Första malen inköpt... behöver den särskilt foder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marlene
    • February 2003
    • 8

    Första malen inköpt... behöver den särskilt foder?

    Hej !

    Jag har presis börjat med mitt första akvarium och har guppy, tetror, platy och en liten mal som är brunprickig och kostade bara 39:-

    Nu fick jag höra av en kompis som också köpt en liknande mal att hon blivit rekonmenderad att köpa särskild mat till malen... det var ingen som sa något om det till mig i djuraffären... men den ser ut att må bra ... jag trodde de "bara" åt alger ?!?!

    Mvh

    Marlene
  • Zobban
    • February 2003
    • 345

    #2
    Ge malen en "maltablett" på kvälen när du släcker akvariet.

    Zobb

    "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
    Al Pacino
    --------------------------------
    60L Platy + molly
    50L Kampfisk m.fl (6-kantigt )
    20L Yngel
    12L Tomt
    8L Tomt
    Zobb

    "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
    Al Pacino
    --------------------------------
    60L Panorama
    50L 6-kantigt
    20L Yngel + tonåringar


    Hovawart - Brukshunden No 1 !!

    Kommentar

    • Robbe
      • March 2003
      • 28

      #3
      Du behöver inte mata din mal speciellt utan den får i sig tillräckligt med mat när du matar dina andra fiskar.Den tuggar även i sig av alger så du behöver inte vara orolig att den inte får någon mat.Men du kan ju ändå mata med tableter som sjunker till botten men jag tycker nog att du då ska göra det på dagen,annars är det nog stor risk att den äter ihjäl sig.

      mvh Robin
      mvh Robin

      Kommentar

      • Pelle__k
        • March 2003
        • 646

        #4
        Alldeles säkert var det en skäggmunsmal du köpt. Eller ANCISTRUS som dom flesta kallar den. Det finns en väldans massa olika ancistrusar.
        Jag brukar ibland skära av en bit gurka och spettsa den med en tesked som jag sen släpper ner i burken. Malarna älskar verkligen gurka!

        425L
        70L
        28L
        Pelle
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101
        www.discusklubben.se
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

        Kommentar

        • Zobban
          • February 2003
          • 345

          #5
          Något som många inte vet är att den vanligaste dödsorsaken ibland ancistrus är svält, just för att man har ett för "rent" akvarium och inte tilläggsmatar med malchips t.ex.

          Zobb

          "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
          Al Pacino
          --------------------------------
          60L Platy + molly
          50L Kampfisk m.fl (6-kantigt )
          20L Yngel
          12L Tomt

          Hovawart - Brukshunden No 1 !!
          Zobb

          "Any given day you can win or loose, but the point is, you can win or loose like a man"
          Al Pacino
          --------------------------------
          60L Panorama
          50L 6-kantigt
          20L Yngel + tonåringar


          Hovawart - Brukshunden No 1 !!

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Jag har två malar som jag brukar mata med ärtor (det räcker rätt långt med en enda ärta för en mal). Andra brukar mata med gurka och broccoli och deras malar mår också bra. Mina andra fiskar tycker också om att äta en bit av ärtorna, men var försiktig så att det inte blir för mycket som akvariet måste bryta ned. Jag matar med 2-3 ärtor i 200l, och det brukar ta ett dygn innan de försvinner helt.

            Swetrot

            "Och ur kaoset talade en röst till mig och sade:
            - Le och var glad, ty det kunde vara värre.
            Och jag log och jag var glad, och det blev värre..."

            Kommentar

            Arbetssätt...