var köpa Otocinclus flexilis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 127
    • June 2009
    • 6

    var köpa Otocinclus flexilis

    jag funderar på att köpa några Otocinclus flexilis.
    http://www.goc.se/j/index.php?option...pper&Itemid=60 står det att de vill ha 15-24 grader men i artbeskrivningen här på zoopet står det 20-25, vad ska jag tro på?
    någon som vet var jag kan köpa dem, och hur mycket de kostar?

    tack på förhand
    Senast redigerad av 127; 06 January 2010, 18:48.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Om det är riktiga flexilis så är det en subtropisk art från södra delen av Sydamerika. De vatten den lever i kan gå ned mot fryspunkten på vintern, och kan gå över 30 grader på sommaren, dvs de är som guldfisk, inte särskilt kinkiga med temperaturen, allt mellan 20 och 30 blir bra. Det är möjligt kall övervintring är ett krav för att få lek, jag vet inte, men det är inte nödvändigt för att bara hålla dem.

    OM det är äkta flexilis, vill säga. De är mycket sällsynta i handeln, men däremot är det vanligt att andra arter säljs under det namnet, oftast är det då småväxta tropiska arter från Brasilien, som Otocinclus hoppei, O. vittatus, eller O. macrospilus. De trivs också vid alla temperaturer mellan 20 och 30 grader, men ge dem inte någon kall övervintring.

    Alla otto-arter är sociala stimfiskar. Flexilis är dessutom imitatör och blir gladare om man håller den tillsammans med den art den imiterar, Corydoras paleatus.

    O. flexilis har inte varit särskilt dyr de få gånger jag sett den till försäljning, i storleksordningen 65:-/st.
    Senast redigerad av Azur; 07 January 2010, 02:35.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • 127
      • June 2009
      • 6

      #3
      tack
      hur ska jag veta om det är äkta flexilis jag köper?
      mitt akvarium är kallt (16 grader) på vintern och jag vill ju ha en fisk som klarar det.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Det finns bara en art i handeln av otto som ser ut som flexilis, och det är flexilis.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • 127
          • June 2009
          • 6

          #5
          jag tvivlar på att jag skulle skilja på den eller någon annan otto, jag är inte så bra på det här med fiskar och skulle lätt kunna köpa en ancistrus om expediten sa åt mig att det var en flexilis
          Senast redigerad av 127; 07 January 2010, 08:30.

          Kommentar

          • 127
            • June 2009
            • 6

            #6
            men vad ska jag göra om den är så ovanlig i handeln, turnera runt sverige och besöka varenda akvarieaffär tills jag hittar dem.
            är det ingen som vet var de går att köpa eller beställa eller så?
            Senast redigerad av 127; 07 January 2010, 11:14.

            Kommentar

            • Rockdoll
              • October 2009
              • 351

              #7
              Ursprungligen postat av 127
              men vad ska jag göra om den är så ovanlig i handeln, turnera runt sverige och besöka varenda akvarieaffär tills jag hittar dem.
              är det ingen som vet var de går att köpa eller beställa eller så?
              Fråga i butiken om de kan beställa den? Gå till någon bra butik som du känner att du litar på. Läs på ordentligt om den också så att du vet hur den ska se ut, så du kan se om du köper en äkta eller inte

              Kommentar

              Arbetssätt...