Hur fort växer en vanlig Pleco?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scandi
    • February 2008
    • 131

    Hur fort växer en vanlig Pleco?

    Har en helt vanlig pleco, Pterygoplichthys pardalis, L023, den är 6 år i år och runt 25 cm lång. Hur lång tid tar det innan den är fullvuxen så att säga?

    Hur gamla bli de?
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    säker på att det är en pardalis du har? Isf blir dom c:a 15 år gamla och når en max strl på c:a 40-45cm i akvarium. Växer gör dom livet ut dock på bredden om inte annat.
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Vår är oxå i den åldern och runt 30-35cm.
      Vi fick den förra sommaren efter ett tips om att den bodde i ett alldeles för litet kar. Efter att ha kontaktat ägaren var hon villig att ge honom ett nytt lite mer lämpligt hem så jag körde och hämtade honom.
      Han hade då bott hela sitt liv i ett 60L och pga. det snåla utrymmet fått en liten missbildning på nosen (en knöl). Jag är säker på att han hade varit större om han fått rätt vård från början så därför tycker jag det låter lite konstigt att din bara är 25cm
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Scandi
        • February 2008
        • 131

        #4
        Jag är säker på att det är en pardalis och jag gissar på att han är 25 cm. Har inte direkt tagit upp och mätt honom, men han är stor! Det kan också vara så att han är 5 år.

        Så 5-6 år, 25-30 cm någonting kan han vara.

        Min har också bott i ett förlitet kar, men han har inga missbildningar alls.

        Han hoppade dock ut en gång som liten och det tog ett bra tag innan vi märkte det. Så under en lång tid koncentrerade han sig nog på att byta ut allt skadat fjäll, han var nästan mer vit än brun ett tag :S. Och han tappade även större delen av sina bröstfenor och stjärtfenan, de växte dedan ut men om man tittar väldigt noga kan man se vart de gick av.

        Kan det vara därför han är liten för sin ålder?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Har han bott i ett för litet kar en längre tid så har du nog svaret där...
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Scandi
            • February 2008
            • 131

            #6
            Okej. Jag som trodde det var en "myt".
            Växer han som vanligt nu då, när han bor i ett lagom stort kar?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Tveksamt...blir det ett kar på 4-5000 liter då?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Scandi
                • February 2008
                • 131

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Tveksamt...blir det ett kar på 4-5000 liter då?
                Haha! :o Nej ett sånt jättekar har jag nog aldrig ens sett... men det hade varit häftigt att ha!

                Kommentar

                Arbetssätt...