Vilken mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eliin
    • March 2003
    • 66

    Vilken mal?

    Har ett 90-liters akvarium med zebraciklider, ett lekande par, och några av deras yngel (ca 1.5 cm stora). Har även en ancistrus och två gibbiceps. Akvariet är inrett med lavasten, rot, och några växter. Gruset är rätt fint, typ 2 mm kanske, inte säker. Problemet är att min pojkvän JÄMT matar mina fiskar för mycket så att en massa mat hamnar på botten. Akvariet står nämligen hos honom. Så jag skulle behöva en/några malar som "springer runt" på botten o äter upp det som kommer dit. Nån som har nåt förslag? Nån Corydoras kanske? Men den får ju inte bli för stor. Och dessutom så e ju cikliderna rätt aggressiva. Men har tidigare haft tre silverhajmalar vilket fungerade bra. Kanske blev lite virrigt det här, men det jag vill ha svar på e vad jag kan ha för malar med dom förutsättnigar som finns?

    Tack på förhand!

    MVH
    ELIIN
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hej

    Antar att du med silverhajmalar menar de där silvriga med svarta fenkanter. Arius seemani finns det en art som heter, och en annan som heter Arius jordani, och de ska helst ha bräckt vatten, och om jag har fattat saken rätt blir de uppemot 90 cm långa, även om de i akvarium sällan blir mycket mer än 30 cm. Så de är egentligen rätt olämpliga. Pansarmalar kan man ha, då de är rätt härdiga, och bör klara sig tillsammans med zebracikliderna, om de inte är för små. Vändmalar (Synodontis) kan man också ha, men man får se upp med vilken art man köper, för vissa blir ca 30 cm. Jag har tre Synodontis eupterus, och de är fina. De sägs kunna bli ca 20 cm. En så´n kan kanske funka i ett 90-liters. Långsträckta pansarmalar (Hoplosternum) är också fina, men blir också ca 20 cm.

    MVH Micke
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Eliin
      • March 2003
      • 66

      #3
      jo precis, Arius seemani var det jag hade. var väl förmodligen inte det mest genomtänkta fiskköp jag gjort, men var (e väl fortfarande oxå) nybörjare då o tyckte den va fin, alltså hamnade den i mitt akvarium =P kan ju därför hålla med om att den var olämplig. men man lär sig av sina misstag. dom malar du mämnt, är det några som vill leva flera tillsammans, eller räcker det med en?

      MVH
      ELIIN

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hej

        Hehe, jag har också haft så´na malar, i mitt 250-liters, när jag var i 15-årsåldern eller nå´t. Men de hann aldrig bli så stora. Pansarmalar gillar att gå i grupper på sex eller fler. Hoplosternum gillar också sällskap har jag för mig, så en tre-fyra stycken åtminstone ska man nog ha. Synodontis klarar sig ensamma, även om jag har för mig att jag har läst att den vanliga vändmalen, nigriventris kan hållas i små grupper. Men de större Synodontisarterna kan ha en en tendens att bli territoriella mot varandra när de blir större, och i ett 90-liters ska man nog inte ha mer än en.

        MVH Micke
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...