Mal som gräver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arcticwolf
    • April 2006
    • 15

    Mal som gräver?

    Stora malen i vårt kar har börjat gräva i sand/grusen i yttre högra hörnet. Gör värsta hålet, slätar jag ut området är det hål igen när vi går upp på morgonen.

    Är det en hanne vi har, eller gräver honorna också?

    Enligt de fiskkunniga på vår lokala trodde att det var en Pterygoplichtys Joselimainus, efter att jag visat bild på den där. Har inte bilden på datorn just nu, tyärr - jag får ta nya imorgon. Firren är ett mindre monster på drygt 30cm (köpte den vid påsk 2006 i en zooaffär i Södertälje som en liten "skit" på 3,5cm som nybörjare vad gäller malar, enligt affären skulle det vara en ancistrus....).

    Som sällskap till Ptero, köpte vi en Glyptoperichthys Gibbiceps på knappt 5cm, när vi utökade till det stora Juwelkaret.

    Jag lekte med tanken nu ikväll att om nu den stora är en hanne, kan den lilla vara en hona då - och att det är det som har utlöst själva grävandet? Men samtidigt, det är ju två skilda arter.

    Många frågetecken, någon vänlig själ som kan lösa upp dem? =)
    Juwel 180lit:1st Pterygoplichtys Joselimainus ca. 30cm, 1st Glyptoperichthys Gibbiceps 8cm,
    11st Kardinaltetror, 3st Blodtetra, 2st Svärdbärare (2st Wagtailhonor), 5st Scalare 4cm (gold marble)
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är en hane, ja.

    De är normalt sociala, närmast stimlevande, fiskar, men under lekperioden gräver hanarna meterdjupa gångar i strandbrinken som de vaktar mot andra hanar. I gångarna läggs sen äggen, och både ägg och tidiga larvstadier vaktas av hanen. När Pterygoplichthys odlas (och de odlas i stor omfattning i sydostasien), så ger man dem stora terrakotta-rör som funkar som ersättning för att gräva egen håla.

    Det är tänkbart att det är den nya fisken som väckt parningsbeteendet, men det kan också bara vara åldern, eller ett vattenbyte.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    Arbetssätt...