Liten mal

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forsbergpetter
    • November 2005
    • 5

Liten mal

Hej.

Jag är ny i akvariejungel och har länge varit en utpräglad herpetolog.
    Nu har jag byggt mig ett akvaterrarie där akvariedelen utgörs av ungefär 100 liter med ganska grunt vatten, kanske 3 decimeter djupt.
    Det bor för tillfället ett par dvärgciklider (jag tror det är regnbågscikilder men jag blir osäker på det när jag söker nätet efter bilder) samt ett par små killis.

Nu till min fråga: jag skulle vilja har någon form av liten, och då menar jag liten, mal som städare.
    Jag kan tänka mig att det flesta tänker "köp pansarmalar din dumma j*kel" men jag undrar om det finns någon annan pytte mal?

Med vänliga hälsningar
    Petter-ny-i-gemet-Forsberg
  • Lilla Damen
    • February 2008
    • 2649

Garra flavata är en dagaktiv pigg liten mal, ca 5 cm stor. Algätare, men tar även annart...

Kommentar

• forsbergpetter
      • November 2005
      • 5

Ursprungligen postat av Lilla Damen
      Garra flavata är en dagaktiv pigg liten mal, ca 5 cm stor. Algätare, men tar även annart...
      Är det en stimfisk eller hur bör de hållas?

Kommentar

• Lilla Damen
        • February 2008
        • 2649

Det var en bra fråga... jag vet inte, men har fem. De håller sig gärna i närheten av varandra och bråkar aldrig...

Kommentar

• lofstrog
          • November 2009
          • 989

Ursprungligen postat av forsbergpetter
          Är det en stimfisk eller hur bör de hållas?
          I det vilda lever den i grupper men i akvarium kan man ha två stycken tillsammans utan att de mår dåligt.

Jag har två stycken i ett 270L akvarium och de håller verkligen rent. Äter allt. Alger, skit och överbliven mat.

Rekomenderas.

//Roger
          Discus for life

Kommentar

• Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

Visst finns det många små malar (Otocinclus, Corydoras, Hara m fl) men jag skulle skaffa ett par äppelsnäckor i stället - bra städare och riktigt kul att titta på.
            Garra flavatra är säkert trevlig, men någon mal är den inte utan en karpfisk.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

Kommentar

• Lilla Damen
              • February 2008
              • 2649

Ups... där trillade jag dit (vet ju det OM jag tänker efter)!

Kommentar

• lofstrog
                • November 2009
                • 989

Ursprungligen postat av Daniel Blom
                Visst finns det många små malar (Otocinclus, Corydoras, Hara m fl) men jag skulle skaffa ett par äppelsnäckor i stället - bra städare och riktigt kul att titta på.
                Garra flavatra är säkert trevlig, men någon mal är den inte utan en karpfisk.
                Äppelsnäckor är ju knappast en mal heller om vi ska hålla oss strikt till ämnet.

//Roger
                Discus for life

Kommentar

Arbetssätt...