Hur många otocinclus ska man ha?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Hur många otocinclus ska man ha?

    Hej!

    Ja - som det står i rubriken! Att det är en stimfisk och att de vill vara flera stycken vet jag men jag undrar ändå hur många som är lagom? Jag har fyra stycken i ett kar (var fem från början men en försvann ) och de låtsas inte om varann och stimmar inte ett dugg.
    Nu har jag fått liiiite alger i mitt 36-liters-dvärgkulfisk-kar och tänkte att en liten oto skulle passa bra men algerna räcker ju inte till fem-sex stycken (för att inte tala om att karet är bra litet för så många). Vantrivs de kolossalt om man bara har en eller två? Eller ska jag skippa dem och bara skrapa rutorna manuellt?

    Hälsningar
    Jennifer
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Även om inte algerna räcker måste du ju mata dem


    Vi har 10st i ett 80L och det känns inte varken för mycket eller för lite.
    Du får själv känna efter vad som passar ditt kar. Allt beror ju på hur mycket rötter och växter du har osv.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Föllförfisk
      • April 2010
      • 620

      #3
      I mitt 86 liters har jag nu 5 stycken, kanske borde de vara fler. Läste någonstans att otocinclusar mår allra bäst om de kan livnära sig i princip fullständigt på alger. Så jag känner att jag inte vill skaffa för många.. jag hade 3 från början, och de fungerade oxå. men vad de mår allra bäst av, det vet jag inte, ju fler desto bättre så länge maten räcker kan jag tro.

      Kommentar

      • Ralleballe
        • May 2010
        • 80

        #4
        Hej allihopa!
        Detta är mitt första inlägg på Zoopet som verkar vara ett trevligt ställe.

        I alla fall så har jag två 60 liters kar, ett vanligt och ett sexkantigt, båda med guppy och ancistrus i.

        Nu har jag läst lite om otocinclus här och de verkar väldigt spännande små djur så jag planerar att skaffa några sådana. Men jag undrar hur många jag max kan ha i ett 60L akvarium? Funderar på att göra mig av med en del guppy som ju är väldigt bra på att föröka sig för att få plats med lite ny fisk.

        Klarar sig otocinclus med algtabletter som föda? Passar de ihop med ancistrus? Är det något annat speciellt man ska tänka på?

        Kommentar

        • Dexter
          • December 2009
          • 984

          #5
          [QUOTE=Ralleballe;1420411]
          Klarar sig otocinclus med algtabletter som föda?[QUOTE]

          Färska grönsaker vill de gärna ha. Det är inte alla som äter algtabletter så en kombination av de båda är nog bäst. Mina älskar gurka. Skalade gröna ärtor vet jag att man kan ge också även om inte mina riktigt förstått förtjusningen med dem. (De får Guppyna och räkorna äta upp istället.)
          Senast redigerad av Dexter; 20 May 2010, 21:34.
          /Dexter

          75 liter mix, 220 liter mix

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Jenmad, du kan Lätt slänga ner 2 st till i ditt kökskar, tycker jag och sen köper du ett gäng till ditt platykar
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            Arbetssätt...