gula, andra vita. Finns varianter med röda ögon samt "svarta" ögon.
                  //Camilla
                  De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

Kommentar

• J.Milton
                    • January 2010
                    • 674

Ok , men vad är sanning? Är det en guld sort som kallas för albino eller är det en Albino som kallas för guld ? =)
                    Ni fattar vad jag menar va?
                    Blogg+Galleri

Kommentar

• Shepard
                      • March 2003
                      • 13992

Tja, låt oss säga så här, de är inte av guld De är albinos, som kallas guld, förmodligen för att handlare och grossister tycker det låter häftigare. Ett annat exempel är albinovarianten av palettciklid, som kallas guldpalett. Jag föredrar att kalla dem det de är, albinos.
                      Senast redigerad av Shepard; 16 May 2010, 21:03.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

Kommentar

• Rockdoll
                        • October 2009
                        • 351

Ursprungligen postat av Micke_A
                        Tja, låt oss säga så här, de är inte av guld De är albinos, som kallas guld, förmodligen för att handlare och grossister tycker det låter häftigare. Ett annat exempel är albinovarianten av palettciklid, som kallas guldpalett. Jag föredrar att kalla dem det de är, albinos.
                        Vaa, är de inte av guld?

Hur kommer det sig egentligen att det finns albino-varianter med svarta ögon? En albino är ju en albino för att den inte har något pigment, så hur får de svarta ögon då? Lite snabbsökande på wikipedia precis gav mig en uppfattning av att vi kanske kallar dem albino fast de egentligen lider av leucism? Är det så, att de med röda ögon är albino och de med svarta leucyter(?vad heter det?)? Men isf, hur kommer det sig att de med röda ögon kan vara så pass gula? Jag fattade det som att en individ med albinism inte ens kan färgas av karotenoider?

Slutligen, om det nu är karotenoider som gör dem gula, så borde man alltså kunna mata sin lilla guldis med morot och få en finare färg? Tål de morot?

Kommentar

• Shepard
                          • March 2003
                          • 13992

Ursprungligen postat av Rockdoll
                          Vaa, är de inte av guld?

Hur kommer det sig egentligen att det finns albino-varianter med svarta ögon? En albino är ju en albino för att den inte har något pigment, så hur får de svarta ögon då? Lite snabbsökande på wikipedia precis gav mig en uppfattning av att vi kanske kallar dem albino fast de egentligen lider av leucism? Är det så, att de med röda ögon är albino och de med svarta leucyter(?vad heter det?)? Men isf, hur kommer det sig att de med röda ögon kan vara så pass gula? Jag fattade det som att en individ med albinism inte ens kan färgas av karotenoider?

Slutligen, om det nu är karotenoider som gör dem gula, så borde man alltså kunna mata sin lilla guldis med morot och få en finare färg? Tål de morot?
                          Det där med albinism är lite snårigt verkar det som. De vita odlingsformer som är vita med svarta ögon, har ju ändå svart pigment i ögonen, och är alltså inga albinos. Om det är samma gen som gör kroppen vit hos dem som hos fullalbinos ska jag låta vara osagt. Amelanism är ett vanligt uttryck bland reptiler, en amelanistisk majsorm (använder majsormar som exempel, då de finns i många framavlade färgvarianter, och genetiken fungerar nog i det fallet likadant hos ormar som hos fiskar) är t.ex en orm som har rött pigment, men inget svart. Den är alltså vit, med de normalfärgades röda fläckar, och även orange och gul pigmentering i varierande grad. Dessa kan även kallas halvalbino, och jag kan tänka mig att man skulle kunna överföra det tankesättet till fiskar, och att man kan kalla en gul ancistrus för amelanistisk, eller halvalbino. Den saknar svart pigment (även i ögonen), men har gult. Finns ju även fiskar som har gult, och svart pigment, som t.ex den gula odlingsformen av fjärilsciklid, och guldgurami (förmodar att även guldscalaren har samma gen), dessa kallas xanthistiska, om jag minns rätt.

