långsträckt pansarmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    långsträckt pansarmal

    Jag tycker att Långsträckt pansarmal är en trevlig fisk. Den är också rätt stor.

    Enligt http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=342&SOK=1 behöver den 120-literskar. Jag har 150, men i det har jag nu en vuxen ancistrus som "bottenfisk".

    Om pansarmalen är en stimfisk, så vill de väl vara ett litet gäng, i alla fall fem? Och hur många kan jag egentligen ha på 150 liter med en ancistrus dessutom på botten, utan att det blir trångt, bråkigt och stressigt där nere?

    (Alltså om man inte räknar in övriga fiskar i karet i frågan, utan bara tänker på at det inte ska bli trångt på botten)
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Jag har en hane och en hona i ett 180-liters, där de övriga bottenfiskarna är 5-6 banjomalar, två ancistrusar, och några Dianema urostriata. Visst trivs de förmodligen bättre i grupp, men han hade bara de två i affären, och dessutom tror jag inte de är så stimberoende i akvarier. Eftersom hanarna bygger skumbo och är yngelvårdande, så är de nog även lite revirhävdande, och skulle nog tycka att särskilt andra hanar är i vägen i ett såpass litet akvarium. De verkar trivas även parvis, men skaffar nog några till ifall jag hittar några i ungefär samma storlek.

    Ett litet tillägg bara; den fisk som zoopet kallar långsträckt pansarmal verkar vara rätt ovanlig i handeln, och inte den som i affärer vanligtvis kallas långsträckt pansarmal, det vill säga Megalechis thoracata. Denna verkar betydligt vanligare än Callichthys callichthys, som jag aldrig har sett i nå´n affär vad jag minns. Det är alltså Megalechis thoracata jag har, och den som du nog har mest schans att få tag i. Av nå´n anledning finns Megalechis thoracata inte med bland zoopets artbeskrivningar, trots att den verkar vara den vanligare av de två.
    Senast redigerad av Shepard; 03 January 2010, 17:56.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • mikey13
      • October 2007
      • 465

      #3
      Dom långsträckta pansarmalarna är inte heller nödvändigtvis bottenfiskar, mina finns i hela akvariet, allt från ytan till botten i ständig rörelse.
      Tror att du kan köra med 2 st i ett 150 med en ancistrus.
      __________________________________________
      Mitt 720L projekt
      375L Inbyggt i väggen-projekt

      Kommentar

      • nils_sverker
        • June 2007
        • 395

        #4
        Man tackar för svaren.

        Megalechis thoracata liknar också mest dem jag sett i handeln. Men det gör ju inget, för de verkar snyggare än Callichthys callichthys :-)

        Kommentar

        Arbetssätt...