Sturisoma aureum ligger på ägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    #76
    Får du upp ett gäng är jag intresserad, jag har en just nu men skulle vilja ha 4-5 st.

    Jag upplever dden jag har som ganska modig orädd men att det inte tar konflikter, snarare låstsas som om ingenting händer. Om det gäller vid romförsvar så tar nog snäckor rommen (kanske men jag vet inget om snäckorna). Möjligen ökar chansen till försvar om ett svagt ljust skiner på natten så de ser eventuella angripare.

    När du väl har frisimmande så antar jag att paletterna är sugna, men då kanske du ändå ska flytta ynglen.
    Checking out...

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #77
      Ursprungligen postat av Dre
      Får du upp ett gäng är jag intresserad, jag har en just nu men skulle vilja ha 4-5 st.

      Jag upplever dden jag har som ganska modig orädd men att det inte tar konflikter, snarare låstsas som om ingenting händer. Om det gäller vid romförsvar så tar nog snäckor rommen (kanske men jag vet inget om snäckorna). Möjligen ökar chansen till försvar om ett svagt ljust skiner på natten så de ser eventuella angripare.

      När du väl har frisimmande så antar jag att paletterna är sugna, men då kanske du ändå ska flytta ynglen.
      Alltså man kan i princip tömma vattnet och hanen sitter kvar ovan ytan... jag kan till och med peta på honom, han flyttar sej INTE.
      Snäckorna klättrar över honom.
      Tror inte att det är några problem nu med äggen, men när dom kläcks och ligger och stragglar med gulesäcken.
      Och sedan när dom börjar simma och äta. kommer dom att hitta maten? får försöka hitta nåt att ha dom i:/

      Här är en film... glömde ta bort ljudet, så ni får höra mej skratta åt southpark
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #78
        HEY! Kul att papapgrenmal trivs och mammagrenmal.
        Du får ta och läsa om tråden så ska du se att det står hur man gör, tror tom att DRD skrev ner hur man gör en yngelkasse.
        Jag har en såndära billighetsfilter OCH en liten plastbalja, hade tänkt ta hand om småttingarna när de väl kläcktes

        Nattlampa (ta en av dedära blåa spotten du har) är nog det enda du behöver för tillfället. snäckorna äter inte upp äggen. Hade de i 160l tidigare och där i hade jag äppelsnäckor och A.Helenor.

        Hur är det med paletterna, har de fått yngel? eller tror du hanen fläktar på ägg han med?
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #79
          Ursprungligen postat av Nubi
          HEY! Kul att papapgrenmal trivs och mammagrenmal.
          Du får ta och läsa om tråden så ska du se att det står hur man gör, tror tom att DRD skrev ner hur man gör en yngelkasse.
          Jag har en såndära billighetsfilter OCH en liten plastbalja, hade tänkt ta hand om småttingarna när de väl kläcktes

          Nattlampa (ta en av dedära blåa spotten du har) är nog det enda du behöver för tillfället. snäckorna äter inte upp äggen. Hade de i 160l tidigare och där i hade jag äppelsnäckor och A.Helenor.

          Hur är det med paletterna, har de fått yngel? eller tror du hanen fläktar på ägg han med?
          Dåliga nyheter, hanen var kvar men äggen var borta
          Men om dom leker i detta karet som är helt ihopslängt på nån dag, så borde det inte ta lång tid innan dom leker igen. Och då är jag berädd.

