Algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl-Filip
    • December 2009
    • 38

    Algätare

    vilka sorters alger äts egentligen av "Algätarna"? jag har startat mitt akvarie ganska nyligen o det har börjat komma lite gröna trådalger på stenar o rötter samt lite brunalger. jag har 3st ancistrus i men dom är aldrig där det är som mest alger vad jag kan se. är otos en bättre algätare eller ska jag skaffa några ancistrus till? akvariet är på 500L. kanske kombinera båda arterna?
  • dejdej63
    • December 2009
    • 10

    #2
    Ancistrus brukar äta där det är lättast och bekvämast att komma åt. I första hand glasrutor, i andra rötter och stenar och sist växter. Så länge den hittar alger på glasrutor kommer den att strunta i algerna som finns på växter. Tålamod.
    Ancistrus äter även kiselalger ("brunalger") som ratas av siamesisk algätare. Bevittnade själv igår hur en 3cm stor ancistrus förvandlade en glastuta matt av kiselalger till spegelblank på ett par timmar säkert och systematiskt.
    500L, wow! Du kan gott skaffa ett par - 3 till. Glöm bara inte att stödmata med algtabletter om algerna tar slut.

    Kommentar

    • Carl-Filip
      • December 2009
      • 38

      #3
      jag får väl inhandla några till då o hoppas på att dom är hungriga. har tänkt o ha ca 6st ancistrus i det. har precis köpt 9st metallpansarmalar så lite rörelse är det på botten.

      Kommentar

      • dejdej63
        • December 2009
        • 10

        #4
        Har själv 8 kilfäckspansarmalar. Roliga varelser. Uppskattar deras förmåga att blinka och plira med ögonen. Synd att de ej går att odla i fångeskap...

        Kommentar

        • Carl-Filip
          • December 2009
          • 38

          #5
          ja dom är rätt söta pansarmalarna. köpte en till idag så nu har jag 10st o 6st ancistrus.

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #6
            Förvånad över att ingen nämnt plecostomus. Det är en mal som kan bli ganska stor men den bör kunna leva alldeles utmärkt i ett 500l.
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Jag har skaffat Panda Garra (Garra flavatra) till mitt akvarie för ett tag sedan. Det har visat sig att de är utomordentliga renhållare. De äter både alger, matrester och övrig skit.
              Alger äter de på alla ytor; glas, växter, botten, rötter och stenar.

              Jag har än så länge inte hittat några nackdelar med dessa.

              Här kan man se hur de ser ut och läsa mer info om dem:



              Discuss marine aquarium lighting, filters, protein skimmers and more.



              I ett 500 liters kan det kanske vara lagom med 5st.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • dejdej63
                • December 2009
                • 10

                #8
                Ursprungligen postat av ImPulse
                Förvånad över att ingen nämnt plecostomus. Det är en mal som kan bli ganska stor men den bör kunna leva alldeles utmärkt i ett 500l.
                Ja, varför inte?
                Personligen gillar jag idén med en grupp på flera fiskar av samma art som kan ha sällskap av varandra och leka o.s.v.

                Kommentar

                • ImPulse
                  • August 2009
                  • 203

                  #9
                  Ursprungligen postat av dejdej63
                  Ja, varför inte?
                  Personligen gillar jag idén med en grupp på flera fiskar av samma art som kan ha sällskap av varandra och leka o.s.v.
                  Givetvis är det roligare men det trådskaparen ville ha var algätare och plecostomus råkar vara superba sådana.

                  Kanske ska tillägga att det finns giftiga alger som algätare inte äter. Jag kan inte namnen på dom eller så men jag har själv lite problem med alger i form av grönliknande små fläckar på glaset som mina ancistrus inte äter så jag misstänker att den algtypen inte faller dom i smaken.

                  När det gäller tofsalger så är siamesiska algätare duktiga på att hålla rent. Men efter att ha haft siameser så har jag nog mer negativa saker o säga om dom än positiva tyvärr. Nu kanske mina siameser var extremfall men de var inte snälla, kan jag ju säga. :]
                  65 liter
                  220 liter

                  Kommentar

                  • lofstrog
                    • November 2009
                    • 989

                    #10
                    Ursprungligen postat av dejdej63
                    Har själv 8 kilfäckspansarmalar. Roliga varelser. Uppskattar deras förmåga att blinka och plira med ögonen. Synd att de ej går att odla i fångeskap...
                    Pansarmalar går fint att odla. Kolla på någon av Solis trådar om detta. Hon har fått många yngel av olika pansarmalar utan problem.

                    //Roger
                    Discus for life

                    Kommentar

                    • dejdej63
                      • December 2009
                      • 10

                      #11
                      Ursprungligen postat av lofstrog
                      Pansarmalar går fint att odla. Kolla på någon av Solis trådar om detta. Hon har fått många yngel av olika pansarmalar utan problem.

                      //Roger
                      Har hon odlat Kilfläckspansarmalen? Nä.. Tänkte väl det

                      Kommentar

                      • lofstrog
                        • November 2009
                        • 989

                        #12
                        Ursprungligen postat av dejdej63
                        Har hon odlat Kilfläckspansarmalen? Nä.. Tänkte väl det
                        Vet du vad som gör de så svårodlade? Jag kollade på artbeskrivningen och där står det "Denna art är känd för att vara svårodlad och de som förekommer i handeln är oftast vildfångade". Borde ha kollat där innan jag skrev svaret kanske... Citatet från artbeskrivningen säger dock bara att den är svårodlad så nån har väl lyckats.

                        Väldigt snygg är den i alla fall.
                        //Roger
                        Senast redigerad av lofstrog; 23 January 2010, 00:42.
                        Discus for life

                        Kommentar

                        • dejdej63
                          • December 2009
                          • 10

                          #13
                          Ursprungligen postat av lofstrog
                          Citatet från artbeskrivningen såger dock bara att den är svårodlad så nån har väl lyckats.

                          Väldigt snygg är den i alla fall.
                          //Roger
                          Jag ska försöka. Eller... låta dem göra jobbet

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            #14
                            Ursprungligen postat av dejdej63
                            Jag ska försöka. Eller... låta dem göra jobbet
                            Lycka till! Ställer mig först i kön för dina kommande småttingar.

                            /Roger
                            Discus for life

                            Kommentar

                            Arbetssätt...