Köpa stora el små ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FiaLotta
    • August 2009
    • 219

    Köpa stora el små ancistrus?

    Nu är det dags för oss att köpa nya ancistrus till vårt 240 liters kar.
    Har legat väldigt lågt med akvariet eftersom vi lyckades med en väldigt seg och jobbig start.
    En kombination av att ägaren till akvariet(min sambo) fått diskbråck och att jag har fått jobba som en tok har det blivit vattenbyte mer sällan men det har resulterat att vi äntligen fått balans i karet och senaste fiskdöden i det karet var i början av november. Har inte köpt någon mer fisk sedan dess heller.
    Just nu har vi en hög med pågar(1xmarmorgurami,1x segelfensmolly och 1xdalmatinermolly) ett stimm neontetror och ett fjärilciklidpar.

    Av någon jäkla anledning så överlever inte flickor i vårt kar och inte heller ancistrusar. Har köpt ett antal som bara har "försvunnit" direkt. Vissa har vi hittat andra inte.

    Okej, massor av babbel för att få svar på frågan.
    Vilket kort är säkrast, större eller små? hur många ska vi köpa?
    Hade ju gärna velat få ett par av dom så dom kan föröka sig.

    Vi är så himla glada för ancistrus och alla som flyttat in har fått namn.
    Naturligtvis blir det då också lite sorgligare när dom hela tiden går bort.
  • räven
    • December 2005
    • 18

    #2
    Små ancistrus brukar jobba på bättre än stora, (dom blir väl lite slöare som alla andra)... Min stora ancistrus började faktisk jobba lite mer efter att jag släppt in 5 små ancistrus, han blev väl rädd att bli utflyttad antar jag.....
    Sen tycker jag oxå att det är märkligt att några bara "försvinner", det har hänt i mitt kar oxå.....

    Kommentar

    • FiaLotta
      • August 2009
      • 219

      #3
      Jag bryr mig egentligen inte hur mycket dom jobbar Tycker att dom är fina och trevliga fiskar. Vi ska ge oss iväg idag. Hur många ska man satsa på?
      är det vanligt att dom bara dör?

      När vi hade de förra så var de ett tag tre stycken. Då märkte jag att en började bli väldigt tunn och höll sig undan. Vi kämpade med extra gott på natten och likande men likt ändå låg han där död en dag.
      de andra två bara försvann.

      Malar verkar inte vara vår grej. Har haft fläckiga pansarmalar också men alla bara dör. i båda akvarierna.

      Kommentar

      • AnnikaMo
        • November 2008
        • 198

        #4
        Undrar om du ska kolla vattnet i dina kar....Lustigt att de dör.....du behöver ju malar eller nåt som städar i ditt kar.
        Hur ofta gör du vattenbyten , vad har du för pump????

        Större malar brukar ju kosta lite mer men hellre en lite större som överlever..
        Tja lycka till A.

        Kommentar

        • FiaLotta
          • August 2009
          • 219

          #5
          Ursprungligen postat av AnnikaMo
          Undrar om du ska kolla vattnet i dina kar....Lustigt att de dör.....du behöver ju malar eller nåt som städar i ditt kar.
          Hur ofta gör du vattenbyten , vad har du för pump????

          Större malar brukar ju kosta lite mer men hellre en lite större som överlever..
          Tja lycka till A.
          Som jag skrev så har vi inte haft någon död sedan i november och då var det en guramihona som strök med efter vitaprick och en molly som bara dog.
          Jag hoppas att vattenkvaliteten är bättre nu iaf då ingen av har dött på länge och vad jag hat förstått så är väl gurami och fjärilciklider ganska känsliga och dom lever och frodas nu iaf.

          Vattenbytena har vi ju slarvat lite med på senaste(vart annan/vart tredje vecka) men jag har börjat komma igång igen med att minska på avståndet mellan bytena.
          Vi köpte två guramihonor till pojken igår och två slöjancistrus som var lite större. så jag hoppas att dom kommer att trivas.

          Vårt filter är ett fluval 305 ytterfilter.

          Kommentar

          • Zarp
            • January 2009
            • 27

            #6
            Funderade lite på maten. Ancistrus gillar träbitar, rötter. Mitt tips skulle vara trärötter, rikligt med välmående växter och algtabletter typ Novopleco eller nått. Har genom åren bara haft en ancistrus som dött (matvägrade, magrade och dog efter 2 mån). Under nån semester har det nån gång varit "inte så bra" för fiskarna (värmebölja, inget vattenbyte mm) men då har minsann ingen mal dött. Nu har mitt större par lagt romkaka för 3:e gången på ett halvår. Byter 30% vatten varje vecka och mäter bara KH och tillsätter bikarbonat så KH håller sig på runt 5. Hoppas tipsen kan vara till nytta!
            Senast redigerad av Zarp; 06 February 2010, 09:37. Anledning: stavfel

            Kommentar

            • TheRoblin
              • July 2007
              • 310

              #7
              Köpte tre stycken små för ett par år sedan. De var alla honor!!! Hmm! Hittade för ca en månad sedan en fin vuxen hane i butiken till en ok pris och slog till. Efter ett par dagar var han plötsligt borta. Har sett ett yngel som smitit men lever gott ändå!! Hoppas bara att det finns fler under den misstänkta stenen (boet)!!! Vill man vara säker på könet så är en "stor" ett bra köp!!!

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #8
                ja ancistrus behöver/måste ha rötter för matsmältningen har jag hört,de behöver fibrerna som finns där. sa min zoohandlareå mina är där på rötterna mycket ofta å gnager
                MammaMia

                Kommentar

                • FiaLotta
                  • August 2009
                  • 219

                  #9
                  Här är en bild på vårt akvarium. inte så vackert i dagsläget.

                  där är tre rötter som våra gamla ancistrusar har tuggar ganska friskt på.
                  Vi matar med algtabletter och grönsaker.
                  Zarp det var så vår ena dog också. Magrade jätte mycket och ville inte äta.

                  vårt GH och KH är ganska högt. kanske det som spökar för malarna?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...