Mer detaljerat om ancistrus lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wowgubbe
    • April 2010
    • 3

    Mer detaljerat om ancistrus lek?

    Halli Hallå!

    Har under ett litet tag försök få lek på ancistrus, det hela började med att jag fick en riktigt stor fin hane på cirka 15cm och hona på kanske 12. Har de i mitt 300 liters kar tillsammans med 10 Corydoras och 1.3 apisto borelli (+1 hona o hane till). Men på 1 månad har de inte hänt mycket. Så efter 3 veckor av att hanen inte visat nåt intresse så köpte jag en till hona. Också riktigt stor o fin. Men inget nu heller, så nu igår köpte jag en till hane, men mycket mindre. Varför jag köpte den nya hanen är för att jag tror att den andra är för gammal o trött, kan jag ha rätt?

    Men hur ska jag se om det finns tendenser till lek? Har en massa rötter och rör + krukor o skiffergrottor. Men den stora hanen bara ligger i sitt rör utan att nån får komma nära, inte ens honorna. Kan man få lite tips o tricks?

    Kanske nån lång fin artikel på några sidor hade vart mysigt nu till fredagskvällen
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vem vet, du har kanske redan yngel

    Hur du märker att de lekt? Om du märker att hanen ligger i sin grotta/rör och vägrar röra sig är det ett ganska tydligt tecken.
    Endast en månad har ju gått sen du skaffade första ancistrusen så det kan ta en liten tid innan de hittat sin plats och kommit tillrätta.
    Hanarna har sitt revir dit honorna kommer för att lämna sin rom, sen är det endast hanen som sköter allt. Först fläktar han romen för att de inte ska mögla och sen vaktar han ynglen tills han anser att de är stora nog att lämna grottan/röret eller de börjar bli hungriga och söka sig utåt.

    För att göra det lite lättare att komma till lek kan man när man gör delvattenbyte fylla på med lite kallare vatten. Det brukar kunna stimulera till lek. Men ha tålamod... De kommer ändå inte leka förrän de är redo, hur mycket du än försöker
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      Nu vet ju inte jag om man får be folk titta på andra sidor, men på www.akvariefisk.ifokus.se finns en bra artikel o just ancistruslek, som åtföljs av en lång tråd med frågor o svar. Där står det att stora hanar oftast inte är så leksugna, de rekommenderade mindre hanar har jag för mig. Trevlig läsning!

      Kommentar

      • wowgubbe
        • April 2010
        • 3

        #4
        Såg ägg i grottan som hannen alltid ligger i nu i onsdags. Men i fredags var de borta. Vad kan ha hänt me dem? Är det bättre att flytta hanen tillsammans med äggen till ett annat akvarium eller att sätta äggen i en yngelkasse i samma akvarium?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ge det några försök. Ibland tar det ett par gånger innan hanen fattar vad han ska göra.
          Det bästa är då att inte störa utan låta honom försöka själv.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Auratusen
            • March 2010
            • 874

            #6
            ancistrusar käkar inte sina egna yngel. jag tror det kan vara corysarna. 15 cm kan det vara risk att de är för gammla för lek, men nu hade du ju fått lek så det är bra

            det kan också var så att äggen var obefruktade, så de plockades bort.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Som sagt.. Är det första gången så kan hanen överge äggen men oftast kommer det på andra eller tredje försöket.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Rilleman
                • December 2009
                • 17

                #8
                Jag släppte ner en hane ca 10cm och en hona 5cm i mitt nystartade 240l kar och efter en vecka försvann hanen och jag såg inte han på flera dagar,,lyfte på min rot och där var hanen och vaktade ett 20 tal frisimmande yngel..nu är ynglen flyttade till yngelkar så att dom kan växa till sig ..

                hur stora måste dom vara innan man kan släppa ner några i det stora akvariet igen ?

                Kommentar

                Arbetssätt...