hur mycket kostar L046?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bladh
    • February 2010
    • 193

    #16
    Ursprungligen postat av solis
    Pma mig så kan jag hjälpa dig.
    Han bor utanför laholm.
    Han brukar alltid ha kullar men jag vet inte hur det ser ut nu.
    Jag hör av mig i sommar. Ska förmodligen till Mellbystrand ett par dagar, och visst ligger det nära Laholm. Eller..?

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #17
      Ursprungligen postat av Bladh
      Jag hör av mig i sommar. Ska förmodligen till Mellbystrand ett par dagar, och visst ligger det nära Laholm. Eller..?
      Alldeles rätt
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Freke
        Eller så är det ingen ide att jag säger nått som vanligt för folk tror ju aldrig på det ändå eller så får jag skit för det. Men det går iaf att få tag på om man vet vart man skall leta
        Vet inte vad du menar - jag sågade ju definitivt inte dig utan bara att antingen var säljaren ifråga en lögnare eller ett miljösvin. Oavsett vilket så skall man inte handla från en sådan person.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Freke
          • December 2006
          • 159

          #19
          Man får tycka vad man vill om brasilien å deras lagar men fisken kommer ut iaf, sen hur är en annan fråga.. Men skit samma det va inte det tråden handle om.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1545497

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            Ursprungligen postat av Freke
            Man får tycka vad man vill om brasilien å deras lagar men fisken kommer ut iaf, sen hur är en annan fråga.. Men skit samma det va inte det tråden handle om.
            Ja man kan alltid tycka vad man vill om lagstiftningen - men bara för att det finns brottslingar som bryter mot den så är det inte OK att köpa stöldgodset.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • VisualDarkness
              • February 2010
              • 7417

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Ja man kan alltid tycka vad man vill om lagstiftningen - men bara för att det finns brottslingar som bryter mot den så är det inte OK att köpa stöldgodset.
              Instämmer med dig Kjell. Med tanke på hur trögavlad den verkar vara (små kullar som är långsamväxande) så lär vildfångandet skada beståndet ganska rejält.
              180l Sällskap:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
              60l Asien:
              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #22
                Hela området där Hypancistrus zebra lever, 100% av det, kommer att torka ut helt och hållet när Belo Monte-dammen är klar.
                Vildfångst av H. zebra, laglig eller inte, är inte ett hot mot arten, men hela arten är dömd att dö ut i naturen inom några år pga dammen.

                Smugglandet av H. zebra ut ur Brasilien är inte ett miljöproblem i sig, men det är ändå inte bra: det är ett brott i Brasilien och bidrar till att öka Brasilianska regeringens redan mycket stora paranoia vad gäller forskning på och handel med fisk.

                Men skall jag vara ärlig tror jag inte att vildfångade zebror förekommer i handeln, utom i mycket liten omfattning. Jag är ganska säker på att de allihop är odlade, och att de kallas "vildfångade" för att öka värdet.
                Senast redigerad av Azur; 08 May 2010, 10:35.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av VisualDarkness
                  Instämmer med dig Kjell. Med tanke på hur trögavlad den verkar vara (små kullar som är långsamväxande) så lär vildfångandet skada beståndet ganska rejält.
                  Denna art kommer att bli utrotad i naturen - men inte pga av den olagliga vidlfångsten utan pga att deras biotop försvinner pga ett planerat dammbygge (som Azur skriver).

                  Orsaken till att man inte skall syssla med denna art i vildfångat tillstånd har mer att göra med myndigheternas syn på smugglingen. Just smugglingen ut från Brasilien har myndigheterna tagit som intäkt till att branschen är oseriös och bara har profiten för ögonen vilket har gjort att den lagliga vildfångsten drabbas av alltmer restriktioner.
                  Detta är inte bra för miljön - tvärtom så menar ju också miljömyndigheter som CITES att vildfångst i sig är bra för miljön. Så indirekt är denna smuggling dålig för miljön och måste fördömas även om den i sig inte leder till att en art utrotas.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Just smugglingen ut från Brasilien har myndigheterna tagit som intäkt till att branschen är oseriös och bara har profiten för ögonen vilket har gjort att den lagliga vildfångsten drabbas av alltmer restriktioner.
                    Detta är inte bra för miljön - tvärtom så menar ju också miljömyndigheter som CITES att vildfångst i sig är bra för miljön. Så indirekt är denna smuggling dålig för miljön och måste fördömas även om den i sig inte leder till att en art utrotas.
                    Exakt. Håller med helt och hållet.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • VisualDarkness
                      • February 2010
                      • 7417

                      #25
                      Sant sant...
                      180l Sällskap:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                      60l Asien:
                      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                      Kommentar

                      Arbetssätt...