          Nej paletterna fläktar inte, men nånting gör dom.
          Hanens röda färger är helt outstanding!!!
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #80
            Bilder bilder bilder!!
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              #81
              Ok... nu ligger dom på ägg igen, äggen verkar vara befruktade eftersom det är en liten vit krumelur i varje ägg

              Nu är jag lite mera bered på detta, äggen är inte mer än en dag gamla. Så nu har jag lite frågor som jag behöver svar på ganska snabbt, om nån vill ta sej tid för lilla pladdrande mej

              Klicka på bilden för större version

Namn: P1040159.jpg
Visningar: 1
Storlek: 48,8 KB
ID: 2126078Klicka på bilden för större version

Namn: P1040164.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,8 KB
ID: 2126079 Äggen på bild och om det funkar som jag tänkt så ska den avsklippta pet flaskan vara deras boning

              Pet flaskan är upphängd så att inget kan ta sej ut därifrån, Pumpen som sprutar både luft och vatten, ska hänga med insuget utanför flaskan och utblåset ska vara i flaskan...

              Nu undrar jag till sak... Ska jag skära av äggen nu eller ska jag vänta några dagar tills dom blivit mörkare??
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #82
                Du ska vänta i minst 5 dagar kolla igenom tråden så ser du hur mina såg ut när jag skar loss de.

                Du ser när krumelurerna blir små spermierliknande saker och mörka, då skär du loss.

                Du ska ha en rot i deras petflaska, de måste ha en rot att mumsa på.

                Strömt vatten i petflaskan blir en hit. Du kan göra så gör hål i petflaskan (så pass stora att de inte kommer igenom)

                längre bak i tråden finns en smart uppfinning som DRD gjorde
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • Saturnus80
                  • October 2009
                  • 943

                  #83
                  Vid vilken storlek kan man vänta sig lek?
                  Jag har två som är ca 12 cm långa utan spröt, den ena har långa spröt och fick "skägg" i förgår och det betyder väl att det är en hane, den andra har rätt så ykliga spröt som nästan kryllar sig, kan det vara en hona eller hur könsbestämmer man honan?
                  //Daniel

                  110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                  23l aqualandscape med dvärgkulor

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #84
                    Ursprungligen postat av Saturnus80
                    Vid vilken storlek kan man vänta sig lek?
                    Jag har två som är ca 12 cm långa utan spröt, den ena har långa spröt och fick "skägg" i förgår och det betyder väl att det är en hane, den andra har rätt så ykliga spröt som nästan kryllar sig, kan det vara en hona eller hur könsbestämmer man honan?

                    Jag vet inte hur man köns bestämmer honor, jag hade tur, köpte de av en tjej som hade en hane och en hona över Fick jävligt bra pris på de oxå

                    Hanen har skägg som du beskriver, och honan är betydligt mindre och smäkrare än hanen. Ser man båda två framför sig ser man de maskulina och feminina dragen
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • karrokaja
                      • March 2006
                      • 5388

                      #85
                      Ursprungligen postat av Saturnus80
                      Vid vilken storlek kan man vänta sig lek?
                      Jag har två som är ca 12 cm långa utan spröt, den ena har långa spröt och fick "skägg" i förgår och det betyder väl att det är en hane, den andra har rätt så ykliga spröt som nästan kryllar sig, kan det vara en hona eller hur könsbestämmer man honan?
                      Ok sen även om du har en hade och hona så har jag fattat det som att dom måste bli ett par...
                      När är det så är ägglägning på löpande band...
                      nubis grenar (som jag tar hand om, fan va rörigt detta är) Är hanen MYCKET större och har lite mörkare och mer kontrastrika färger och även detta skägg... Honan är en pinnig lite skit (väldigt söt dock) men hon är väldigt ljus i färgerna och inte lika kontrastrika mönster, samt rakad
                      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                      Kommentar

                      • Saturnus80
                        • October 2009
                        • 943

                        #86
                        Den som inte har "skägg" är lite ljusare, kanske bara önsketankar
                        Hur ser Nubis grenhonas stjärtspröt ut?
                        //Daniel

                        110l Sällskapsakvarium http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2509902
                        23l aqualandscape med dvärgkulor

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          #87
                          Karro får ta bilder på de De brukar vara framme rätt så ofta, annars om du orkar, gå in på min Rainbow sea 720l och kika igenom bilderna, där har jag på honan och hanen
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          Arbetssätt...