Indisk glasmal - vildfångade eller odlade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklid_
    • June 2009
    • 21

    Indisk glasmal - vildfångade eller odlade?

    Hej!

    Jo, jag undrar bara om ni vet om de flesta/alla Indiska glasmalar är vildfångade eller om de är odlade?

    MVH Ebbe
  • pontulf
    • November 2007
    • 480

    #2

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      De är säkert vildfångade. De flesta lite ovanligare fiskar är det.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Ser att det är ett fel i arbeskrivningen här på zoopet, Kryptopterus bicirrhis är en helt annan art. Ser ut som Kryptopterus minor men betydligt större.

        Kommentar

        • ciklid_
          • June 2009
          • 21

          #5
          Det var ju synd... För jag har ett etiskt dilemma, för 2 av mina glasmalar dog mystiskt under ett vattenbyte och nu vet jag inte om jag ska köpa nya eftersom de är vildfångade, känns fel att göra det, fick de glasmalarna jag hade från en kompis. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Köp nya. Det är bättre för naturen att du köper vildfångat än odlat. Inga pengar kommer ursprungslandet till godo när man köper odlat, och det bidrar därför inte till att motivera bevarande.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • ciklid_
              • June 2009
              • 21

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Köp nya. Det är bättre för naturen att du köper vildfångat än odlat. Inga pengar kommer ursprungslandet till godo när man köper odlat, och det bidrar därför inte till att motivera bevarande.
              Tack för tipset, men är det inte risk att man tar upp för många glasmalar från det vilda där de behövs som mest? Och ännu värre om de kanske redan är ovanliga i naturen, har nämligen läst att de existerar bl.a. i Kapuas floden i Borneo som är starkt förorenad.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Grejen är att det finns bara två alternativ: fisken får fortsätta leva för att den är lönsam, eller den ersätts med nåt annat som är lönsamt - oljepalmer, tilapia, sojabönor...

                Alternativet "fisken får fortsätta leva i sitt hemvatten trots att den är olönsam" existerar inte längre.

                Vildfångst av akvariefisk kan egentligen aldrig konkurrera i lönsamhet med oljepalmer, sojabönor eller vattenkraftverk, men det är i alla fall ett argument som fungerar.

                Fångst för akvariehandeln har aldrig utrotat en enda fiskart, eller ens gjort någon hotad. Det har åtskilliga gånger hävdats att så var fallet (silverhaj, pakistanbotia, pärldanio och torpedbarb) men det har varje gång varit rent nonsens, och de är alla egentligen hotade av vattenkraftverk, utdikning, och överuttag av vatten för konstbevattning.
                Däremot har handeln räddat många arter. Inte bara såna arter som idag bara finns kvar i akvarium, som praktbotia, utan även t.ex. malawicikliderna, eftersom handeln med vildfångade malawiciklider är enda anledningen till att nilabborre ännu inte inplanterats i malawisjön.
                De enda problemen med vildfångad fisk är egentligen att den är för billig och att en för liten del av pengarna går tillbaka till fångstmännen.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av ciklid_
                  Det var ju synd... För jag har ett etiskt dilemma, för 2 av mina glasmalar dog mystiskt under ett vattenbyte och nu vet jag inte om jag ska köpa nya eftersom de är vildfångade, känns fel att göra det, fick de glasmalarna jag hade från en kompis. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
                  Köper du odlat så är det 95% säkert att det inte är en miljövänlig handlig du gör, köper du vildfångat så är det med 95% säkerhet en miljövänlig handling. Så hur kan det vara ett etiskt dilemma att köpa vildfångade - i så fall borde det snarast vara ett etiskt dilemma att köpa odlat.

                  Nu tror jag att såväl odlat som vildfångat behövs - men skall man välja utifrån miljösynpunkt så väljer man vildfångat
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Christin Persson
                    • January 2010
                    • 17

                    #10
                    Glasmalar

                    Vill någon berätta för mig vad som är det naturliga i livet för en glasmal? Vad äter de? När på dygnet simmar de? Är de samma sorts stimfisk som tetrorna? Flera 100 kompisar är bäst! Är vattnet klart eller färgat? Tycker de om stilla eller strömmande vatten? Etc.....
                    Mvh
                    Christin

                    Kommentar

                    Arbetssätt...