Morot? Finns ju fiskfoder som väl innehåller karoten, som kan förstärka gula och röda färger Finns även i en del fågelfoder.
                          Senast redigerad av Shepard; 16 May 2010, 22:42.
                          Min profil
                          Mitt galleri

Kommentar

• Rockdoll
                            • October 2009
                            • 351

Ursprungligen postat av Micke_A
                            Det där med albinism är lite snårigt verkar det som. De vita odlingsformer som är vita med svarta ögon, har ju ändå svart pigment i ögonen, och är alltså inga albinos. Om det är samma gen som gör kroppen vit hos dem som hos fullalbinos ska jag låta vara osagt. Amelanism är ett vanligt uttryck bland reptiler, en amelanistisk majsorm (använder majsormar som exempel, då de finns i många framavlade färgvarianter, och genetiken fungerar nog i det fallet likadant hos ormar som hos fiskar) är t.ex en orm som har rött pigment, men inget svart. Den är alltså vit, med de normalfärgades röda fläckar, och även orange och gul pigmentering i varierande grad. Dessa kan även kallas halvalbino, och jag kan tänka mig att man skulle kunna överföra det tankesättet till fiskar, och att man kan kalla en gul ancistrus för amelanistisk, eller halvalbino. Den saknar svart pigment (även i ögonen), men har gult. Finns ju även fiskar som har gult, och svart pigment, som t.ex den gula odlingsformen av fjärilsciklid, och guldgurami (förmodar att även guldscalaren har samma gen), dessa kallas xanthistiska, om jag minns rätt.

Morot? Finns ju fiskfoder som väl innehåller karoten, som kan förstärka gula och röda färger Finns även i en del fågelfoder.
                            Har försökt reda upp detta lite nu, och det mesta baseras på wikipedia:

Melanin är den typ av pigment som färgar hud/päls/fjädrar på djur. Det kan ge röda och svarta färger.

Albino - kan inte producera nån typ av melanin. Inget pigment i ögonen = nedsatt syn. Alla djur med albinism är helvita, finns inget mellanting.

Leucism - kan producera melanin, men inte lagra det i hud/päls/fjädrar. Finns olika grader av leucism, t.ex att vissa typer av vävnader kan färgas men inte andra (ex en fågel kan ha vita fjädrar men svart näbb), eller att bara röda pigment funkar, osv. Pigment i ögonen = normal syn.

Vidare finns det andra typer av pigment än melanin, t.ex karotenoider, som kan ge t.ex gula och röda färger. Karotenoider lagras i t.ex. fettvävnad. Vissa djur med leucism kan färgas av detta, och min slutsats är att även albinos borde kunna detta. (Mest eftersom jag ju faktiskt själv har en gul mal med röda ögon.)

Så, Micke_A, jag antar att det du hört om vad gäller amelanism helt enkelt är en typ av leucism, och att den inte kan lagra sitt melanin som den ska. Vi sa väl kanske ungefär samma sak, men med lite olika ord

(Det är otroligt vad intressant det här var när man egentligen borde tentaplugga... )

Kommentar

• Shepard
                              • March 2003
                              • 13992

Vad jag har förstått kallas ett helt svart djur för melanistiskt, och att melanin ger svart färg. De amelanistiska (bokstaven "a" före melanistisk betyder väl helt enkelt att den saknar svart pigment) majsormarna jag nämnde har röda ögon, som en albino, men även gult, orange, och rött pigment på kroppen, men saknar det svarta pigmentet som vildformen har. Har för mig att dessa med en svensk term kallas halvalbino, just på grund av att de ändå har rött pigment. Men även en helalbino har väl rött pigment i blodet, eftersom det väl är det som lyser igenom i ögonen? (jag har för övrigt en gul undulat med mörkröda ögon, de kallas lutino). Hehe, tråden gled kanske iväg en aning, men mest som ett försök att förklara vad en albinoancistrus är, nära till hands att ta till exempel från andra djurtyper

Jaja, är absolut ingen expert Hur som helst är det nog minst förvirrande att kalla de gula ancistrusarna för albinoancistrus, eftersom de har röda ögon, och för att guldancistrus låter som om det skulle vara en egen art, och väl mest är ett försäljningsknep, för att få dem att verka mer exklusiva.
                              Senast redigerad av Shepard; 16 May 2010, 23:44.
                              Min profil
                              Mitt galleri

Kommentar

Arbetssätt...